Ga naar inhoud
  • 0

Velden definiëren...


StevenK

Vraag

Hallo,

 

Sinds kort heb ik mij toegelegd op FileMaker Pro. Ik ben zelf eerder een leek in die zaken, maar begin mij toch al wat thuis te voelen in het programma. Ik zit echter met een beginnerprobleempje, waar ik geen antwoord op vind.

 

Ik zou graag een veld (laten we zeggen een BTW-nummer of rekeningnummer) zo definiëren, wanneer je een waarde wilt invoegen, enkel BE362.325.125 kan intypen of 000-123456-78. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Greetz

 

Steven

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk gebruik je als veldtype 'Number'.

 

Indien je veldtype 'Text' gebruikt, kun je het invullen zoals je aangeeft.

 

Basisregel is, van het ogenblik dat je geen berekeningen met de inhoud van een op het eerste zicht 'nummerinhoud' moet doen, gebruik veldtype 'text'.

 

Je gaat nooit b.v. een optelling of vermenigvuldiging doen op een telefoonnummer, of een huisnummer, dus wordt dat een tekstveld.

 

Wil je een stap verder en voor b.v. een telefoonnummer altijd hetzelfde formaat bekomen, kun je voor dat veld b.v. een calculation gebruiken in de zin van:

 

Let(
phone = filter(yourField;"0123456789");

"(" & left(phone;3) & 
")" & 
middle(phone;4;3) & 
"-" & 
middle(phone;7;4)
)

 

Speel een beetje met de parameters en bekijk de verschillende resultaten.

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

bedankt voor uw antwoord... maar als ik dit probeer, kan ik geen nieuw telefoonnummer meer ingeven.

 

Mijn bedoeling is, je typt in het veld bv 016584232 en Filemaker maakt er dadelijk 016/58.42.32 van.

Hetzelfde voor een BTW nummer bv dat je enkel BE.216.215.254 kunt ingeven.

 

Greetz

Link naar reactie
  • 0

Net wat ik zei:

 

Let( 
phone = Filter(number;"0123456789"); 

Left(phone;3) & "/" & 

Middle(phone;4;2) & 
"." & 
Middle(phone;6;2)  & "." & Middle(phone;8;2)
)

 

als auto-enter calculation, uncheck Do not replace existing value for field.

 

Voor je BTW nummer gebruik je dezelfde basiscode, maar probeer verschillende parameters en bekijk het resultaat.

 

En anders begrijp ik niet wat je met 'enkel kunt ingeven' wil bereiken.

Link naar reactie
  • 0

Ja... het werkt idd...

 

Het was een misverstand van mij...

 

thnx

 

Nu heb ik echter nog een vraagje... nu wet toch bezig zijn....

 

als klantnummer wil ik het recordnummer gebruiken... ik maakte dus gebruik van de functie Get(RecordNummer)... maar dan staat daar bv 1 of 2 en ik zou liever 001 of 002 zien.... hoe krijg ik dat geregeld?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie
  • 0

Dit staat in de manual van FM voor Get ( RecordNumber ):

 

Description
Returns the number of the current record in the current found set. This value is determined by the relative place of the record in the found set, and changes depending on the find criteria and the sort order.

 

Het lijkt mij dus geen goed idee om je klantennummer hieraan te koppelen, want dan verandert het klantennummer steeds als je een andere zoekopdracht doet, of als je een record verwijdert.

 

Ik zou gewoon als klantennummer een "auto enter serial number" doen (bij field definitions), en daar kun je perfect aanduiden hoe je wilt dat het nummer eruit ziet (zie afbeelding).

 

Het kan natuurlijk op nog veel andere manieren, maar deze is de makkelijkste.

5a758dc8b441f_Picture2.png.1ecdcbbcc6473e681e13a028040fe973.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...