Ga naar inhoud
  • 0

Velden definiëren...


StevenK

Vraag

Hallo,

 

Sinds kort heb ik mij toegelegd op FileMaker Pro. Ik ben zelf eerder een leek in die zaken, maar begin mij toch al wat thuis te voelen in het programma. Ik zit echter met een beginnerprobleempje, waar ik geen antwoord op vind.

 

Ik zou graag een veld (laten we zeggen een BTW-nummer of rekeningnummer) zo definiëren, wanneer je een waarde wilt invoegen, enkel BE362.325.125 kan intypen of 000-123456-78. Hoe kan ik dit het beste aanpakken?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Greetz

 

Steven

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Waarschijnlijk gebruik je als veldtype 'Number'.

 

Indien je veldtype 'Text' gebruikt, kun je het invullen zoals je aangeeft.

 

Basisregel is, van het ogenblik dat je geen berekeningen met de inhoud van een op het eerste zicht 'nummerinhoud' moet doen, gebruik veldtype 'text'.

 

Je gaat nooit b.v. een optelling of vermenigvuldiging doen op een telefoonnummer, of een huisnummer, dus wordt dat een tekstveld.

 

Wil je een stap verder en voor b.v. een telefoonnummer altijd hetzelfde formaat bekomen, kun je voor dat veld b.v. een calculation gebruiken in de zin van:

 

Let(
phone = filter(yourField;"0123456789");

"(" & left(phone;3) & 
")" & 
middle(phone;4;3) & 
"-" & 
middle(phone;7;4)
)

 

Speel een beetje met de parameters en bekijk de verschillende resultaten.

Link naar reactie
  • 0

Hey,

 

bedankt voor uw antwoord... maar als ik dit probeer, kan ik geen nieuw telefoonnummer meer ingeven.

 

Mijn bedoeling is, je typt in het veld bv 016584232 en Filemaker maakt er dadelijk 016/58.42.32 van.

Hetzelfde voor een BTW nummer bv dat je enkel BE.216.215.254 kunt ingeven.

 

Greetz

Link naar reactie
  • 0

Net wat ik zei:

 

Let( 
phone = Filter(number;"0123456789"); 

Left(phone;3) & "/" & 

Middle(phone;4;2) & 
"." & 
Middle(phone;6;2)  & "." & Middle(phone;8;2)
)