Ga naar inhoud
  • 0

Selectie relatie


pjotter

Vraag

Ik heb een aantal tabellen die ik koppel op basis van een een datum en een tekst. Zodra ik in een van de tabellen een nieuw record aanmaak dan zet die dus de datum en een bepaalde tekst. ALs ik daarna binnen bv 1 uur weer een record aanmaak dan zal deze dezelfde tekst krijgen. Nu is het de bedoeling dat ik dan altijd het laatste record koppel. Ik krijg echter dit niet voor elkaar en koppel altijd het eerste record? Ik heb al geprobeerd met sorteren in de relatie maar dat helpt niet. Is dit eenvoudig op te lossen of wat zou ik moeten doen om het wel voor elkaar te krijgen?

test.fp7

Link naar reactie

3 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

In een relatie pakt filemaker altijd het eerst overeenkomende record om te tonen. Daar heb je geen keuze in.

 

In jou database zie ik dat beide tabellen gekoppeld zijn d.m.v. een veel op veel relatie. Misschien kun je je probleem omzeilen door er een tabel tussen te zetten. In deze tabel plaats je de overeenkomende velden (datum en info of koppelveld). Dit is een jointable. Hierin kun je dan met een script de laatste recordgegevens in laten wegschrijven of je plaatst deze velden van dit tabel in je layout en laat ze met de hand vullen.

 

Overigens is het veld wat je hebt toegevoegd met datum en info. Een concatenatieveld niet noodzakelijk. Je kan beide velden opnemen in de relatie.

Link naar reactie
  • 0
In een relatie pakt filemaker altijd het eerst overeenkomende record om te tonen. Daar heb je geen keuze in.

Jammer ik had gehoopt dat ik kon kiezen tussen de eerste en de laatste? (met sorteren bv) De combinatie van datum en tekst heb ik gemaakt maar ik weet dat dit niet echt noodzakelijk is. De tussen tabel kan maar probleem is dat ik ruim 23 tabellen heb waarvan ik 3 x daags een overzicht wil hebben van de laatste records van elke tabel.

Ik zal eens kijken of het eenvoudig is om het koppelveld aan te passen?

Ik zat te denken om het koppelveld leeg te laten als er nog een combinatie is die recenter is (tijd van aanmaken bepalend?)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...