Ga naar inhoud
  • 0

gefilterde lay-out


deplasse

Vraag

Ik zit met het volgende probleem: ik heb een layout die ik graag zou filteren op basis van de waarde die zich in een keuzelijst bevindt.

 

In concreto gaat het om een lijst met inschrijvingen. Aan de hand van de keuzelijst zou ik graag de "bevestigde" of de "niet bevestigde" insschrijvingen zien.

 

Mijn eerste poging: een extra tabel met een global field gStatusBevestiging. Koppeling tussen gStatusbevestiging en het veld Bevestiging van de tabel Inschrijvingen. Helaas krijg ik dan telkens maar juist 1 record te zien.

 

2e poging: het globale veld in de tabel inschrijvingen stoppen, en via een extra occurence van deze tabel een link leggen tussen gStatusBevesting en Bevestiging. Nu heb ik het probleem dat hij inderdaad enkel de getoonde records laat zien, MAAR de andere records bevinden zich nog altijd in de lijst, maar alle velden zijn leeg. Of maw je hebt nog altijd evenveel records, maar je hebt dus afwisselend ingevulde en "lege" records. En dat is niet helemaal wat ik zoek.

 

Kent iemand hier een oplossing voor? Of zit ik totaal in de verkeerde richting te denken?

 

Oh ja: werken via een zoekcommando is in mijn situatie geen goede oplossing, omdat het de bedoeling is dat de gebruikers binnen een bepaalde status nog eens zoekopdrachten moeten kunnen uitvoeren zonder dat de status wordt gewijzigd.

 

Alvast bedankt.

Link naar reactie

9 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Eroos, ik geloof niet dat Deplasse dit bedoeld. Via een portal zijn de wensen van Deplasse eenvoudig op te lossen met een filter, maar Deplasse wil dit oplossen buiten de portal in een gewone record lijst.

 

Het lijkt ook alsof Filemaker ons de oplossing biedt, in de LAYOUT MODUS vinden we onder LAYOUT INSTELLINGEN de optie RECORDS TONEN VAN. Hier kun je een RELATIE kiezen. Wat mag je dan verwachten? Dat Filemaker op die bewuste LAYOUT de records toont die VOLDOEN aan de relatie?!

 

Of ook ik doe iets verkeerd of dit is een verkeerde voorstelling van zaken, maar Filemaker toont gewoon ALLE records die in de DOEL tabel van de reatie voorkomen... niks gefilterd op de KEY van de relatie dus!

 

En dit is wat Deplasse EN IK graag zou willen, zodat we na een inlog (bijvoorbeeld met vertegenwoordigers naam) de bewuste gebruiker alleen de voor hem relevante records laten zien en er zonder omwegen nieuwe zoekopdrachten binnen de groep van records kan plaatsvinden.

 

Tot nu toe heb ik de inlognaam maar steeds in de zoekopdracht meegenomen, maar dat is geen lekker oplossing... CTRL-F is dan uitgesloten... iemand een idee?

 

Jeroen

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Jean,

 

De GTRR oplossing blijft een beperkte oplossing voor een gebruiker die graag op CTRL-F drukt....

 

Maar ik ben toch nog even in de PrivilegeSets gedoken en denk dat dat de beste opossing is...

 

1. Stel 100 records behoren toe aan 3 vertegenwoordigers (het veld VERTEGENWOORDIGER bevat dus 1 van 3 namen).

 

2. Maak een privilegeset die op RECORD niveau (dus: gegevenstoegang:record) onder WEERGEVEN een controle doet op basis van de calculatie: VERTEGENWOORDIGER = Get (Accountnaam)

 

3. Records die een vertegenwoordiger niet mag zien worden nu getoont met in het veld .

 

4. Dat lijkt nog maar een halve oplossing (vandaar dat ook ik niet gelijk enthousiast hierover was) maar dit is alleen het geval voor iemand die CTRL-J weet te vinden. Willekeurige zoek opdrachten zullen de geblokkeerde records voortaan NIET TONEN (ook al zit er dus een waarde in die in basis aan de zoekopdracht in het specifieke veld voldoet).

Alleen CTRL-J toont dus nog wel ALLE RECORDS. Maar een simpele ZOEK ALLE button op de layout, met een zoek opdracht erachter zal dit ondervangen.

 

Voor mij is dit al een hele verbetering.. maar ik hou me natuurlijk aanbevolen voor een oplossing voor die BUG.. want volgens mij is het een BUG dat TOON RECORDS VAN in LAYOUT INSTELLINGEN gewoon alles toont terwijl het valmenu daar revereert naar Occurrences... dat had niet gehoeven als standaard alle records worden getoont... wie geeft daar nog eens antwoord op??

 

Dank Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Één : Het is geen bug. Echt niet.

Twee : Hoewel het hier wel een aanzet tot oplossing biedt, kan ik niemand aanraden de toegangsprivileges hiervoor te misbruiken. Dat wordt heel snel heel ingewikkeld.

Drie : Het vergt wel wat mentale flexibiliteit, maar je moet eens kijken naar

http://www.bh-a.com/layoutproperties/

En jouw probleem (en nog vele andere) smelten als sneeuw voor de zon.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...