Ga naar inhoud
  • 0

Top 40 printen per product van alle factuurlijnen ...


Tom

Vraag

Hallo,

 

Ik wou even weten wat volgens jullie de juiste manier is om een top 40 af te printen van de best lopende produkten.

Ik heb een bestand van een 40000 tal factuurlijnen.

Deze lijnen hangen aan een sector.

De bedoeling is om per sector de 40 best verkopende op een lijst te krijgen.

 

Momenteel heb ik een grouped layout gemaakt, gesorteerd op sector en op productcode (extra sortering op summary van hoeveelheid van elk product)

Hieruit kan ik perfect de top 40 manueel afleiden.

 

Probleem is dat hier ook alle producten op de lijst staan die minder goed scoren dan de top 40.(wat de lijst zeer lang maakt).

 

Hoe kan ik deze PRINT beperken in deze layout? of moet er met een apparte tabel gewerkt worden die de eerste 40 Summaries (get summary) van elke sector opslaat als een record en nadien in een layout opnieuw sorteerd?

 

Alvast bedankt.

 

Tom

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Uit het losse keyboard:

 

Sort je records volgens je criteria, descending.

Ken een nummer toe aan ieder record ascending, gaande van 1 tot 40

Find die records met een waarde, sort descending

 

Je moet nog enkel bepalen wat je wil doen met records die een gelijke criteria value hebben, krijgen die dezelfde plaats en de volgende skipped die plaatsen of niet.

 

Als je skipped ga je niet echt de top 40 hebben, skip je wel dan heb je meer dan 40 records (items).

aangepast door Gast
Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie,

 

maar het probleem zit hem in het feit dat ik de eerste 40 subsummaries moet hebben van elke sector. Deze zijn samengesteld uit honderden records van factuurlijnen. Zoals jij het beschrijft zou ik in mijn geval factuurlijnen nummeren.

In mijn layout is de bodypart niet aanwezig, enkel summaries zijn zichtbaar

(eerst op sector, dan op product)

Uit die reeks wil ik telkens de beste 40 per sector.

 

 

mvg

 

Tom

Link naar reactie
  • 0

Tom,

 

Ik denk dat dit een typische situatie is waarin FileMaker net iets minder efficient is dan een SQL database, waar je met een LIMIT clause je resultaat kan beperken.

 

Als je in een omgeving werkt waarin je FileMaker Server 9 ter beschikking hebt, dan is het best dat je de routine die Jean beschrijft (nummering in ranking/sorteerveld) bv. elke nacht laat lopen, en dan je summary te baseren op gevonden reeksen waarin enkel dit veld is ingevuld.

 

- Jeroen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...