Ga naar inhoud
  • 0

Schaduwbestand tijdens importeren ?????


rmw

Vraag

Op een externe 1TB schijf staat een 17GB Filemaker bestand.

Zoals we allemaal weten moet bij een nieuwe versie de data uit de oude versie via een import over in de nieuwe.

In deze situatie lukt dat niet want er is geen 17GB meer vrij op de opstartschijf :!:

 

Mijn vermoeden is dat FM in de applicatie voorkeuren een schaduwbestand maakt van de import actie dat net zo groot wordt als het origineel....

 

Ik kan geen 17GB vrijmaken op de opstartschijf, dus wat nu?

 

Wie het weet mag het zeggen...

 

rmw

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Update:

 

Op Mac OS X wordt in de map

 

/var/tmp/folders/501/TemporaryItems/Filemaker (= de temporary items map van de gebruiker die is ingelogd)

 

inderdaad een kopie van de import bijgehouden :!:

 

Vraag me niet waarom, maar het houdt dus wel in dat bij een import door FM er op de opstartschijf zoveel ruimte vrij moet zijn dat alle imports die je doet zolang je FM niet quit er op moeten passen 8O

Koop je daarvoor een 1TB schijf :(

 

't Is maar dat u het weet...

 

Iemand ervaring met hoe het op windows werkt?

 

rmw

Link naar reactie
  • 0

Je zou de import in mootjes kunnen hakken? 't Vergroot de kans op fouten, dus extra alertheid geboden, maar als je echt geen 17gb vrij kunt maken is dat wellicht het proberen waard:

 

1 open het te importeren bestand

2 selecteer met Find een 'behapbaar mootje': recordnrs 1 tot 1000 bijvoorbeeld

3 importeer in het nieuwe bestand de records uit het oude bestand (in dit geval worden dat er 1000)

4 selecteer met Find het volgende behapbare mootje, etc

Link naar reactie
  • 0

/var/tmp/folders/501/TemporaryItems/Filemaker kan ik nergens vinden op mijn computer na een import (FMPA9, MacOS 10.5.4)...

 

en FileMaker is waarschijnlijk niet voor de gek te houden met een alias op deze plek die verwijst naar een map op een externe harde schijf die wel genoeg ruimte heeft?

Link naar reactie
  • 0
....

Mijn vermoeden is dat FM in de applicatie voorkeuren een schaduwbestand maakt van de import actie dat net zo groot wordt als het origineel....

Klopt helemaal. Ik ben die bestanden wel eens tegengekomen op de (volgens mij) temp map van Windows

 

 

Ik kan geen 17GB vrijmaken op de opstartschijf, dus wat nu?

 

Wie het weet mag het zeggen...

 

rmw

 

Niemand in de buurt met een computer die dat wel heeft?

Het lijkt mij de makkelijkste weg, even snel FM pro er op, de actie uitvoeren en klaar.

Link naar reactie
  • 0

Kun je geen migratie app. maken met de import records scriptstap, dus van de oude naar de nieuwe filemaker database? Of wordt er dan ook gebruik gemaakt van het schaduwbestand?

 

Indien dat niet werkt kun je eventueel, zoals hierboven al aangegeven, in mootjes importeren dmv. een script en migratiebestand. Indien het bronbestand geopend is wordt de gevonden reeks geimporteerd.

 

Misschien kun je ook alleen gerelateerde records importeren dmv. import records stap en dan bijvoorbeeld record ID 00001 t/m 01000 , 01001 t/m 02000 enz. Kan iemand dat bevestigen? Ik heb dat nog nooit geprobeerd.

Link naar reactie
  • 0

Dank aan allen voor het meedenken.

 

Nog een paar opmerkingen/ervaringen:

 

@Optic

Het gaat al om een migratie app. En gerelateerde gegevens importeren gaat niet, alleen de gevonden reeks is bepalend (als het bestand open is wel te verstaan)

 

@alex

de map '/var/tmp/folders/501/TemporaryItems/' is een verborgen systeemmap waarin applicaties gegevens kwijt kunnen die bij afsluiten opgeruimd mogen worden. De map is in OSX alleen te vinden door uit het menu 'Ga' te kiezen voor 'Ga naar map' en dan het pad in te vullen.

Misschien is het een optie om de map FIlemaker die daarin wordt aangemaakt te vervangen door een alias....In elk geval de moeite van het proberen waard.

 

@Optic, Captain Haddock

Opsplitsen in delen heeft niet veel zin, want de map wordt niet geleegd zolang FM niet wordt afgesloten. En het FM-script dat blijft lopen als je FM afsluit moet nog worden uitgevonden :wink:

 

@SuperWimmie

De temp map lijkt me inderdaad de logische plek in Windows :D

Het gaat om een actie die met enige regelmaat moet worden uitgevoerd op afstand.... Ik moet eens kijken wat daar mogelijk is.

 

En voor wie benieuwd is naar de oplossing: uiteindelijk met veel geknutsel de ruimte vrij gekregen (voor die ene keer), maar toch ook maar een grotere opstartschijf besteld :cry:

 

rmw

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...