Ga naar inhoud
  • 0

Vooraadbeheer


lodewijk12

Vraag

Hey fmers,

 

is er iemand die zijn bedenkingen kan geven over volgende probleem:

 

ik wil een voorraad in fm maken. Maar op een andere manier dan de vb die hier al op het forum te vinden zijn. Ik heb namelijk producten die in een subgroep zitten en die op zich in groepen zitten.

 

groep -> subgroep -> product.

 

Dit omdat ik dan lijsten kan exporteren die dan weer geimporteerd kunnen worden om een webshop up te daten.

 

Ik heb dus 3 tabellen: "groepen", "subgroepen" en "producten".

Via een relatie wordt iedere subgroep aan een groep toe gewezen.

Dit lukt allemaal. Maar nu wil op een layout voor de producten, per product een groep kiezen en een subgroep. Dit lukt ook nog. maar om fouten te vermijden zou er dus een relatie moeten zijn die volgende doet:

waneer een groep gekozen is mogen enkel de subgroepen daaronder weergeven worden om uit te kiezen. Anders kan een verkeerde subgroep gekozen worden.

 

Mijn vraag is dus, welke relatie hiervoor te gebruiken. (ik heb al uren geprobeerd :? ) of is er een betere manier om dit te verkrijgen?

 

Hierbij ook een kopie om eens te bekijken zo je wil.

 

Bedankt alvast!

LINDATV.fp7

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Volgens mij ben je alleen vergeten aan te geven van welk tabel de gerelateerde waardes genomen moeten worden voor het veld FK_subgroep op het producten tabel.

 

Na een tweede blik op je database bemerk ik dat er meer aan de hand is. Als je in de producten layout een groep selecteert dan pakt deze de groep niet.

 

Om dan maar even terug te gaan naar de basis. Ik denk dat je eerst eens het geheel op papier moet uitwerken. De behangpapierfase, zoals dat op dit forum zo mooi genoemd wordt.

 

Het probleem is namelijk veel eenvoudiger dan je tabelgrafiek doet vermoeden. In essentie wil je bij het aanmaken van een nieuw product dat er een groep en een subgroep gekozen wordt. Dit is een relatie tussen twee TO's, meer niet.

 

Daarnaast moet je je bedenken als je groepen en subgroepen aanmaakt hoe deze terugkomen op de layout waar je laten de producten selecteert. Bijvoorbeeld voor het aanmaken van orders en facturen. Toon je dan alle groepen en subgroepen of alleen diegene waar ook werkelijk een product voor bestaat. Dit maakt de selectie voor de gebruiker in ieder geval eenvoudiger.

 

Zie afbeelding.

5a758dc94d02b_relatedvalue.jpg.dc0292ce4b8cbbdedc9220d02c4897a0.jpg

Link naar reactie
  • 0

Hey,

Ik wist dat ik met de optie “enkel gerelateerde values van tabel ..” moest werken, maar het wou maar niet lukken.

Ik heb nog een extra relatie bijgemaakt en via deze lukt het wel.

Maar ik heb het gevoel dat ik een stap teveel doe..?

 

Ik wil inderdaad bij een nieuw product een groep en subgroep kiezen, maar de subgroepen die worden weer gegeven mogen enkel deze zijn die onder de gekozen groep zitten.

 

Ik zal 2 soorten layouts hebben, deze voor produkten in blik verpakking en deze met afmetingen. Omdat ik moeilijk alle aspecten in 1 layout kan zetten. Dus op basis van de groep, zal een layout gekozen worden.

Voor facturatie denk ik op dezelfde manier te werken, dus eerst een groep kiezen, dan subgroep en dan een lijst met producten uit die subgroep. Maar enkel het product vermelden op de factuur. (alsook enkele details)

 

Wil je zo vriendelijk zijn nog eens naar het bestand in bijlage te kijken naar die relatie?

Of deze zo het best is en kortst?

 

Ik volg wel niet helemaal over dit:

Daarnaast moet je je bedenken als je groepen en subgroepen aanmaakt hoe deze terugkomen op de layout waar je laten de producten selecteert. Bijvoorbeeld voor het aanmaken van orders en facturen. Toon je dan alle groepen en subgroepen of alleen diegene waar ook werkelijk een product voor bestaat. Dit maakt de selectie voor de gebruiker in ieder geval eenvoudiger.

Moet je geen andere relatie aanmaken om dit te verkrijgen? Maar ik zal normaal gezien geen lege subgroepen hebben, want indien ik er geen product voor heb, zou ik ze niet aanmaken; Of bedoel je iets anders?

voorraad.fp7

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het gevoel dat je op termijn gaat vastlopen met de benadering die je nu doet.

 

Je wil voorraad bijhouden. Van wat ?

 

Zoals het nu opgesteld is hou je een 'voorraad' bij van groepen, niet van producten.

 

Je producten kunnen in een groep zitten en tegelijkertijd al of niet in een subgroep.

 

In je voorbeeld kan ik massieve plankenvloeren in een blik krijgen.....

 

Als je een ERD zou opmaken, dan slaag je erin om bij de verandering van bv een product, de bijhorende velden leeg te krijgen.

De onderliggende velden, gelinkt aan een valuelist, zouden leeg moeten komen indien er een aanpassing plaats heeft van het triggerveld van de relatie waarop de valuelist steunt.

 

Je gaat anders situaties tegenkomen zoals hierboven, en ik denk niet dat dát de bedoeling is.

Link naar reactie
  • 0

Dat is inzicht zie..! merci, maar nu ben ik natuurlijk nog meer confused..

 

In je voorbeeld kan ik massieve plankenvloeren in een blik krijgen.....

 

Als je een ERD zou opmaken, dan slaag je erin om bij de verandering van bv een product, de bijhorende velden leeg te krijgen.

De onderliggende velden, gelinkt aan een valuelist, zouden leeg moeten komen indien er een aanpassing plaats heeft van het triggerveld van de relatie waarop de valuelist steunt.

 

Je gaat anders situaties tegenkomen zoals hierboven, en ik denk niet dat dát de bedoeling is.

 

Wel ik moet kunnen kiezen voor een product of het met afmetingen of inhoud is dat de product eigenschappen bijgehouden worden. Dus dacht ik om dit manueel in te stellen.

 

Maar ivm de ERD.. wanneer ik dan vb het product verander van categorie of vb de categorie een andere naam geef, dan ben ik de product gegevens kwijt en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Maar kan je even dieper ingaan op de groepen en subgroepen? die heb ik nodig om een excel te exporten om te importeren in acces voor het updaten van mijn webshop. (zie eerste bericht)

MAW Ik vind geen goede manier om de groepen en subgroepen aan een product te linken zonder idd in de problemen te komen

in bijlage een excel met product gegevens. kan je daar een ERD uit opstellen?

voorraad in excel.rar

Link naar reactie
  • 0

Je dient een duidelijk onderscheid te maken tussen 'entity' en 'attribute'.

 

Een entity is een ding waar je data van wil bijhouden.

 

Zoals klant, leverancier en product.

 

Al de rest zijn attributes, eigenschappen van de entity.

 

Daaruit volgt dat je wel degelijk 'producten' als basis hebt en het overige zijn eigenschappen van die basis.

 

Een adres, telefoonnummer, geboortedatum enz, zijn attributes van bv klanten, leveranciers. Hoeveelheid, afmetingen, gewicht, staat zijn attributes van je product.

 

Groepen en subgroepen waar je je producten in wil steken zijn attributes van je producten.

 

In je Excel sheet heb je als product 'Black' en 'White'.

Voor mij zijn dat kleuren, dus eigenschappen, dus attributes van een product. En niet het product zelf.

 

Een product kan op zichzelf bestaan, of behoren tot een groep of behoren tot een groep EN een sub-groep, maar kan niet enkel tot een sub-groep behoren.

 

Het hangt er vanaf hoe je de benadering wil hebben.

Je kunt groep en sub-groep enkel als eigenschappen van producten beschouwen.

Of je zet een stap verder in de detailrichting en je beschouwt 'groep' en 'sub-groep' als een entity.

Dan moet je die in een aparte table zetten en maak je relaties tussen de tables.

 

In je ERD (Entity Relationship Diagram), teken je uit hoe de relaties liggen:

Product behoort tot een groep en kan tot een sub-groep behoren. Iedere entity heeft een keyID. Nu maak je relaties tussen de keyIDs.

ProductID heeft een rel met een groepID en een groepID heeft een relatie met een sub-groepID, dus je product heeft een relatie met een sub-groep.

 

Een voorraad opvolging is nu niet bepaald het eenvoudigste in database structuur.

Je moet een vrij goed inzicht in relationele opbouw hebben om het tot een goed eind te brengen.

Het is belangrijk om het geheel eerst uit te tekenen op papier.

Beginnen rondklikken in FileMaker zonder ERD op papier zal meer problemen geven.

 

We hebben het nog niet gehad over de 'eenheden'. Zoals liter, meter, centimeter, bulk, blik, doos, kg, enz.

 

...dan ben ik de product gegevens kwijt en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling

 

Die ben je niet kwijt, je wéét ze.

Stel dat je een product (A) hebt dat toegewezen is aan een groep (1) en sub-groep (2), maar het moet eigenlijk groep (3) en sub-groep (5) zijn.

De groep valuelists zijn conditioneel.

Je klikt in veld groep om dat te veranderen [(1) wordt (3)], sub-groep is nog altijd (2), dus verkeerd.

Net op dat ogenblik moet je dringend iets anders doen, je verlaat het scherm en je product zit nog altijd in een verkeerde sub-groep.

Je vergeet later om terug te keren naar dat record om het alsnog aan te passen.....

 

Dus is het beter dat, als je de waarde in groep verandert, de waarde in sub-groep leeg komt te staan. Dat merk je sneller op....

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...