Ga naar inhoud
  • 0

Snelheid inlezen portaaldata


Filemakermuts

Vraag

Ik heb een planner gemaakt voor een bedrijf waar rijvaardigheidstrainingen gegeven worden. Daarin staat veel data. Voor 5 baanonderdelen en ook nog 5 locaties, waar per kwartier ingepland kan worden. Wanneer je naar een maand- of dagoverzicht gaat, heb ik daarvoor relaties gebruikt en die in portalen gezet. Bij het inlezen van deze data duurt het de eerste keer wat lang om de gegevens "in te lezen" (met behulp van een kalender ga je dan naar de volgende dag of maand). Wanneer je even heen en weer terug gaat, dan gaat het wel snel genoeg. Is er een mogelijkheid om die eerste keer inlezen te versnellen?

 

Hoop dat ik mijn probleem een beetje helder uiteen heb gezet en dat jullie tips voor me hebben.

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Wat wel eens wil helpen, is een startscript maken waarin je "een keer doet alsof". Ik bedoel daarmee dat je het script een aantal maanden vooruit laat lopen en terug achteruit. Dan moet je ook wel wachten natuurlijk maar dan valt het niet zo op voor de gebruiker. Het hoort dan schijnbaar bij het openen van het bestand.

 

Een andere oplossing zou kunnen zijn om alles nog eens goed te overdenken en te kijken of je de kalender wellicht te complex of zelfs op de verkeerde manier hebt opgebouwd.

Link naar reactie
  • 0

Je kan ook eens deze stokoude tip bekijken.

Het komt er op neer dat het verschil tussen 4 honderdsten van een seconde en 6 honderdste van een seconde erg belangrijk is (50 % meer), maar toch totaal verwaarloosbaar. En zo ook met het verschil tussen 6 minuten wachttijd en 6 minuten 18 seconden. Die 6 minuten terugbrengen tot enkele seconden, dat zou de kunst zijn (Rony doelt daarop), maar of dat te realiseren is, da's een heel andere vraag. Vroeger konden wij leven met het feit dat het sorteren van een platencollectie van 1024 titels iets meer dan een paar uur in beslag nam (da's wel lang geleden, heel lang...).

Link naar reactie
  • 0

moeten de gegevens in de portalen die je bedoelt ter plekke opnieuw berekend worden, oftewel, is er sprake van ‘unstored calculations’?

 

in dat geval wil het ook nog wel eens lonen om te zien of deze niet-opgeslagen berekeningen wellicht vervangen kunnen worden door wel-opgeslagen ‘auto-enter’ berekeningen.

 

groet, bdk

Link naar reactie
  • 0
in dat geval wil het ook nog wel eens lonen om te zien of deze niet-opgeslagen berekeningen wellicht vervangen kunnen worden door wel-opgeslagen ‘auto-enter’ berekeningen

Inderdaad en je kan mogelijk nog een stap verder gaan: misschien zijn er nu wel niet-opgeslagen berekeningen die eigenlijk maar één of twee keer per dag moeten worden herzien. In zo'n geval kan je met statische velden werken en de juiste waarden via scripts invullen. Die scripts laat je dan 's nachts lopen of onder de middag. Filemaker Server 9 kan je instellen om op bepaalde tijdstippen scripts te laten draaien. In oudere toepassingen gebruikten we daarvoor soms 'robot-pc's'.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...