Ga naar inhoud
  • 0

Carriage return


Johnny

Vraag

Eén van mijn gebruikers van een FM9 database laat trots zijn nieuwe Acer Vista notebook aan me zien. Al gauw komen we achter een eigenaardigheid. Zodra in een veld (waarin lange teksten worden opgenomen) een carriage return wordt ingevoerd, springt de cursor uit het veld alsof de tab toets of de enter toets wordt bediend. Op een andere Vista computer gaat alles 'normaal', dus bij een 'return' gaat de cursor naar de volgende regel.

 

Ik heb geprobeerd erachter te komen hoe dit mogelijk is, maar heb het antwoord nog niet gevonden. Wie kan me een tip geven, is dit een foutje in de laptop misschien, waar return en enter gelijke functies hebben gekregen? Een andere vraag is: kan je de return met een bepaalde toetscombinatie ook simuleren?

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat andere programma's met die toets doen... er zijn er meer waarbij de Enter en CR verschillende functionaliteit hebben.

 

In Windows heb je toetsenbord profielen. Probeer eens een andere in te stellen.

Mocht het nog niet lukken, dan kan je zelf een toetsenbord profiel aanmaken door op de Microsoft website het programma MSKLC.exe te downloaden:

 

http://www.microsoft.com/globaldev/tools/msklc.mspx

 

Bekijk dit allemaal eens rustig, je steekt er allicht wat van op.

 

Oeps... ik zie dat Vista niet onder dit programmaatje valt, maar wellicht dat het toch wel werkt.

Link naar reactie
  • 0

In Word wordt wel keurig een return geproduceerd, maar dat doet de enter toets ook.

 

Wat mij bevreemdt is dat op een willekeurige andere Vista computer goed gaat en bij deze niet. Ik kan helaas niet zo maar even naar deze laptop toelopen omdat de gebruiker 100 km verder woont, dus ik wil het 'op afstand oplossen'.

Link naar reactie
  • 0

Als ik dezelfde database benader met mijn mac laptop (Leopard, 1 return toets) of met mijn Vista pc (Dell, 2 enter toetsen) dan gaat het allemaal goed. De tweede enter toets van de Vista pc zit idd bij het numerieke gedeelte en laat de cursor uit het veld gaan itt de andere enter toets, die gewoon een linefeed oplevert (en de cursor in het veld laat staan). De Acer laptop (die van de trotse bezitter) heeft twee enter toetsen (dacht ik, moet ik nog even navragen) en gooit in beide gevallen de cursor uit het veld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...