Ga naar inhoud

op afstand vs server


jweel

Aanbevolen berichten

Dag,

 

wij werken nu met fm 8.5 en werken via samen in een db via op afstand openen want de db staat op een server. Alles draait op zich goed, we werken met 6 mensen met de db. Wat is het voordeel van een overstap naar een oplossing met fm server (en fm 10) tov de huidige manier van werken?

 

Groet,

Sjaak

Link naar reactie

Veel kleine dingetjes die met de opzet van jouw structuur weinig te maken hebben.

 

FM10 is in basis dezelfde als FM8.

Zaken als schermgroottes, conditional formatting van velden, event scripting, verbeterde PHP scripting, daarin zal je je voordelen moeten halen om de investering te rechtvaardigen.

 

Over enige tijd als IP6 noodzakelijk zal blijken te zijn, zal tot aan versie 9 met IP4 ineens niet meer voldoende zijn. Maar dat duurt (waarschijnlijk) nog even.

Link naar reactie

als ik het goed begrijp staat je database nu op een fileserver en niet op een FileMaker server. Op die fileserver draait dus een FileMaker client die de database heeft openstaan. Jullie loggen dan in via "op afstand".

 

Overstappen naar een server heeft alleen maar voordelen. Het is een initieel hogere kost, maar de voordelen die je hiervoor terugkrijgt zijn gigantisch.

 

Bijvoorbeeld: automatische back-ups, met meer dan 10 per keer inloggen, beter performance, ...

 

Ik raad in ieder geval onze klanten nooit de oplossing aan om zonder server te werken... desnoods als je de initiele kost niet wilt om een filemaker server te kopen is het beter om je database bij een hoster te zetten zoals PointInSpace, die met servers werken...

Link naar reactie

Bedankt voor de reacties. Wat ik de afgelopen jaren zie (we zijn gestart met fm5) is dat er bijna elk jaar wel een nieuwe versie uitkomt met een paar leuke 'hebbedingetjes' er bij waardoor een aantal zaken gemakkelijker zijn op te lossen. Maar het is telkens ook weer een investering. Ik zou nu fm 10 alleen aanschaffen als de server duidelijk voordelen geeft tov nu.

 

Korte reactie op andries. Zoals je het schetst klopt in die zin dat er gewoon een server draait waarop alle files staan, waarmee de backup draait, die de koppeling heeft naar buiten, de mail, etc. En er draait 1 client op die de database open heeft staan. (ik mis dus 1 client die ik eigenlijk wel nodig heb, maar goed.) Er draait een automatische backup met tape die dagelijks wordt gewisseld. De database wordt daarin gewoon meegenomen.

 

Andere vraag, als we overstappen naar fm 10 met server, moet die weer op een aparte server draaien? Degene die we nu hebben heeft nog veel capaciteit, is een jaar oud, etc.

 

Wat de beslissing nu verder lastig maakt is dat we ergens in 2010 in een gezondheidcentrum gaan deelnemen. Daar zal dan wel weer een soort berichtenuitwisseling moeten plaatsvinden, databases van hulpverleners op elkaar aanlsuiten etc,etc ... of één nieuw systeem voor iedereen. En dán ben ik weer afhankelijk van leveranciers voor het aanpassen van een veldje, een ad hoc rapport etc, etc. :( Je snapt dat ik het liefst gewoon lekker de eigen (flexibele) oplossing met fm hou :D. Natuurlijk denk ik nu "gewoon stoer zijn en een interface maken tussen onze db en de rest :lol: .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...