Ga naar inhoud
  • 0

van mac naar windows probleem


goosse

Vraag

Ik ben bezig om een eenvoudige database te maken voor de tennisclub om de administratie in bij te houden.

Dit werkt op mijn mac prima en het ziet er ook goed uit maar als ik dezelfde database op een windows pc met filemaker open ziet de interface er werkelijk niet uit.

hier heb ik ze neergezet

mac file http://files.me.com/pbarendregt/83lgv4

windows http://files.me.com/pbarendregt/2nd3t1

 

Weet iemand waar dit aan kan liggen?

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op het forum en voor een beginner heb je al een leuke database :D

Er is altijd een verschil tussen de mac en de pc. Je moet alles goed instellen om zo min mogelijk problemen te krijgen.

1 dezelfde fonts gebruiken die op beidde systemen aanwezig zijn

2 Mac werkt met 72 dpi voor schermweergave en de PC met 96 dpi

 

Bovendien lijkt het er op dat je met 2 verschillende filemaker versies werkt. (je mac versie is een aanpassing van dboek van macfan lijkt mij!) die je met filemaker 7-9 bekijkt en op de PC met filemaker 10?.

Je zult dus zo standaard mogelijk moeten werken.

Gebruik bovendien ook eens de zoek functie over dit onderwerp. je zult nog meer tips tegen komen

succes

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle antwoord.

1 ik heb het font verdana gebruikt dat op alletwee de ossen voor zou moeten komen

2 dat zou het kunnen zijn maar wat kan ik daar aan doen?

 

Ik heb de db zelf gemaakt en ewust gewacht tot ik filemaker 10 had want ik wilde juist problemen voorkomen.

Het is trouwens geen kopie van de dboek van macfan maar ik heb gekeken naar de tutorials van John Mark Osborn en

de maker van dboek waarchijnlijk ook :) ken dboek wel maar nooit naar gekeken trouwens.

Die tutorials zijn trouwens erg goed maar dat kan persoonlijk zijn.

 

Het zou kunnen liggen aan het verschil tussen de 72 dpi en de 96 dpi maar hoe kom ik daar achter ? en nog beter wat kan ik daar aan doen?

Link naar reactie
  • 0

Dat verschil in DPI hoef je niet achter te komen dat is gewoon zo :D

Gewoon proberen daar kom je het verst mee. Zeker de verhoudingen ruim opzetten zodat wat op de mac wat ruim lijkt net op de PC past.

Verder weet ik wel dat dit punt al een paar keer is voorbij gekomen dus ik zou zeker eens zoeken. (ik weet niet precies wat er allemaal besproken is daarover)

 

Wat dBoek betreft zou kunnen maar is wel toevallig dat de gehele opmaak en de benaming hetzelfde is :)

Waarom heb je trouwens als je gewacht hebt op FM 10 niet gewerkt met tab's? Je voorbeeld is is eigenlijk gemaakt voor FM 6 met die knoppen?

succes

Link naar reactie
  • 0

Ik zal eens beter zoeken op het forum of ik wat kan vinden.

 

Zoals gezegd de tutorial van Jon Mark Osborn is populair ;)

Ik heb niet specifiek gewacht op filemaker 10 maar ik wilde ermee beginnen en toen las ik dat filemaker 10 net uit zou komen.

Dat was ergens in januari en ik had al problemen gehad met een file wat met filemaker 8 was gemaakt en de db het niet leuk vond om

met 9 geopend te worden. Althans dat merkte ik pas na een tijdje.

 

 

Die knoppen i.c.m. tabs kunnen niet echt op een andere manier. Die tab control is leuk van filemaker die er nu in zit maar met meerdere tabellen heb je al een probleem dus vandaar deze keuze...

Link naar reactie
  • 0

Inmiddels heb ik het probleem gevonden.

 

Het probleem ontstaat doordat ik de images opgebouwd heb door stukjes van een jpg file te kopieren en te plakken.

Als ik dezelfde stukjes van een filemaker voorbeeld kopieer dan werkt het wel goed en zie ik onder windows wel alles zoals het is bedoeld.

 

Lijkt mij dat er iets niet helemaal goed gaat onder filemaker maar ik kan het ook verkeerd zien want waarom zou je op de mac wel alles goed zien en

op een windows machine niet alleen omdat het met cut and paste is gedaan??

Link naar reactie
  • 0

cut and paste van afbeeldingen in een container of op layout geeft idd verschillende resultaten op Mac en op Win.

 

Op mac wordt de image opgeslagen als PICT, op Win BMP. Dit houdt dus ook in dat zowel op Mac als Win de image die je kopieert en plakt niet meer gecomprimeerd is en dus veel meer plaats inneemt dan de originele JPEG file.

 

Wat ik je aanraad is om een tabel aan te maken PICTURES waar je al je pictures (als jpeg) in gaat opslaan. Deze laad je dan tijdens je opstartscript in een globaalveld met repetities. Deze repetities zet je dan op je layouts daar waar je de afbeeldingen nodig hebt. Zal je database aanzienlijk doen krimpen in grootte. (gaat een beetje ten koste van je opstarttijd, maar is wel te verwaarlozen)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...