Ga naar inhoud
  • 0

beschrijving van de functies


Dirk_1150rt

Vraag

Heren,(dames?)

 

Ik ben nu ongeveer een maandje op het forum, heb gezocht edoch niet gevonden,.

Ik zoek een afdrukbare lijst met de functies samen met de uitleg. Ergens heb ik wel wat antwoorden gevonden ivm dezelfde vraag, maar die antwoorden zijn van 2002, versie 6 of 7 dacht ik.

Ik weet dat in de helpfile alles mooi staat uitgelegd maar ik ben iemand die heel moeilijk van het scherm kan studeren, en studeren moet ik wel indeze. Ik heb geprobeerd om de chm-file over te zetten naar pdf, dat is gelukt alleen als ik het deel aanduid wat ik op papier wil, ik ongeveer 500 pagina's heb. Dat is iets teveel van het goede....

Een boek zou ook al prima zij, maar ik vrees dat zoiets nog zeldzamer is.

Wie zou me kunnen helpen in deze?

Mijn eerste stappen heb ik gezet met Filemaker 2, daarna enkele upgrades maar nog nooit een relationele filemaker gehad.

Ik hen ook al enkele keren willen overstappen naar Acces, maar om een of andere reden krijg ik daar geen voeling mee. Ik heb zelfs al enkele cursussen gevolgd in Acces, maar ik snap daar echt geen lor van.

Filemaker heb ik gebruikt om een simpel facturatie pakket te maken voor ons bedrijfje vroeger, en dat draait nog steeds, maar nu denk ik eraan om alles te hermaken in versie 10.

Maar helaas de documentatie...

Heeft er iemand een hint?

 

mvg

 

Dirk

Link naar reactie

6 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dirk welkom,

Het zal niet eenvoudig zijn om dit te verwezenlijken denk ik? Filemaker 10 is net uit dus boeken zijn nog dun bezaaid zoals je zelf al aangeeft. Je geeft echter al aan dat je een facturatie pakket voor een bedrijfje hebt gemaakt. Als je dat in een vorige versie hebt gedaan dan moet je met 10 zo een nieuw kunnen maken lijkt mij? Alles werkt bijna hetzelfde functies en de script opbouw zijn niet wezenlijk verandert dus de basis moet zo gemaakt zijn. De extra's van 10 zul je toch dan vinden in het boek wat bij 10 geleverd wordt. Ik maak zelf nog erg veel gewoon in 7 omdat ik daarmee kleine bestanden kan maken voor een runtime. ALs het gaat om de opbouw van een relationele data base dan kun je dus gewoon met een vorige versie beginnen waar uiteraard nog volop goede boeken voor te krijgen zijn.

Link naar reactie
  • 0

Pjotter,

 

Ja , ik zou natuurlijk iets identiek kunnen maken, maar door hier op het forum rond te kijken heb ik gezien dat met de scripttaal heel wat meer te bereiken is dan standaard scriptjes plakken, en in de formules is veel meer mogelijk dan IF of DATE.... en het zijn die dingen die me boeien. Ik heb ook al zitten zoeen naar betaalbare cursussen, maar Syntra of de volwassenen opleidingen die zijn er alleen voor de Acces gebruikers.

Nuja, als ik er echt niet uit kom, dan zal ik alsnog eens een Microsoft poging wagen. Uiteindelijk is de basis toch database. Ik zoek het nog wel uit.

 

Bedankt voor de reactie

 

mvg

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

[quote name="Dirk_1150rt"

Knip

Nuja' date=' als ik er echt niet uit kom, dan zal ik alsnog eens een Microsoft poging wagen. Uiteindelijk is de basis toch database.

knip

Dirk[/quote]

Ja dat zou ik dan zeker doen , ik ben vrij goed bekend met microsoft en kan me redelijk redden met visual basic en access 97 en 2003 en geloof me dat is echt niet te vergelijken met filemaker scripts ed. Als ik moet vergelijken acces - filemaker dan geef ik filemaker een 4 voor de moeilijkheidsgraad en acces een 8.

Kijk ik naar de leercurve voor access- filemaker dan is die van filemaker misschien 40% van die van access. Ik zou gewoon gaan proberen met een andere versie (7-8-9) gebruik een goed boek, de help file en dit forum en de bent 10 keer sneller op je einddoel.

succes met de keuze

Link naar reactie
  • 0

Kees,

 

ja er zijn cursussen te vinden, maar die richten zich qua prijs wel maar op de bedrijven, en ik ben ondertussen particulier, en 250€ voor 2 dagen, dat is me toch wel een beetje duur. Wat ik wil bedoelen is dat er plenty cursussen acces zijn maar geen Filemaker. Is dat nu omdat het een native Mac programma is of dat het weinig gebruikt wordt, ik weet het niet. Maar ik vind het wel spijtig. En mss is Filemaker script gemakkelijk, maar zonder uitleg is zelfs vissen moeilijk.

 

mvg

 

Dirk

Link naar reactie
  • 0

Dirk,

 

Welkom op dit forum! Er bestaan wel degelijk boeken hoor, zie bv. deze lijst: http://www.hcw.be/Search.aspx?search=FileMaker&mode=1100&pk=B&langs=111

 

Using FileMaker 9 (voor versie 10 bestaat ie nog niet) is, mijns inziens, het meest complete en duidelijke, en helpt je letterlijk van 0 naar een erg gevorderd niveau. Bestaat wel enkel in het Engels.

 

Succes!

 

Jeroen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...