Ga naar inhoud
  • 0

receptuur


rody

Vraag

Hallo,

 

Ik heb een invoerscherm gemaakt voor invoer van recepten met als voorbeeld appeltaart (zie bijlage)

 

De invoer bestaat uit enkelvoudige, maar ook samengestelde ingredienten.

 

Nou wil ik een overzicht hebben van alle ingredienten met bijbehorende hoeveelheden. Bepaalde ingredienten kunnen meerdere keren voorkomen. Zie bijvoorbeeld de appel.

 

Via geselecteerde records tonen worden wel de ingredienten vermeld die uit de samenstelling komen, maar niet de enkelvoudige ingredienten.

 

Vraag: hoe kan ik een overzicht maken van alle ingredienten uit dit appeltaart recept in een portaal?

RECEPT.fp7

RECEPT.fp7

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Rody,

 

Ik ben er even ingedoken, maar ik snap je niet helemaal denk ik.

 

Je hebt een tabel met de ingrediënten

en

je hebt een tabel met de samengestelde ingrediënten

 

samengestelde ingrediënten bestaan uit meerdere ingrediënten ofzo?

 

Maar goed, kort door de bocht kun je in een portaal maar één tabel weergeven. Nu heb je al twee tabellen, dus je kunt zo nooit beide weergeven. (vervelend, ik zit weleens met hetzelfde probleem) Afhankelijk van bovenstaand verhaal met het verschil tussen de twee tabellen, zou ik proberen beide in één tabel te plaatsen.

 

Als je me meer duidelijkheid kan geven, kan ik je wellicht verder helpen.

Link naar reactie
  • 0

Dit is inderdaad een interessant probleem.

 

Analyse/Oplossing A:

Er schuilt een dubbelzinnigheid in wat je wil. Enerzijds wil je voor samenstellingen de afzonderlijk ingrediënten zien met relatieve dosering, en in dezelfde lijst (portal) wil je ook de afzonderlijk ingrediënten zien. Aangezien je voor enkelvoudige ingrediënten geen records in de samenstellingen tabel aanmaakt, is wat je wil per definitie onmogelijk in FileMaker. Oplossing: voor alle ingrediënten (enkelvoudige of samengestelde) maak je je een record aan in de tabel samenstellingen. Enkelvoudige ingrediënten zijn voor 100% samengesteld uit zichzelf in deze optiek.

 

Analyse/Oplossing B:

Je maakt een nieuw zgn. multikey veld aan in de ingrediënten tabel. Deze multikey stel je - met behulp van een script (trigger) - in met de ID/code van het huidige ingredient en van alle ingrediënten waaruit het huidige ingrediënt eventueel is samengesteld. Zie voorbeeld. Nadeel is wel dat ingrediënten die meerdere keren voorkomen in verschillende samenstellingen, of als afzonderlijk enkelvoudig ingrediënt, slechts 1 keer getoond worden in de portaal, omdat alle enkelvoudige en samengestelde ingrediënten verwijzen naar een en hetzelfde record

 

Analyse/Oplossing C:

Geen van bovenstaande oplossing voldoet, je gaat voor het ruigere werk, en kiest ervoor om een nieuwe tabel te creëren waar je de enkelvoudig én de samengestelde ingrediënten in dumpt.

 

Benieuwd of iemand nog een oplossing heeft...

 

- Jeroen

RECEPT.fp7

Link naar reactie
  • 0

Beste Rody,

 

Toevallig ga ik een bakcursus geven dus moest receptuur vastleggen.

Naar mijn idee heb je nodig: tabel: recept, receptregels en artikelen om het simpel te houden.

Samengestelde ingredienten zal je altijd hebben ook bv, met jouw appeltaart waarbij het deeg voor meerdere recepten gebruikt kan worden(miste ik trouwens).

 

Ik heb van ieder samengesteld ingredient weer een recept gemaakt en die naam met nr opgenomen in de artikelen.

Op deze wijze krijg je een recept die weer gebruik maakt van/verwijst naar een ander basisrecept.

Simpel maar overzichtelijk

Nico

Link naar reactie
  • 0

Beste Annekeh, Jeroen en Nico,

 

Allereerst hartelijk dank voor het reageren.

 

Ik probeer met Analyse/Oplossing A van Jeroen verder te gaan. Ingredienten zijn inderdaad ook 100% samengesteld uit zichzelf.

 

Nu ben ik bezig om de totale doseringen te laten berekenen om zo bijvoorbeeld het aantal calorieen/inkopen e.d. te kunnen bepalen.

 

Nu heb je relatieve doseringen die gezamelijk op 1000(gram) moeten uitkomen.

 

Ik probeer deze relatieve dosering te laten berekenen van ALLE INGREDIENTEN NIEUW (zie voorbeeld) middels de volgende formule:

 

INGR DOSERING & & List(SAMENGESTELDE INGREDIENTEN::DOSERING)

 

Toch zit er ergens een denkfout…. Het wordt een aardig complex geheel waar ik niet goed meer uitkom.

 

p.s. Nico het Deeg is toegevoegd. :D

RECEPT[2].fp7

Link naar reactie
  • 0

Ik zit net deze post eens door te lezen en kan mij herinneren dat deze vraag op een aantal manieren al eens is langs gekomen.

Ik heb even snel gekeken en heb wat reakties gevonden op eerdere soortgelijken vragen. (niet helemaal hetzelfde maar toch met een redelijke overeenkomst)

 

viewtopic.php?f=14&t=3904&hilit=samenstelling&start=15 en

viewtopic.php?f=17&t=5102&p=32242&hilit=samenstelling#p32242

 

een voorbeeld van kjoe in een van deze twee voorbeelden geeft volgens mij al een idee hoe dit is te maken is.

Ik weet niet of dit in de buurt komt van je oplossing?

succes

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...