Ga naar inhoud
  • 0

Taal kalender drop down en DayName ( date )


andries

Vraag

Een systeem draait op een server. Via terminal server openen we de database, en de kalender drop down is in het Frans. Als ik test met de functie DayName ( "23/05/2009" ) krijg ik "samedi" terug. Voor zover ik weet is deze server in het Engels ingesteld.

 

Ik open dezelfde database remote op mijn computer ( MacOS in het Engels ), en ik zie de kalender drop down in het Engels, maar de functie DayName ( "23/05/2009" ) nog steeds in het Frans.

 

Dit doe mij denken dat beide dus niet met elkaar gerelateerd zijn. Mijn eerste idee is: DayName ( ) gebruikt de taal binnen de file, terwijl de calendar eerder een OS object is en dus door het OS wordt aangestuurd.

 

Heb ik twee vragen:

a) wat ik hierboven zeg klopt dit?

b) hoe verander ik de taal in mijn file zodat de DayName () functie een dag in de Engelse taal teruggeeft?

 

Alvast bedankt

 

Andries

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoi Andries,

 

Met wts open je een sessie op een wts server. Per user kun je de taalinstellingen aanpassen. De ene sessie is dus de andere niet.

Voor zover ik weet heeft de filemaker server er zelf nog niet eens zo veel mee te maken, je kunt wel bij file options binnen je fm applicatie aangeven welke instellingen gebruikt moeten worden (de file saved settings of de system settings) Je kunt daar dus forceren dat hij altijd de systeeminstellingen gebruikt. Daarna is het alleen nog van belang dat je systeem op de juiste notatie ingesteld staat.

 

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Groet, Niels

Link naar reactie
  • 0

De instelling voor de taalweergave zit in file options, zie afbeelding. Het maakt dus onderdeel uit van het bestand, hoe de dagen worden geïnterpreteerd worden. De kalender is OS afhankelijk en zal altijd

in de taal van het OS getoond worden.

 

Niels is me net voor... maar het lijkt me helder.

taal.jpg.54bcff9aede703d794be94b26afb7ec8.jpg

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor de snelle reacties. Van die terminal server had ik net zelf ontdekt :-)

 

Maar nog niet echt een antwoord gekregen op de vraag over de "file" instellingen. In hoeverre ik het nu begrijp is dus de taal nu in het "Frans" ingesteld, en hoe kan ik zeggen dat mijn file settings vanaf nu Engels zijn? Hoe komt dit? Ik heb namelijk nog nooit op een Frans OS gewerkt. Ik zou echt niet weten waar dit Franse verhaal vandaan komt :-).

Link naar reactie
  • 0

Hoe en waarom dat Franse verhaal zou ik ook niet weten :?

 

Onder het menu file options kan je instellen dat je fm file (alle files in je applicatie als het er meerdere zouden zijn) de systemsettings moet gebruiken.

 

Vanaf dat moment gebruikt het file dus je systeeminstellingen. Voor alle duidelijkheid, dat hoeven niet de zelfde instellingen van je server te zijn.

Ieder systeem waar de applicatie geopend wordt moet dus de gewenste instellingen hebben. Bij een WTS kan dat dus ook per user verschillen.

 

Groet, Niels

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt erop dat de file ooit is aangenmaakt in een Fm versie die een Franse User interface language instelling actief had staan. op het moment dat je het bestand daarna opent in een anderstalig pakket dan houd FM deze taal vast.

 

Probeer eens om de data te importeren in een kloon van het bestand waarvan je zeker weet dat de taalinstelling op engels staat!

 

Ben benieuwd.

Link naar reactie
  • 0

ik ga dat morgen eens testen...

 

dus als ik het goed begrijp: de computer op welke de file is aangemaakt is bepalend voor de instellingen van de file. Deze zijn nadien niet meer aan te passen? Of is het het systeem dat het het laatst heeft geopend voor het op de server wordt gezet dat bepalend is voor de instellingen van de file?

 

Groetjes

 

Andries

Link naar reactie
  • 0

Het is op de plaats waar je het bestand hebt aangemaakt.

 

Er zijn 2 methoden om het te resetten:

 

1) Zoals reeds aangegeven, maak een lege kloon (via het menu "bewaren als"). Bij het openen van deze kloon worden de actieve taal settings in het bestand weggeschreven. Pas op, ook andere instellingen zoals printers and printerinstellingen worden hierin weggeschreven.

 

2) Methode 2, kan enkel met FileMaker Pro 10. Je kan gebruik maken van de nieuwe recover functionaliteit. Heel belangrijk is dat je de geavanceerde opties gebruikt. Zorg dat deze als volgt ingesteld staan (zie beeldje). Ook hier geldt dat de gegevens worden weggeschreven wanneer het gerecoverde bestand voor het eerst wordt geopend.

recover_advanced.png.750db768086ae7fca161d2aaa7315c1f.png

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...