Ga naar inhoud

Geen refresh window bij IWP


clarify

Aanbevolen berichten

Beste FM-ers

 

ik heb een script dat om de 10 seconden een refresh window genereert.

 

Schermen in FM Pro worden gewoon ververst en tonen nieuwe waarden.

IWP schermen in Internet Explorer die tegelijkertijd actief zijn, worden niet ververst.

Velden, niet zijnde globals, op de FMPro schermen tonen de nieuwe waarden, op de IWP schermen onder IE de oude waarden.

Het script valt kennelijk in IE stil.

 

In de FM statusbalk links in Explorer moet ik keer op keer handmatig een continue geven om het script door te starten.

Na een handmatige continue, worden de oude waarden in de IWP schermen pas naar de nieuwste waarden bijgewerkt.

 

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn?

 

Met dank

Link naar reactie

Bedankt Harry voor jouw reaktie :D

 

Maar weet jij waarom een Refresh Window script step wel wordt uitgevoerd op Filemaker Pro clients en niet in de IWP schermvariant onder Internet Explorer?

 

Ik heb bij het testen een Filemaker Pro client aanstaan naast hetzelfde scherm in IWP onder IE.

De Filemaker Pro client refresht zijn waarden keurig elke x seconden.

Het 'IWP' scherm staat stil als een huis en waardewijzigingen die wel in de Pilemaker Pro schermen doorkomen, komen niet door in de IWP schermen. Anderzijds, als ik in de IWP schermen een waarde wijzig, dan komen die wel met een automatische refresh direct op de Filemaker Pro schermen.

 

Ik snap niet waar dit op vast zit.

 

Vr Groet

Link naar reactie

Een webpagina is een scherm-georienteerde verwerking. Je stuurt een scherm weg en je krijgt een nieuw scherm terug. Zolang de gebruiker niets stuurt, staat de boel stil.

 

Filemaker Client is een interactief programma, dat wegens multi-user direct opdrachten van de server aanneemt indien records zich wijzigen. Client weet wie de server is, weet waarom het nodig is.

Filemaker heeft het allemaal zo gemaakt, dat de gebruiker direct op de hoogte gebracht kan worden van wijzigingen in de data.

 

Hoe anders is een webpagina. In eerste instantie is het gemaakt om statische pagina's te tonen, maar sinds het gebruik van databases, foto's en video's wordt er steeds meer van verlangd. Java is zo'n oplossing dat pas later werd geintroduceerd omdat webpagina's in eerste instantie weinig interactie hadden met de eindgebruiker. Met Java kan er heel wat meer, vandaar dat het tegenwoordig standaard op moet zitten om op het alles te kunnen gebruiken.

 

Via Java is het mogelijk om een internetpagina automatisch opnieuw te laden (dacht ik). Maar gebruikelijk is het niet en veelal zelfs zeer onwenselijk.

Reden is dat applicaties veel meer capaciteit van de centrale servers gaan vragen indien dat elke 10 seconden zou moeten gebeuren. Gezien de reikwijdte van het internet kan dat een gigantische toename in internetverkeer gaan geven.

Wat in elk geval niet wenselijk is, is dat de centrale server alle internetverbindingen langs loopt om webpagina's opdracht te geven zichzelf te verversen. De firewall zal dit soort acties zien als een inbraakpoging en de boel gaan blokkeren. Want op deze wijze kan je ook een internetpagina opdracht geven om vertrouwelijke gegevens te gaan verzamelen en door te sturen naar de server.

 

Filemaker heeft zijn verversingsmogelijkheden die standaard al zijn ingebouwd best goed voor elkaar.

Er zijn maar weinig andere database omgevingen die op alle schermen direct mee springen indien de getoonde data wordt aangepast. Bij de meeste systemen wordt eerst een gebruikersactie gevraagd voordat nieuwe informatie op het scherm verschijnt.

 

Zo gewoon als Filemaker Client het dus doet, is het niet.

 

Vandaar mijn tegenvraag: wat blijft er onopgelost indien een scherm zich niet ververst?

Het is in de praktijk maar zelden zo'n probleem als je in theorie kan bedenken. Daarbij wordt ook in IWP een scherm ververst indien van de leesmodus naar wijzigingsmodus wordt overgestapt, dus bij het wijzigen zie je de huidig aanwezige informatie op het scherm.

Het record wordt ook al direct geblokt voor de overige gebruikers, dus kan er niet zoveel mis gaan, lijkt me.

Link naar reactie

Nee, maar dat is niet zo'n groot probleem. Als de gebruiker echt het laatste nieuws wil hebben, moet hij op F5 drukken.

 

Hetzelfde geldt als je de pagina van De Telegraaf bekijkt. Zolang je zelf niet op Verversen drukt, blijft het "nieuws" staan zoals het de laatste keer was opgehaald.

 

De meeste gebruikers begrijpen dit wel.

Link naar reactie

Er is waarschijnlijk nog een ander probleempje waar je tegen op gaat lopen, n.l. de time out.

In IWP kan een gebruiker niet langer dan 60 minuten ingelogd blijven, hierna is de verbinding verbroken en wordt hij bij actie automatisch naar de IWP home pagina gedirigeerd.

 

Ik heb met het volgende geen ervaring, maar heb gelezen dat je met behulp van Dreamweaver en FM site assistent heel gemakkelijk een eenvoudige webpagina gebaseerd op FM kunt opbouwen.

Het lijkt me dat je hiermee wél een automatische verversing kunt bewerkstelligen en je hebt denk ik niet het probleem van de time out.

 

De FM PHP site assistent kun je gratis downloaden als je lid van het Tech Net bent

 

VR groet

Harry

Link naar reactie

Je loopt hier mogelijk ook tegen de time out op.

Wanneer de intervallen tussen de acties groter zijn dan 10 minuten wordt men door FM automatisch uigelogd en naar de IWP_home pagina gedirigeerd.

Hier van uit moet je dan opnieuw inloggen.

 

Het lijkt dat IWP niet de oplossing is in jouw situatie.

 

Vr groet

Harry

Link naar reactie

Ik vraag mij af of andere systemen niet tegen ditzelfde probleem aanlopen.

 

Dit forum is gemaakt in PHP en MySQL en standaard heeft dat ook te maken met de F5 verversingsproblematiek en een maximale standaard duur van een inlog sessie.

Dat het forum via een cookie automatisch weer inlogt na het verlopen van de sessie, waardoor de gebruiker niets merkt, is een oplossing van de makers van het forum.

 

Ik ken werkelijk geen enkele standaard internetpagina dat zichzelf automatisch ververst, dus mochten jullie hier voorbeelden van hebben, laat het eens weten.

Link naar reactie
  • 8 maanden later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...