Ga naar inhoud
  • 0

ABN Amro Internetbankieren & CLIEOP03 bestanden


Vintges

Vraag

Ter info, voor iedereen die OfficeNet Mac gebruikte en nu gaat internetbankieren en via Filemaker een batch bestand wil genereren.

 

OfficeNet Mac (of was ik de enige die dit nog gebruikte?) is per eind september 2009 niet meer te gebruiken, dus ik moest over op Internetbankieren.

 

Hiervoor moest ik m'n FM database ombouwen, want ik moet een CLIEOP03 (hierna C03) batch bestand genereren terwijl ik voorheen een gewoon tekst bestand in OfficeNet importeerde.

 

Als 1e, belangrijk om te weten: Equens (voorheen Interpay) heeft de C03 specificatie geschreven. Maar gebruikers van deze specs mogen hier blijkbaar een eigen draai aan geven. Want: bestanden waarbij de testcode van het C03 bestand op "T" (van Test) staat worden door ABN Amro niet geaccepteerd. De testcode moet dus altijd "P" (Productie) zijn.

 

2) Regeleinden: de volgende regeleinden worden door de verschillende systemen gebruikt:

 

Dos/Windows > CRLF

MacOS tm OS9 > CR

UNIX (incl. MacOS X) > LF

 

Zodra een bestand op Mac Os X wordt opgeslagen erft het LF regeleinden. Of het dan als een ANSI, UTF-8, UTF-16, ASCII of txt bestand is maakt daarbij niet uit.

 

De oplossing voor Mac Os X gebruikers is dus om de regeleinden te converteren van CR naar CRLF. Dit kan vrij eenvoudig via het programma BBEdit (bij het opslaan kan men kiezen voor de optie "CRLF Line breaks". Opslaan onder een andere naam dan het oorspronkelijk bestand is hierbij essentieel (betalingen kopie.txt bijvoorbeeld). Het bestand kan gewoon als encoding "Mac OS Roman" hebben. (Het zou natuurlijk heel handig zijn als deze conversie plaatsvindt bij het importeren van het bestand op de ABN Amro site.)

 

Een handige manier is om BBEdit aan te roepen met Applescript.

 

Vragen hierover? Laat het me weten.

 

Groet, Rick Vintges

Link naar reactie

4 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ik begrijp je opmerking niet helemaal, wat bedoel je met "de download van ABN-AMRO met gewoon het tekst bestand."?

 

Het bestand dat ik genereer is uiteindelijk gewoon een txt bestand, maar in de CLIEOP03 indeling...

 

En voor de duidelijkheid: het gaat om een batch bestand, cq een verzameling betalingsopdrachten van meerdere afzenders (of rekeningen).

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoelde dat je de downloads van je rekening gewoon download als tekst bestand in internet bankieren. Ik zie nu dat je praat over offline een tekst bestand maken in FM dat je opslaat als clieop03 en dat dus importeer bij abn-amro internet bankieren. Ik dacht dus dat je offline de afschriften wilde bijhouden van je rekening. (internet bankieren die ik altijd online meteen)

Link naar reactie
  • 0

De oplossing voor Mac Os X gebruikers is dus om de regeleinden te converteren van CR naar CRLF. Dit kan vrij eenvoudig via het programma BBEdit (bij het opslaan kan men kiezen voor de optie "CRLF Line breaks". Opslaan onder een andere naam dan het oorspronkelijk bestand is hierbij essentieel (betalingen kopie.txt bijvoorbeeld). Het bestand kan gewoon als encoding "Mac OS Roman" hebben. (Het zou natuurlijk heel handig zijn als deze conversie plaatsvindt bij het importeren van het bestand op de ABN Amro site.)

 

Een handige manier is om BBEdit aan te roepen met Applescript.

 

Alleen jammer dat BBEdit een erg duur pakket is. Mogelijk kan het ook met Textwrangler, maar zeker met de Troi FilePlugin.

 

Ook de export m.b.v. een xslt werkt prima.

 

Joost

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...