Jump to content
  • 0

Import punt comma gescheiden csv formaat

dudematters

Question

Posted

Ik krijg grote .txt bestanden die met een punt comma (;) gescheiden zijn. Net als de export van excel .csv bestanden.

Nu zijn de bestanden zo groot dat het inlezen in een teksteditor en een zoek-vervang actie niet meer grappig is, plus dat het veel handelingen zijn.

In filemaker kan ik deze niet goed importeren, het komt allemaal in 1 veld. Ik heb al even zitten googlen en hier rond gesnuffeld maar kan geen goede oplossing vinden, raar, want ik zal toch niet de enige zijn met dit probleem....

Weet iemand een goede oplossing om dit correct in FM te importeren? Het zijn behoorlijk wat velden en veel data.

Ik zou natuurlijk alles in 1 veld kunnen importeren en dan stap voor stap de velden scheiden, maar dat is een langzame procedure... Ik moet eerst importeren en dan door de data heen lussen.... 2x dus...

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Dit is inderdaad een gebrek waar ik ook steeds mee zit. Komma gescheiden tekst lukt wel, maar puntkomma gescheiden tekst lukt niet.

Workaround: importeer de file in Excel en sla op als Excelbestand.

Die kun je zonder probleem inporteren.

• 0
Posted

Als ik het probleem goed begrijp, kun je dit oplossen door te importeren als "samenvoegbestand (*mer)". Dan komen ze niet in 1 veld terecht.

Groeten,

Gregory

• 0
Posted

Hallo Gregory, helaas werkt dat bij mij ook niet, als ik het hernoem naar .mer dan leest het bestand nog steeds niet goed in....

Het is echt een irritant probleem, jammer dat FM je niet de mogelijkheid geeft aan te geven welke separator er in een .csv wordt gebruikt.

• 0
Posted

Hallo,

Ik zie dat het van jouw een ".txt"bestand is.

Mijn voorgestelde oplossing werkt bij een door punt-komma gescheiden ".csv" bestand. Dan moet je het importeren (via script) als ".mer"-bestand, niet hernoemen als ".mer".

groeten