Ga naar inhoud
  • 0

ODBC mysql vs filemaker server vs client


Aerius

Vraag

Hoi allemaal,

 

Na uren zoeken, schijn ik niet meteen een oplossing te vinden voor mijn probleem.

Goed, misschien best even een korte schets van de situatie:

Aanvankelijk werkte ons programma volledig in filemaker. Omwille van een verbeterde schaalbaarheid is er besloten om dit grotendeels naar een sql omgeving om te zetten (om eventueel later ook aan een webinterface te gaan koppelen). De voor- en nadelen zijn grondig afgewogen, wetende dat filemaker niet echt als frontend bedoeld is.

 

Maar, de situatie waar we naartoe zouden willen :

- Filemaker als front-end

- Mysql db intern ("live" - ESS)

- 2e Mysql extern - op het internet gehost (sporadische updates via import & export - sql queries)

- Een koppeling (odbc) vanaf Filemaker naar de verschillende mysql db's

 

Setup :

Filemaker Server Advanced 9 (bij wijze van test draait deze op win7 x64 - waar de odbc via odbcad32 is toegevoegd omdat x64 odbc niet werkt)

Clients gebruiken filemaker advanced 9

 

- Nu, alles lijkt op het eerste zicht perfect te werken, wanneer de client gestart wordt op de server zelf. Scripts worden uitgevoerd, sql tabellen online worden netjes aangevuld en vice versa.

- Wanneer een client de remote database opent, werkt ook deze perfect, maar worden de import/export niet uitgevoerd bij het opstarten, om de sqldata te syncen.

Als we nu de odbc koppeling op de client zelf ook instellen, lukt dit wel. Maar ik heb al op verschillende plaatsen gelezen dat bij het gebruik van fm server, enkel op de server de odbc moet ingesteld worden, en dat de fm clients hier gebruik van maken. Ik zou dit dan ook graag zo gaan gebruiken.

 

Wel, dit werkt dus dus niet, en heb totaal geen idee meer waarom. Ik vermoed dat het te maken heeft met server side scripts, waar ik wel wat over gelezen heb. Maar gedetailleerde info vind ik niet meteen. Of heeft het te maken dat ik met een test setup aan het werken ben op x64 en de 32bit odbc gebruik ?

 

Bovendien dacht ik, wel laat het script via scheduled task in filemaker server lopen, maar dan krijg ik een filemaker script aborted. Dus ik vermoed dat bepaalde stappen niet compatibel zijn om het op deze manier op te lossen.

 

 

Iemand die me hierbij kan adviseren in welke richting ik moet gaan zoeken ?

 

 

mvg,

Aerius

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Aerius,

 

Eerst en vooral: Windows 7 wordt niet officieel ondersteund voor FileMaker Server (Advanced) 9.

 

Mbt je probleem, je hebt toch op de (test)server machine een *System DSN* aangemaakt en niet een User DSN ?! In het laatste geval is ODBC nl enkel beschikbaar voor de ingelogde gebruiker op die machine.

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0

Jeroen,

 

Bedankt voor de reactie.

Het is inderdaad een system DSN.

 

Ik moet toegeven dat heel het FM gebeuren in combinatie met sql nieuw zijn voor mij.

Maar ik zie niet in wat er fout zou kunnen ingesteld zijn. Blijkbaar wordt die odbc link niet correct doorgegeven naar/gebruikt door de clients.

Want als diezelfde link ook op de client wordt geinstalleerd, werkt het wel.

Dus behalve incompatibiliteit met windows 7, eventueel 64bit, zie ik het probleem niet meteen.

 

Aerius

 

edit :

Bij wijze van test heb ik filemaker server er even tussenuit gehaald. En de db gewoon "geshared". Maar dan doet hij het ook niet.

Is er ergens een handleiding of informatie te vinden over "wanneer/hoe/met welke versies het delen van een odbc link mogelijk is" ? Of zou dit altijd moeten werken ?

Link naar reactie
  • 0

Volgens de documentatie volstaat het om op de machine waarop FileMaker Server draait een System DSN te maken, opdat die beschikbaar is voor alle clients: http://www.filemaker.com/downloads/documentation/techbrief_intro_ess.pdf

 

Dit zou volgens mij ook gewoon moeten werken. Zelf heb ik niet zo'n heel brede ervaring met ESS, mss dat een andere clarifyer je verder kan helpen. Mogelijk heeft het gewoon met de compabiliteit van SQL datasources of firewall instellingen te maken (ook: op server of client machines)

 

Jeroen

Link naar reactie
  • 0
- Wanneer een client de remote database opent, werkt ook deze perfect, maar worden de import/export niet uitgevoerd bij het opstarten, om de sqldata te syncen.

 

Even een gedachtenkronkel.

 

ODBC op de server werkt alleen via scripts die op de server worden verwerkt.

Zodra je via de lokale filemaker een filemaker bestand opent, wordt ODBC lokaal geactiveerd, dus niet via de Filemaker server.

Ook niet als het bestand wordt gehost via de server.

 

Met andere woorden: ODBC werkt feitelijk altijd lokaal, ook bij de server werkt dit slechts lokaal.

 

Verbeter mij als ik het fout heb.

Link naar reactie
  • 0

Ik werk al een aantal jaren met de serverversie van de Actual ODBC drivers:

http://www.actualtech.com/filemaker.php

ODBC enkel op de FM-server instellen.

 

Je kan de SQL tables simpelweg als Table Occurrence in je Relationship Graph zetten (via external data source), en er (bijna) mee werken alsof het FM-tables zijn.

http://www.actualtech.com/scenario_ess_setup.php

 

Geen problemen in multi-user, geen instelling op de FM-client machines.

 

EDIT: Mac only vrees ik, dus de FM-server moet een Mac zijn...

Link naar reactie
  • 0

Persoonlijk weet ik uit ervaring (en heb nogal wat ervaring met ODBC en mySQL) dat je zeker op de clients ook de ODBC moet installeren.

Mijns inziens gaan niet alle ODBC gerelateerde scripts goed via FM Server, het is buggy.

 

Dit is zeker niet alleen een Windows (7) probleem, ook op Mac komt het voor. Ik heb een grote klant die al jarenlang gebruik maakt van mijn app met een 'live' koppeling met MySQL over ODBC (Win en Mac via Actual). Uiteindelijk hebben we gewoon de SysteemDSN op iedere machine draaien om het betrouwbaar te laten lopen.

 

Ik kan me voorstellen als je niet al je clients kent, dat dit lastig is, maar mochten het clients zijn in een bekende omgeving dan zou ik dat zeker doen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...