Ga naar inhoud
  • 0

Variabelen opslaan in een bestand


Sebas

Vraag

Beste leden,

 

Mijn naam is Sebas en ik ben al jaren Foxpro ontwikkelaar; schiet me nu niet gelijk af maar lees even verder a.u.b. ; ik ben serieus aan het overwegen over te stappen op Filemaker, heb momenteel FM Pro 10 Dev. maar volgende week (hopelijk) FM 11.

 

Als leek op FM gebied had ik een vraag aan u:

 

In Foxpro is het makkelijk om variabelen in een bestand op te slaan en later weer te gebruiken; dat gaat bijvoorbeeld zo:

 

M_vartest1 = 100

M_vartest2 = 200

M_vartest3 = 300

Etc...

 

Op deze variabelen op te slaan in een bestand:

Save all like M_vartest* to Test.dat (of test.mem)

 

Om deze variabelen te gebruiken:

restore from test.dat (of test.mem) additive.

 

Hoe gaat dat in FileMaker in zijn werk?

 

Met dank alvast voor uw hulp en met vriendelijke groet,

 

Sebas.

Link naar reactie

11 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Welkom op dit forum!

 

Globale variabelen blijven enkel binnen de file en binnen de sessie leven, als de file dus wordt afgesloten ben je ze kwijt.

 

Er zijn echter eigen functies in FileMaker die toelaten om variabelen te gaan loggen, en zo kan je net voor het afsluiten deze wegschrijven, en bij het opstarten terug declareren.

 

Een voorbeeld van zo een eigen functie vind je hier:

 

VariablesLog ( _key; _repetition; _value ) om je variabelen te declareren en te loggen:

http://www.fmcustomfunctions.com/fid/105

 

VariablesLoadFromLog ( _varlog ) om ze weer op te laden

http://www.fmcustomfunctions.com/fid/104

 

Als je deze twee functies gebruikt, moet je al de variablen die je wil loggen via de eerste eigen functie declareren. Ze worden dan opgeslagen in de globale variabelen $$_VariablesLog. Bij het afsluiten moet je dus deze variabele wegschrijven in een veld. Bij het opstarten roep je dan de tweede functie aan, waarbij je de waarde van het veld als parameter mee stuurt.

Link naar reactie
  • 0

Beste heren,