Jump to content
  • 0

input field before new record ??

Gem

Question

Posted

Hallo

Ik zit met een probleem waarvoor ik niet direct een uitweg zie.

Even schetsen:

Een "table" met Layout "Invoice"

In die layout heb ik een portaal met de faktuurregels. Via dit portaal worden records aangemaakt (faktuurregels) in een andere tabel die op de achtergrond werkt.

Ook in dit portaal heb ik o.a. een veld "btw percent" als lookup gedefiniëerd. Dit veld haalt het btw percentage uit de tabel klanten. Dit is nodig omdat niet alle klanten onder hetzelfde btw percentage vallen alsook niet alle faktuurregels onder hetzelfde btw percentage vallen...

Het probleem:

Het lookup veld "btw percent" kan enkel maar het percentage ophalen als de klant bekend is wat nog niet het geval is bij het aanmaken van een nieuwe faktuur (record). Pas vanaf het moment dat ik in de layout "Invoice" mijn klant ingevuld heb en ik een nieuwe regel begin in de faktuurregels zie ik het veld "btw percent" ingevuld staan, anders is het logischer wijze blanco.

Ik heb al via een script gepoogd om het klantnummer mee te geven tijdens het aanmaken van een record maar dat lukt me niet.

Vraag:

Hoe kan ik data in een veld invoeren vooralleer het portaal zijn eerste regel aanmaakt ? Kan je m.a.w. een record aanmaken en tijdens het aanmaken onmiddellijk data meegeven ?

Euh ik hoop dat ik duidelijk was ?

:oops:

4 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Je moet wellicht je logica aanpassen, vanuit een klantkaart een factuur maken, dan heb je alle gegevens bij de hand. Ik weet dat het 'normaal' wordt beschouwd als je een factuur wilt maken dat je eerst naar de factuur gaat en dan een klant erbij zoekt, maar voor een database systeem is het logischer om eerst de klant op te zoeken en dan een factuur te maken. In clicks is het niets meer, alleen de benadering is anders.

Het voordeel is als je op een klant kaart staat en je maakt een factuur aan via een script kan je de meeste zaken al vastleggen in een variable (klantnummer, btw tarief, etc).

Wellicht dat dit helpt?

• 0
Posted

Hmm, inderdaad dit zou het probleem kunnen verhelpen.

Dus mag ik concluderen dat dit de enige mogelijkheid is en dat het benaderen van mijn probleem via een script niet haalbaar is?

Bedankt in elk geval voor uw reactie.

• 0
Posted

Hoi

Ik heb inmiddels alles aangepast volgens uw idee en het probleem is opgelost. Ik moet wel toegeven dat uw interpretatie een betere aanpak is dat hoe ik het vroeger deed.

Bedankt.

• 0
Posted

Graag gedaan! :-)

Jou aanpak had ook wel gekund hoor, iets minder logisch (technisch gezien) maar je kan wel een lookup doen, maar dan moet je daaronder wel een relatie hebben liggen tussen het veld dat de lookup bevat en de relatie tabel. Technisch is dit veel minder logisch, maar kan wel.