Ga naar inhoud
  • 0

Databasse online voor vereniging


annemieke

Vraag

Hoe kan ik een database gemaakt in FMP 10, online beschikbaar stellen voor andere leden van onze vereniging. Dit het lieft zonder (of met weinig) extra kosten.

 

Heb dit zelf nog nooit gedaan en er is nu behoefte aan een systeem waarin meerdere (ongeveer vijf) kaderleden weizigingen kunnen toevoegen. Waar moeten we aandenken en waar moeten we starten met het zoeken naar onze mogelijkheden?

Link naar reactie

13 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Een computer die aan het net verbonden is.

De database zodanig maken dat met IWP ook werkt (niet alle functies merken correct met iwp).

Users aanmaken die eea mogen aanpassen en je kunt aan de slag.

Vraag is wat er zo belangrijk is in een vereniging dat er 5 "kaderleden" ook de database moeten kunnen aanpassen.

Heb zelf zo iets een paar jaar geleden opgezet voor een vereniging voor de penningmeester, secretaris en de vaste werknemer.

Werkte prima mits je rekening houd met de beperkingen. (snelheid upload ed)

Er zijn veel betere maar dan ook duurdere oplossingen.

succes

Link naar reactie
  • 0

Ben ook aan een eerste stap toe van Instant Web Publishing; databank op een beperkte schaal dus.

 

Na consultatie van meerdere berichten op het forum en andere literatuur terzake zoek ik bevestiging van de volgende stellingen:

 

- IWP is mogelijk vanop een gewoon systeem (PC of Mac) waarop FMP v7...11 geïnstalleerd is;

- een afzonderlijke server (hardware) en/of een FMP-serverversie (software) zijn dus niet noodzakelijk;

- de dienstdoende server moet slechts online zijn op het web wanneer een client de databank wil gebruiken;

- om te kunnen inloggen moet de client het actueel IP-adres kennen van de dienstdoende server; dit verandert namelijk telkens men on line gaat op het web), maar dit euvel kan, indien nodig, in een later stadium verholpen worden.

- de clients hoeven niet over een FMP-pakket te beschikken op hun systeem maar kunnen wel binnen de perken van hun privileges de databank gebruiken (zoals read, edit, delete records en layouts);

- er is een beperking van het aantal GELIJKTIJDIGE users, (4 of 5 naargelang de bronnen), maar in principe kan iedereen via het web mits de nodige privileges de databank(en) raadplegen;

- er zijn ook bepaalde script- en layout-beperkingen.

 

Als dat allemaal klopt ga ik verder experimenteren.

Graag vooraf jullie deskundige bevestiging of rechtzetting van mijn stellingen, want er lijken nog andere hindernissen op te duiken.

Link naar reactie
  • 0

Online is een prima oplossing voor een vereniging heb zelf dat ook gerealiseerd en dat werkt prima mits je de beperkingen goed weet.

1 is het de bedoeling dat elk lid in kan loggen? zo ja hoeveel gebruikers heb je dan?

2 als alleen bestuur moet inloggen en aanpassen dan is het geen probleem en werkt alles prima zoals je aangeeft. (bij mij over een langzame ADLS verbinding waar een oude G3 mac als server stond te draaien)

Afhankelijk van wat je eisen zijn zal de hardware en software moeten worden aangepast.

succes

Link naar reactie
  • 0

IWP lijkt vrij goed te werken zoals verwacht.

Nochtans met volgende beperking: de client kan NIET scrollen in de records.

 

In elke view modus wordt slechts één schermhoogte aan records getoond.

Dit lijkt te zijn in functie van de schermhoogte.

Er worden al naargelang 1, 2, 12, 25 of 50 records getoond.

Alle records zijn wel toegankelijk via pijltjes previous of next in de FM-menubalk of via het toetsenbord.

 

Het verschijnsel doet zich voor zowel op PC met IE8 als op Mac met Safari 5.0.2

Is dit misschien een normale maar toch wat vervelende beperking?

Of heb ik iets over het hoofd gezien?

Link naar reactie
  • 0

OK Harry, hartelijk dank.

Als ik het uiteindelijk goed begrijp is je hele website opgemaakt d.m.v. IWP en dit met de nodige workarounds.

Is dat inderdaad zo, hoe kan ik dan door een workaround mijn scrolprobleem oplossen?

 

Bovendien heb ik een volgend probleem: mijn testfile is perfect toegankelijk van op een PC met IE maar niet van op een Mac met Safari.

Iemand een begin van oplossing?

Link naar reactie
  • 0

Zaken die niet in een browser werken kun je niet oplossen.

Horizontaal scrollen in je FM boekje en daarmee in de run verticaal van records wisselen werkt in geen browser.

Je moet voor dit soort dingen zo nodig dus een andere oplossing zien te vinden.

In dit geval bijvoorbeeld een portal met een scrollbalk waarmee je door de gerelateerde records scrollt en bij aan klikken van het gewenste, middels een script, het betreffende record tonen.

 

Het voorbeeldje van de IWP site was slechts bedoeld om je op een andere manier te laten denken, het is een samenspel van 12 tabellen, 30 relaties en 120 scripts, 7000 records.

Het heeft in het algemeen weinig zin om te gaan zitten mopperen over wat allemaal niet kan in FM, het zijn mooie denkoefeningen om telkens een wél passende oplossing te vinden.

 

 

Vriendelijke groet,

Harry

Link naar reactie
  • 0

Beste Harry,

 

Je goede raad om met workarounds te gaan werken was mij van bij de aanvang wel duidelijk hoor.

De aanbeveling om je webstek te bezoeken heeft me echter niet verder geholpen in de richting van een oplossing voor mijn probleemkes.

 

Ik kan me bovendien niet herinneren dat ik zou gemopperd hebben. Daar is trouwens geen enkele reden voor.

Ik werk met FM sinds versie 2 en ben daar heel tevreden mee; zoals ik tot op heden op het forum steeds vriendelijke hulpvaardige antwoorden heb mogen ontvangen.

 

Houwe zo zou ik zeggen. :D

Ik ga nu experimenteren met workaround.

 

En als het van mij afhangt, graag tot een volgende keer.

Link naar reactie
  • 0

Hé Harry... alles OK hoor.

Ik kan verder met experimenteren. 'k Zou zeggen voorlopig zijn de problemen opgelost mede dank zij de support van het forum.

 

Maar hoe zou het met Annemieke zijn die met deze post begonnen is?

Ben nieuwsgierig maar ook een beetje bezorgd!

 

Vraag me ook af hoe je kan weten dat ik een oude man zou zijn? Wellicht omdat ik van de generatie FM v2 ben?

Of zou ik best een andere avatar kiezen? :wink:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...