Ga naar inhoud
  • 0

Tabbladen


Luc De Groote

Vraag

Bestaat er een manier (behalve door verschillende layouts te maken) om het aantal tabbladen te bepalen die op een layout verschijnen.

Ik heb een applicatie waarbij ik heel soms 10 tabbladen nodig heb (in een portaal geplaatst) maar meestal maar 1 of 2.

Het zou handig zijn om alleen de tabbladen op de layout te hebben die ook data bevatten; nu moet men kijken of er iets staat in alle tabbladen.

Ik zoek een heel eenvoudige oplossing bv. door in een numeriek veld het aantal nodige tabbladen te zetten. Een elegante ingewikkelde oplossing mag natuurlijk ook :D

Dank bij voorbaat.

Luc

Link naar reactie

12 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat is ook een manier maar eigenlijk zou ik de tabbladen (automatisch) weg willen uit mijn layout.

Een oplossing uiteraard is verschillende layouts te maken met 1, 2, 3 enz. tabbladen en dan met een script naar de correcte layout te gaan maar dat lijkt me omslachtig ... als het anders zou kunnen.

 

Terwijl ik hier nu toch ben. Weet je waarom de tabvolgorde niet werkt met tabbladen. Je kan met de tabtoets van het ene veld naar het andere gaan binnen een tabblad maar blijkbaar niet naar het volgende tabblad .. ?

Link naar reactie
  • 0

Mmmmm, een ingeving gekregen en zelf een oplossing gevonden om mijn tabbladen te laten "verdwijnen". Wanneer ik bovenop de tabs een paar doorzichtige velden zet die ik conditioneel laat veranderen in de achtergrondkleur afhankelijk van het aantal tabbladen dat ik wil, dan verdwijnen de tabs. In werkelijkheid zijn ze er nog wel maar je ziet ze niet meer. Lijkt op het eerste zicht te werken.

 

Mocht iemand iets weten over de tabvolgorde binnen tabbladen, daar heb ik nog geen oplossing voor.

Tabbladen.fp7

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat dit de 'hoogst haalbare' oplossing is, want het conditioneel aan- of uitzetten van tabbladen van een tabbladbesturingselement is niet mogelijk. Alleen jammer als een gebruiker klikt op de verborgen tabs ze wel naar voren komen en dat ervaart natuurlijk voor een niets vermoedende gebruiker vreemd.

 

Naar andere layouts springen noem je omslachtig en dat is het ook, maar in de tijd van FM6 en eerder waren we niet anders gewend. Toen had je geen tabbladbesturingselement en moest je voor iedere tab een andere layout maken.

Link naar reactie
  • 0

Je was al goed bezig, maar om het af te maken (zodat mensen ook niet op de 'verborgen' tabs kunnen klikken), kan je het volgende doen;

 

Zet een rechthoek met de achtergrond kleur over de tabs van de tabbladen. Geef de tabbladen geen naam (spatie) en zet de breedte van de tabs op 0px. Geef de tabs wel een object naam. Door middel van knoppen kan je nu springen naar het object. De knoppen kan je wel aan/uit zetten naar behoefte. Voila!

Link naar reactie
  • 0

Het heeft me bijna een nacht van zoeken gekost (zo leer je natuurlijk het meest) maar uiteindelijk heb ik het dan toch gevonden.

Weet niet of het 100% volgens de methode van hierboven is (ik heb de indruk dat ik ze zelfs nog een beetje verbeterd heb :lol: ) maar in ieder geval heeft die hint me op de goede weg geholpen.

Als bijdrage aan de gemeenschap de oplossing in bijlage. De lelijke groene kleur moet je er maar bijnemen :D

Tabbladen.fp7

Link naar reactie
  • 0

Prima oplossing. Je kan de tabs wel een naamm geven, maar zet de lettergrootte tijdelijk op 0. Ald je de tabs dan weer zichtbaar maarkt door de lettergrootte te vergroten kan je je oriënteren tussen de verschillende tabs. Eigenlijk moet Filemaker dit voor ons oplossen, maar het mooie is ook dat we het zelf kunnen omdat filemaker pro niet zo star is.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...