Ga naar inhoud
  • 0

Get (ScriptParameter) werkt niet bij volgend script


karina

Vraag

Hallo,

 

Wij hebben een groot aantal scripts waarbij parameters onder de knop (button) zijn geprogrammeerd.

Deze parameters worden meegenomen in een volgend script met de Get (ScriptParameter) functie.

Bij Filemaker 11 worden de waardes echter niet meegenomen in een volgend script. :roll:

 

Uiteraard werken hierdoor een heleboel scripts niet en gaan wij nog niet over op filemaker 11 :cry: . Wat heel jammer is omdat we graag met nieuwe excelfunctie willen werken.

 

In filemaker 10 werken deze scripts prima.

 

Ik heb al meer topics over dit probleem van filemaker 11 kunnen vinden (zelf doen ze uiteraard of ze het probleem niet kennen).

 

Zie: http://www.fmforums.com/forum/showtopic.php?tid/214098/ en http://www.terrasoftware.com/news/filemaker-11-bug-get-script.html

 

Weet iemand de oplossing? Behalve alles opnieuw programmeren 8)

 

groetjes

Karina :wink:

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als ik het goed begrijp maak je gebruik van de mogelijkheid om - buiten een lopend script om - de laatste ScriptParameter in te lezen, iets dat werkte in FM versies voor 11. Dit was een z.g. 'unsupported feature', behoorlijk onlogisch ook en waarschijnlijk toevallig aanwezig.

 

Ga er dus maar niet vanuit dat dit zal worden "opgelost". Je zult je buttons (en scripts) moeten aanpassen met middelen, die wel door FM worden ondersteund, zoals variables en globals. Dit is dan geen 'work-around', maar correct programmeren.

 

Je kunt dan overgaan naar 11 (en verder) nadat je buttons en scripts zijn aangepast onder versie 10.

 

Altijd oppassen met niet ondersteunde 'features'. Je weet nooit of ze blijven werken.

 

Succes, Henk

Link naar reactie
  • 0

Hallo Henk,

 

Hier hoor ik van op. 8O

Dat programmeren onder de button was ik zelf niet zo van, echter de door ons ingehuurde hele dure filemakerexperts hebben dit zo geprogrammeerd.

Ik heb hen toen gevraagd dit niet te doen omdat ik graag wilde begrijpen wat er gebeurt in een script (ik programmeer zelf namelijk ook in ons pakket).

Maar nee ..... dit was "de" manier :roll:

Overigens zijn zij volledig gediplomeerd en gaan naar al die seminairs, je begrijpt dat ik dan wel verwacht dat ze correct programmeren.

 

Ik vind het balen om te horen dat dit dus een "work-arround" is en ik zal dit zeker met ze opnemen.

 

Waarschijnlijk kijkt hij ook op dit forum dus ik ben benieuwd naar zijn reactie, misschien heeft hij al een oplossing gezien hij deze "work-arround" vast bij veel meer klanten heeft toegepast.

Overigens zijn er meer programmeurs die dit gebruiken en ook zij zitten met dit probleem. Omdat dit ook vaak grotere applicaties betreft blijf ik hopen op een oplossing.

 

Ondertussen ga iksamen met mijn collega beginnen met het herschrijven van die scripts, begrijp ik tenminste wat er gebeurt.

Ik denk dat we dus een heleboel opnieuw kunnen doen :cry:

 

Bedankt voor je reactie, dit helpt ons wel een beslissing te nemen.

 

Groetjes,

Karina :wink:

Link naar reactie
  • 0

Op zich zou ik denken dat als je de oplossing gevonden denkt te hebben voor een probleem, je die dan ook gaat gebruiken in je applicatie. Je kunt toch niet van iedere programmeur verwachten dat hij alle unsupported features in zijn hoofd heeft zitten of dat hij voordat een applicatie opgeleverd wordt eerst gaat kijken of hij misschien unsupported features heeft gebruikt of vinden wij allemaal van wel? Ik ben benieuwd! Ik ga er natuurlijk wel van uit dat de programmeur ter goeder trouw was :wink:

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Uiteraard was de programmeur ter goeder trouw, ik ken gelukkig geen programmeurs die iets programmeren waar ze niet achter staan :D

Wat ik bedoelde was, als zij het gebruiken bij het programmeren dan valt het mij tegen dat het een 'unsupported feature' was en dat filemaker dat nu niet meer ondersteund.

 

Gelukkig heeft mij collega het volgende gedaan;

In het eerste script heeft hij met het setfield de waardes in een globaalveld gezet, en bij het starten van het volgende script onder de button de gescriptparameter weggehaald en vervangen door het globaalveld.

Het is getest en het werkt!

Hij heeft er vandaag al een groot aantal vervangen en morgen lopen we de rest door. Ik zag dat maar 1 van de externe programmeurs het had gebruikt en zelf gebruikte ik het ook niet (puur toeval omdat ik het niet begreep :roll: ) dus uiteindelijk blijkt het aantal aan te passen scripts toch mee te vallen.

 

Dus super bedankt Ari en Henk, en uiteraard mijn collega Ron :D !

 

Ik ben wel benieuwd waar we verder nog tegenaan gaan lopen, ik las ook nog iets over printerproblemen met filemaker 11, en iets over problemen met odbc dus dat wordt nog even testen 8O

 

groetjes,

Karina

Link naar reactie
  • 0

Hierbij nog een tip om snel alle scripts op te sporen met een bepaalde functie. Ga naar scriptbeheer, selecteer alle scripts en geef een printopdracht naar een pdf-printer (bv cutepdfwriter).

 

Open het bestand in een pdf-reader en met de zoekfunctie vind je alle regels met de betreffende functie

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...