Ga naar inhoud
  • 0

toon me de weg...


poldedrol

Vraag

Beste vrienden :) ?

 

Ik heb al een beetje ervaring met filemaker en werk toch al een paar jaar aan verschillende toepassingen voor mezelf.

Maar deze toepassingen waren altijd maar met 1 tabel/database, geen relaties,...

Nu wil ik echt eens een geavanceerde toepassing maken. Het zou er als volgt moeten uitzien:

 

- Ik wil een agenda maken voor een leerkracht uit een school. (mezelf... :)

- Deze agenda bevat een database met een record = een les die bestaat uit de volgende velden: vak, lesverloop, boek,...

- Dan een (wellicht) een database met de lessen van de dag: 1 dag = record = 5 tot 8 lessen in (met een samenvatting van de velden)

- en dan wellicht een algemene database met records die overeen komen met een dag.... of hoeft dit niet?

 

Werking:

 

ik open mijn programma

ik kies mijn dag

ik maak een les, en plaats die dan in mijn dag op het juiste uur of ik zoek een reeds gemaakt les en plaats die in mijn dagverloop

Ik print een mooi dagoverzicht

 

Na een jaartje zou ik dan een kant-en-klare agenda database hebben waar ik een paar keer moet klikken en ik heb mijn dagverloop... :)

Lekker lui :)

Je ziet niet simpel, voor mij toch.

En ik heb nog geen gevoel/ervaring met verschillende databases in 1, en zeker niet met relaties van velden,...

 

Wie helpt me op weg? Alle hulp is welkom.

Groeten!

Link naar reactie

5 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Als je in de database Lessen een datumveld toevoegt en een tijdveld (welk uur welke les) dan heb je aan een platte database voldoende.

Sorteren op datum en tijd geeft dan al een agenda.

Toevoegen van een weeknummer is ook handig om een weekoverzicht te maken. Idem voor maand.

Met de rapportfunctie maak je dan supersnel een overzicht van de lessen.

 

Helaas, nog steeds geen relationele database in deze opzet :cry:

Link naar reactie
  • 0

ok, ik begrijp wat je bedoelt.

Maar dan zie ik het volgende probleem...

 

Ik heb een mooi lijst met records met datum, lesuur, vak, lesverloop,...

Ik kan dan inderdaad een layout maken met enkel records van 1 dag= mooi :)

Maar dan wil ik een volgende dag/maand/jaar weer een les opzoeken bv wiskunde les 13 en wil ik die plaatsen in mijn andere dag met een ander lesuur...

Het is echt de bedoeling dat ik na een tijdje gewoon mijn lesuur aanklik, een zoekknop aanklik, ik filter tot ik een bepaald les vind en dan met 1 klik die hele les (versch.velden) kopieer naar het nieuwe lesuur.

Ik dacht echt dat ik dan toch een database met al mijn lessen nodig heb en één waar die lessen gekopieerd worden en gebundeld per dag.

Link naar reactie
  • 0

Ook dit kan binnen dezelfde tabel. Een record dupliceren en datum en tijd aanpassen.

 

Om toch met relaties te kunnen werken kun je een interne relatie maken zodat je ook overzichten kunt maken met alle wiskundelessen, etc.

Je maakt dan een relatie met dezelfde tabel.

Voor verdere werking maakt het niet uit of je met dezelfde of een andere tabel linkt, zo kun je toch nog relationeel. :D

Link naar reactie
  • 0

Ok, we zijn begonnen.

Extra vraagje:

 

Als ik een vak kies, bv wiskunde (1 veld) wil ik hebben dat een ander veld 'vakdomein' een lijst verschijnt met de de verschillende vakgebieden bv. bewerkingen, hoofdrekenen, cijferen,...

En zo heb ik 5 vakken met telkens 5 domeinen in.

Dus kies ik als vak TAAL, dan moet ik het 'vakdomein' een lijst verschijnen om te kiezen met enkel de vakgebieden van taal bv. spelling, luisteren,...

Hoe doe ik dat?

 

Bedankt alvast om mij zo op weg te zetten.

Link naar reactie
  • 0

Dat is mogelijk met invoervelden waarbij je dan alleen gerelateerde items laat zien.

Hier kun je dus wel een extra tabel aanmaken met alle opties: Wiskunde+rekenenen, wiskunde+gonio, wiskunde+matrix, taal+engels, taal+duits, etc.

Bij keuze van wiskunde in veld 1 laat je veld 2 alleen de waarden zien rekenen, gonio en matrix

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...