Ga naar inhoud
  • 0

Recordfocus in portaalrij na sorteren


Rik Verbruggen

Vraag

Hallo Carifyers,

Ik heb weer eens iets waar ik al een poosje op zit te zweten maar niet uitkom en mijn vriend, het internet biedt geen uitkomst.

Meteen maar een voorbeeld bijgevoegd. Het gaat om een een bestand met projecten. Ieder project kan meerdere evenementen bevatten. Verder heeft ieder evenement een uitvoerdatum. De evenementen worden in een portaalrij getoond en de portaalrij is gesorteerd op de uitvoerdatum.

Nu wil ik graag 2 dingen:

1) Als ik een evenement toevoeg (mbv de knop in de lay-out) dan wordt dat keurig gesorteerd weergegeven maar hoe krijg ik het nu voor elkaar dat de focus wordt gezet op de uitvoerdatum in het zojuist toegevoegde evenement. In het script "Toevoegen evenement" kom ik, denk ik, al een aardig eind maar not all te way. Ik heb al geëxperimenteerd met scriptstap 'Ga naar portaalrij' maar daar kom ik niet mee weg. Mijn gedachten gaan in de richting van het vastleggen van de recordid van het evenement in een variabele bij het toevoegen van dat evenement om later, bij het het tonen van de lay-out met het portaal van de evenementen, naar dat record in het portaal te kunnen gaan maar ik zie geen scriptstappen die ik daarvoor kan gebruiken. Iemand een idee? Of zit ik helemaal op het verkeerde spoor?

2) Als ik bij één van de bestaande evenementen de uitvoerdatum wijzig, worden wederom de evenementen keurig gesorteerd maar ook hier is de vraag: hoe zorg ik er voor dat de focus op het zojuist gewijzigde evenement blijft en de cursor wordt geplaatst in het veld uitvoerdatum van dat evenement.

Alvast bedankt, Rik

Recordfocus in portaalrij na sorteren.fmp12

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Hoe vast zit je aan je portaal?

 

Bijgevoegd een voorbeeld van een lijstweergave van de evenementen: layout Lijst.

Het voordeel van de lijst is dat je ook daadwerkelijk in de records van de evenementen zit.

Het wijzigen van een datum houdt het record geselecteerd, maar sorteert wel.

Je kan bij sorteren aangeven op je de sortering wilt behouden na wijziging van gegevens.

Ik heb in het opstartscript de sortering opgenomen, zodat je na openen met gesorteerde gegevens werkt.

 

Maar het nut hiervan staat of valt met je antwoord op de eerste vraag: hoe vast zit je aan je portaal?

 

rmw

RecordfocusInPortaalrijNaSorteren v3.fmp12

Link naar reactie
  • 0

RMW:

Bedankt voor je voorbeeld. Tja, wat is vastzitten, het gaat om een scherm met meerdere tabbladen waarop één van de tabbladen deze portaalrij is opgenomen. Als ik dat op een andere manier moet gaan regelen wordt het er niet logischer op. Verder kan ik zeggen dat ik FMP pas heb aangeschaft en onderzoek of ik er een goed raamwerk mee op kan zetten. Daar hoort een beetje handig manoeuvreren met zo'n portaalrij wel bij vind ik eigenlijk.

 

Felix

Ik heb inderdaad gezien dat ik via de relatie in het databaseschema kan toestaan dat records worden toegevoegd. Wat er dan gebeurt is dat er steeds een (extra) record onder de bestande records wordt weergegeven die als nieuw record fungeert. In mijn framework is het de bedoeling om met een rood kruisje op iedere portaalrij te werken om een rij te kunnen verwijderen. Zelf heb ik steeds de neiging om op dat rode kruisje te drukken om die laatste lege rij weg te krijgen :?. Ik vind het niet de meest elegante oplossing maar ja, ik snap dat dat voor iedereen anders kan zijn.

 

Felix:

Ik ben even verder gegaan op jouw gedachte om mijn punt 2 via een script te regelen. Als ik het goed begrijp is jouw bevinding dat je van alles kunt regelen in een script maar dat de sortering pas daarna plaats vindt wat al het voorgaande geregel in feite nutteloos maakt. Ik ben nog even verder gegaan met dat idee en dacht als we nu de sortering eerder kunnen laten plaatsvinden, dan de portaalrij opzoeken van het record waarvan de datum is gewijzigd en daarna het script stoppen dan zijn we er.

Ik kom er gedeeltelijk uit met een scriptje op de validatie van het 'uitvoerdatum'. Zie bijgevoegd voorbeeld. Bij de scriptstap 'Records/Verzoeken vastleggen' wordt de sortering al gedaan door FM, vervolgens kan een portaalrij worden ingesteld. In mijn voorbeeld het ik voor het idee even de vaste waarde 2 opgegeven. Als daarna het script wordt stopgezet met 'Script onderbreken' wordt het script niet op de normale manier gesloten en krijgt FM niet de kans om zijn standaard-actie uit te voeren, whatever that is, maar in ieder geval wordt daarbij de focus weggehaald van het record wat we aan het wijzigen waren. Ik moet wel zeggen dat het een beetje als broddelwerk voelt, althans het voelt niet als een solide manier om dingen te regelen. Ik vraag me (je) af of het verder nog consequenties heeft.

Verder moet er natuurlijk nog een manier gevonden worden om het juiste record terug te vinden. Misschien kan dat op jouw manier zoals onder mijn punt 1) (recordid vastleggen en dat met een loopje terugzoeken). Zover ben ik nog niet. Wat is jouw/jullie mening hierover?

 

Jammer dat er niet een scriptstap is 'Toevoegen portaalrij' die afhankelijk van de sortering en ev opgegeven defaultwaardes in het databaseschema direct naar de juist gesorteerde positie (het nieuwe record dus) in het portaal springt. Nou ja, iedereen zal wel zijn wensen hebben. Ik wordt steeds nieuwsgieriger wat er is MF13 zit :lol: (en wanneer die komt).

 

Of wat denk je van een optie bij de sorteerfunctie van de portaalrijinstelling in de trant van: 'houdt recordfocus op het actieve record tijdens sortering'. Sterker nog, waarom is dat eigenlijk niet de standaard actie? Is daar een specifieke reden voor? Het is toch veel logischer of mis ik wat?

 

Bedankt weer voor de input,

Rik

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...