Ga naar inhoud
  • 0

Mail Merge Word


Corne

Vraag

Hallo allemaal,

 

Een klant van mij gebruikt Microsoft Access om de klantgegevens daar uit te gebruiken om automatisch een mail merge te doen in Word. Er wordt op een knop gedrukt in Access en een paar seconden later is een standaard brief voor zijn klantenbestand gemaakt.

 

Nu is de vraag hoe dit in FileMaker te doen.Natuurlijk kan ik een aantal lay-outs maken voor standaard brieven in FileMaker, maar het is voor de gebruiker dan niet gemakkelijk deze lay-outs aan te passen. Het is niet het type klant waar ik deze aktiviteit aan toevertrouw.

Het is ook mogelijk om een merge file aan te maken in FileMaker, die als bron wordt gebruikt in Word, maar dan is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ik dit zo ver mogelijk automatiseer. Wellicht kan ik met een 3rd party tool (Script Maker? Troi?) een VBscript starten om dit te doen???

 

Ik lees graag jullie suggesties, alvast bedankt!

 

Corné.

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

De vraag is of de klant het nodig vindt om een lay-out in Word te moeten maken. Je kan in FileMaker heel aardig een goede lay-out maken, zelfs met opsommingstekens (ook wel 'bullet list' genoemd). Zet een standaard tekst klaar in een global (zelf zet ik 25 lege globals klaar) en roep de geprepareerde tekst op met een mooi knopje (of 25 knopjes), en de klant kan zijn bewerking meteen uitvoeren. Direct mailen vanuit FileMaker met de selectie die je wilt is dan mogelijk. Geen punt. Het voordeel is: de tekst blijft in FileMaker bewaard. Want hoe dan ook: op een gegeven moment raak je de aangekoppelde teksten die in Word staan toch een keer kwijt. En wat is dan het voordeel van een database?

 

Blijft een dringende wens dat FileMaker nog wat meer tekstverwerking mogelijk maakt in tekstvelden. Zo moeilijk is dat niet. Zelf nu al is het maken van de zojuist genoemde bullet list niet echt moeilijk, maar het zou allemaal nog wat gebruiksvriendelijker en uitgebreider mogen. We moeten gewoon af van het gedoe met teksten in Word etc.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...