Ga naar inhoud
  • 0

Courante tijd invoegen


HansB2

Vraag

Hallo Allemaal,

Ik wil graag in een veld een datum inzetten die courant blijt met andere woorden elke keer als ik fm open de datum verschijnt van die dag. Ik wil nl een herinneringsemail naar mijzelf sturen als een bepaalde datum bereikt is, of een week van te voren. Voor dat laatste moet ik een script schrijven, daar kom ik geloof ik wel uit. Maar dat eerste lukt mij niet ondanks de handboeken. Ik vermoed dat het iets te maken heeft met berekeningen... Alvast hartelijk dank Hans

Link naar reactie

19 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Felix, bedankt voor de snelle reactie! Dat het zo simpel kan zijn!!

 

En nu de rest. Ik ben niet zo handig in scripts maar ik heb wel een script geschreven zodat ik een bericht kan sturen naar geselecteerde email adressen, en naar mij zelf. maar ik heb een lijst van van boeken met een retour data. Nu wil ik automatisch een email naar mij zelf sturen zodat ik ze op tijd kan (laten) retourneren, die email zou een week eerder zijn. Ik dacht dat ik dat simpel met een script kon maar dan moet ik zelf het script activeren maar dan moet ik er zelf aan denken.....Dus dat moet automatisch. Enig idee?

Link naar reactie
  • 0

Toch niet (grr) ik moet Ik moeite met de verschillende opdrachten te laten uitvoeren. Per opdracht moet er toch "If" als besturing gebruiken. Dus als voor elke voorwaarde een nieuwe "if" gebruiken? Ik gebruikte eerst "ga naar" maar dat werkte niet. En dan de datum dat de boeken terug moeten moet dat ook met een "if" ? Retour datum = huidige datum (current date) + als ik een dag eerder gewaarschuwd wil worden?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb nu dit staan als script:

If (Titels::JSBKlantNr=220)

If(Titels::DatumHuidig + 1 :: Retour Datum

End If

PostVerzenden etc

 

Waarbij Titels een Tabel is waarbij ik een Klantnr geven heb aan een uitgever, in dezelfde tabel heb ik een veld met de Huidige time (of Current date) en tenslotte komt er een script regel voor het automatisch verzenden aan een email naar mij.

 

Moet er dan volgens jou een regel bij als er NIET aan de voorwaarde is voldaan?

Link naar reactie
  • 0

is DatumHuidig een "niet opgeslagen" berekening? als de berekening opgeslagen is wordt het resultaat opgeslagen bij

- aanmaak van de record

- aanpassen van de berekening in de database definities.

en nadien niet meer herberekend.

 

Als je wilt dat de calculatie zich elke keer bij het opvragen van de waarde opnieuw berekent moet je ze aanduiden als "niet opgeslagen".

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Andries/Felix, dus als elke keer als ik die layout open, de huidige datum is bijgewerkt dwz de datum van die dag weergeeft? Ik heb in de layout dat veld "//" bijgevoegd: de datum wordt dan ook bijgewerkt elke keer als ik de layout open.

 

Overigens vanochtend vol verwachting de database geopend maar helaas geen email ontvangen :cry: ik geloof dat ik het foutje gevonden heb. Houd je op de hoogte!

Link naar reactie
  • 0

Ik heb de volgende script geschreven:

If [get(huidigedatum) = titles::DatumRetour - 1

End if

if (Titels::JSBKlantNr = 220)

End if

Postverzenden[verzenden via emailclient; Aan (mijn email adres)

 

En ~BIj bestandopties Bij openen dit script uitvoeren

 

Elke keer als het bestand/Filemaker open dan komt er een email bericht???????

 

Ik heb slecht bij een paar titels een paar titels de retour datum ingevuld en bij geen staat er 19 september. rah rah wat gaat erf out???

 

Voor alle duidelijkheid ik wil aan mij zelf een email versturen een maand voor de retour datum, maar gebruik 1 als test, als het werk is het gewoon een kwestie van 1 vervangen door 30.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Felix, Nogmaals bedankt ik heb alles opgezet en voor de komende dagen een test gepland. Wederom dat het zo simpel kan zijn. Ik ben (nog) niet zo handig met scripts schrijven, daarnaast slordig met de syntax(ik wil nog wel eens een ( of een [ vergeten!). De 220 slaat overigens op de code die ik aan een uitgever gegeven heb. Voor elke uitgever heb ik een apart nr gegeven. Nogmaals bedankt!!

 

Hans

Link naar reactie
  • 0

Beste Felix,Ik heb jouw voorstel een beetje gewijzigd: ik heb "end if" voor post verzenden gezet en het lijkt er op dat dit wel werkt. Ik heb opnieuw een test op gezet deze week met verschillende data opgezet en benieuwd of het werkt; ik heb bij het opstarten en afsluiten een aparte script laten uitvoeren en ben benieuwd of het werken gaat!!! Hans

Link naar reactie
  • 0

Felix, :oops: Ehhhh Ik moet toegeven dat je toch gelijk had.... Het End If moet inderdaad helemaal onderaan..... Nog een vraagje als ik een paar dagen achterelkaar een e-mailtje wil krijgen dan moet ik - 1 (een dag van te voren) de - vervangen door een < met een streepje eronder. De reden dat ik wil doen ik ga wel eens een paar dagen weg en neem alleen de ipad mee en daar staat `Filemaker go" op; bovendien is emails versturen dan lastig.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...