Ga naar inhoud
  • 0

opmaak van popup-menus


hans erik

Vraag

Ik heb een vraag/tip over pop-menus. Eesrt de tip, dan de vraag.

Je kunt in FMP11 en FMP12 (en misschien ook wel oudere versies?) een popupmenu gebruiken als alternatief voor een keuzelijst (veld-opmaak). Het popup-menu heeft een groot voordeel en een groot nadeel.

 

Het voordeel: als je een veld hebt met bijvoorbeeld een personeelsnummer en daaraan gekoppeld een naam in een aparte medewerkertabel, kun je het nummer invoeren in het veld en de naam displayen terwijl het nummer wordt opgeslagen. De gebruiker wordt dan niet vermoeid met allemaal vervelende codes. Maakt je layouts een stuk leesbaarder terwijl je database 'clean' blijft. Dit is iets afwijkend van de keuzelijst, waar je twee velden nodig hebt: het nummer EN het gekoppelde naamveld.

 

Het nadeel: een popupmenu is spuuglelijk omdat het in FMP11 en in de classic opmaak van FMP12 ALTIJD een dropshadow heeft die je niet wegkrijgt. Dat stamt nog uit de tijd van MacOS 6 en FileMaker 2!

 

In FMP12 is er hoop: je kunt een ander theme toepassen en dan verdwijnt de lelijke dropshadow. Dat is de tip.

De vraag: ik heb een enorme database met tientallen layouts die uiteraard nog helemaal in het Classic Theme zijn opgemaakt. Is er een mogelijkheid om via een instelling van het info-palette toch die dropshadow weg te krijgen? Het lukt me alleen via een omweg: het popup-menu aanmaken in een layout die bijv het thema 'Cool Gray' heeft, dan het veld met de opmaak kopiëren naar de Classic layout (ook een tip).

Maar zodra je de instelling van het veld naar keuzelijst verandert of met het kwastje iets aanpast, springt ie terug naar de foeilijke classic opmaak.

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Ja dat kan.

 

In het Inspector palet, tab "Appearence" zie je helemaal boven het "style"-gedeelte met 4 knoppen:

  • 1. Copy, 2. Paste, 3. Aply 4. Remove

Kopieer de stijl van een stijlloos invoerveld ( met knop 1.: 'copy the object's style' ), en plak die op je popupmenu's ( met knop 2.: 'paste a style to one or more objects').

 

Mocht je layout al een theme hebben dan kun je eerst een willekeurig veld op je layout slepen en de stijl verwijderen ( met knop 4.: 'remove all styles from one or more objects' )

 

p.s. sorry, ik heb geen nederlandse Filemaker bij de hand. De teksten bij de knoppen zijn de tooltip teksten van FM12.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...