Jump to content
  • 0

Filemaker 12 vs Filemaker 11 => traag

Joser8

Question

Laatst hebben we dan toch de stap naar FM 12 gezet.

Nu merken we wel dat her en der FM 12 behoorlijk wat trager werkt in vergelijking met FM 11 (bv zoeken in een layout, pull-down's met invoerlijsten, berekeningen, ....)

Vanwege de mensen van Filemaker BENELUX wordt gesuggereerd dat 'de vertragingen afhankelijk zijn van de situatie in de database'.

Ik versta hieronder dat de opbouw van de database opgemaakt in de 11 anders en beter kan in FM 12.

Hebben jullie soms suggesties/tips wat in de database kan verbeterd worden om deze te versnellen?

Zoiets in de zin van ; geen gebruik meer maken van ...... maar ........ in de plaats

Of zie ik het te simpel ?

JoSer

5 answers to this question

Recommended Posts

• 0

FileMaker heeft vooral de layouts aangepast van 11 naar 12 en daar kan je wel wat gaan optimaliseren door het gebruik van thema's.

Verder dat de waardelijsten trager laden verbaast mij, omdat deze nu intelligenter van de server naar de client worden teruggestuurd... wat voor waardelijsten zijn het?

• 0

Bedankt voor uw reacties,

dus indien je de thema's van FM12 gebruikt, ipv van de indentijd zelf geknutselde layout's zou dit de snelheid verbeteren.

De waardenlijsten bestaan uit waarden (straten van een gemeente) uit een veld van een gerelateerde database gehost door de FM server

We gebruiken reeds de laatste versie

• 0

bwa het optimaliseren van themas kan wel helpen.

FileMaker maakt bij een conversie al de styles "lokaal" dus per object gaat hij opslaan hoe die er moeten uitzien. Als je echter voor een thema gaat, dan slaat FileMaker het maar 1 keer op. Bon, of dit nu echt een wereld van verschil gaat maken weet ik niet, maar het is iig minder data die moet overgeladen worden.