Ga naar inhoud
  • 0

Vreemd gedrag zonder statusbalk (Status Area)


Rik Verbruggen

Vraag

Hallo FM-ers,

Ik wordt geconfronteerd met voor mij heel vreemd gedrag van FM waar ik geen enkele verklaring voor kan verzinnen en ben benieuwd of één van jullie ook iets dergelijks al eens heeft meegemaakt. Het gaat om het volgende:

Ik heb een layout met detail gegevens (in formulierweergave) en een andere lay-out waar diezelfde gegevens als lijst (in lijstweergave) worden getoond. Op beide lay-outs staat een tabblad met de tabs 'Detail' en 'Lijst'. Door op een tab te klikken wordt naar de lijst-layout danwel de detail-layout gesprongen. Zo is het voor de gebruiker net of het om één lay-out gaat waarbij gewisseld kan worden tussen detailweergave en lijstweergave d.m.v. de keuze voor een tab van het tabblad. Beetje apart misschien maar verder nog niet veel aan de hand lijkt me.

 

Nu komt het: De app start in detailweergave en de gegevens van het laatst bezochte record worden getoond. Als ik vervolgens de tab van de lijstweergave aanklik zou je verwachten dat die lay-out wordt geopend maar dat gebeurt niet. De detailtab blijft geopend en FM toont het eerste record uit de foundset. ...mmm :o . Als ik vervolgens nogmaals op de tab voor lijstweergave klik gebeurt er helemaal niets!! :( Pas bij een derde klik wordt de lijstweergave getoond. Kies ik dan een willekeurig record (balkje over het record gemaakt met een knopinstelling die de detaillay-out oproept), niet zijnde het eerste record in de foundset, dan wordt dat record gewoon in de detaillay-out getoond maar klik ik vervolgens weer de tab van de lijstweergave aan dan volgt het hierboven beschreven ritueel opnieuw; dus bij de 1e klik op de tab wordt het eerste record uit de foundset getoond (in de detailweergave), bij de 2e klik op de tab gebeurt er helemaal niet, pas bij de 3e klik op de tab wordt de lijstweergave lay-out getoond.

Dit gedrag is consistent. Telkens als ik de app open kan ik dit gedrag van FM nabootsen.

 

Maar het wordt nog vreemder:

Ik dacht natuurlijk dat ik wel ergens een foutje had gemaakt bij het switchen tussen de tabs of één of andere trigger die ongewild in actie kwam. Zal niet de eerste keer zijn :lol:. Wat ik in die gevallen doe is de statusbalk aanzetten (Ctrl-Alt-S) en de debugger (die bij mij in de statusbalk staat) activeren. Wat me vervolgens opviel is dat het vreemde gedrag van FM niet meer voorkwam. Alles werkte normaal. Switchen tussen de tabbladen (en dus tussen de lay-outs) gaat zoals ik verwachtte. Het leek er dus op dat het aanzetten van de statusbalk het probleem verhielp 8O. Dit heb ik verder getest als volgt: App starten, verschillende malen achter elkaar bovenstaande handelingen uitvoeren en FM toont consequent het vreemde gedrag. Eénmaal de statusbalk aan en weer uitzetten en het vreemde gedrag verdwijnt en alles functioneert normaal. Het is nu zelf zo dat ik als work-a-round in een script, wat direct na het starten van de app wordt uitgevoerd, de scriptstappen 'Werkbalken tonen/verbergen [Weergeven] en vervolgens 'Werkbalken tonen/verbergen [Verbergen]' uitvoer wat het probleem wonderlijk genoeg (althans voor mij) verhelpt.

 

Blijft de vraag:

Wat is hier aan de hand? Wie heeft iets dergelijks meegemaakt en weet misschien de oorzaak?

 

Alvast bedankt voor jullie input.

Rik

 

PS: Ik werk met FM Pro Advanced 12.0v4 onder Win7 (met alle updates)

Link naar reactie

2 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...