Ga naar inhoud
  • 0

1 knop 2 exports


mouwen

Vraag

Beste Mede Filemakers,

 

Ik heb een filemaker bestand gemaakt met daarin de mogelijkheid om door middel van een pull down menu te kiezen tussen verschillende elementen. Daarmee kan ik door de druk op 1 knop 1 excel lijst maken met de ingevoerde elementen. De vraag is hoe ik ervoor kan zorgen dat diezelfde knop 2 excel lijsten maakt waarbij het ene bestand al de elementen bevat en het 2de bestand verschillende elementen bij elkaar opteld. Dus als er in verschillende records het element buitenwanden staat met een conditie van 2. Dat alles met de naam buitenwanden en de conditie 2 bij elkaar opgeteld word.

 

Dus de algemene vraag is om met 1 knop 2 excel lijsten te creëren ( als dit mogelijk is). Bij de ene lijst dat alles onder elkaar word gezet( dit is al aanwezig en werkt ook), maar moet er nu nog een excel gecreëerd worden die waardes bij elkaar optelt als als de waarde van 2 velden overeen komen. Dus als er in het Elementen veld "Kozijn" is ingevuld en in het veld CVO "2" en bij een andere veld het Element Kozijn en een CVO van "3" en weer bij een andere het Element Kozijn en een CVO van "2", dan zou ik willen dat hij die met een 2 bij elkaar optelt.

 

In de bijlage is het bestand te vinden waar ik het over heb, ik hoop dat iemand mij kan helpen

 

Alvast bedankt,

Mouwen

cartotheek V1.zip

Link naar reactie

14 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Mouwen,

Uit je verhaal blijkt dat het geen probleem is voor je om de twee zaken apart zichtbaar te maken. Probeer nu eerst eens twee knoppen te maken die met elke knop (script dus) precies datgeen doet wat je wilt. Je hebt dan dus die twee scripts zoals hbrendel voorstelt. Vervolgens is het niet moeilijk om een nieuw script te maken. Zelf ben ik dan altijd voorstander om te werken met een menu waarin je dus kunt kiezen wat je wilt. BV afdrukken script 1 of afdrukken knop 2 of afdrukken alle twee.

Link naar reactie
  • 0

Simpel geredeneerd,

"kan ik door de druk op 1 knop 1 excel lijst maken met de ingevoerde elementen."

Deze is dus geen probleem dat werkt al.

Dan de tweede knop:

"2de bestand verschillende elementen bij elkaar optelt"

Je zult dus in je FM bestand dit overzicht eerst moeten kunnen maken via bv een tweede layout en die exporteren.

Als je dus je tweede layout hebt met wat je wilt hebben dan kun je die gegevens exporteren.

Link naar reactie
  • 0
Beste Pjotter en Hbrendel,

 

Oke dan wil ik de stappen volgen die jullie mij voorstellen echter kan ik niet de script optie vinden waarmee ik de verschillende velden bij elkaar op kan tellen en waar ik deze dan moet plaatsen in mijn script.

 

Met vriendelijke groet,

Mouwen

Je zult dit in je FM bestand moeten doen met resumé velden.

Ik heb ook even net naar je database gekeken maar ik weet niet goed wat je hiermee wilt kunnen bereiken. Veldnamen met kopie20 enz enz, een uitvoer via een script is allemaal mooi maar ik denk zelf eerlijk gezegd dat je eerst je database goed moet opbouwen met relaties dat zal beter werken als wat je nu hebt gemaakt? Zorg eerst dat je je database zodanig hebt dat je alles hebt wat je wilt hebben en gebruik dan de gevonden data om te exporteren. Kan het misschien zijn dat jullie werken al jaren met excel en nu "even" over willen naar een database omdat dit bij veel werk sneller kan werken??

Link naar reactie
  • 0

En de vraag die ik stel. Hoe zet ik een export op waarbij het mogelijk is om hoeveelheden bij elkaar op te tellen:

Hieronder heb ik voor de beeldvorming een invoer uitgewerkt, dus de gegevens hieronder staan in het filemaker bestand.

 

- Kozijn conditie 2 hoeveelheid 4

- Muur conditie 3 hoeveelheid 6

- Kozijn conditie 3 hoeveelheid 10

- kozijn conditie 2 hoeveelheid 12

- Muur conditie 3 hoeveelheid 9

- Kozijn conditie 3 hoeveelheid 3

 

Deze gegevens zou ik dan willen exporteren dat er hetvolgende uitkomt

- Kozijn conditie 2 hoeveelheid 16

- Kozijn conditie 3 hoeveelheid 13

- Muur conditie 3 hoeveelheid 15

 

Dus als de elementnaam zoals kozijn en de conditie (dus 2 zoekwaarde) overeen komen dat het dan automatisch in de export bij elkaar op word geteld. Hopelijk is mijn vraagstelling zo een stuk duidelijker.

 

Alvast bedankt,

Mouwen

Link naar reactie
  • 0

Ik ben bang dat je niet echt goed op de hoogte bent hoe FM werkt. Je zult je toch iets moeten verdiepen in deze database voordat je hiermee verder gaat denk ik zelf. (Begin bij de basis leer en leer eerst zwemmen voordat het het kanaal probeert over te steken :D)

Kijkend naar je Cartotheek zie ik toch wel een aantal zaken die ik anders zou opzetten. Je invoerlijsten geef je allemaal handmatig in (geen probleem alleen veel werk om bij te houden). Dan je opzet van de cartotheek je gebruikt vele tabellen die nergens gekoppeld zijn met elkaar hetgeen het lastig maakt om zaken te verzamelen. Je gebruikt ook bv in layout Sanitair 6 x een veld WC of 18 x CVO. Dit verzamelen zal nooit lukken ben ik bang omdat je invoerlijsten allemaal verschillend kunnen zijn.

Een plaatje plaats ik hiervan in de bijlage.

Je wilt dan bv bij WC 1 binnenafwerking 420000 of kunstof 421006 enz enz. Om dit te verzamelen moet je dus wc 1 optellen bij wc 2 , 3,4,5,6 Echter dan ook nog eens de verschillende uitvoeringen. Misschien dat er zeer handige scripteurs zijn die dit allemaal kunnen verzamelen zodat het geëxporteerd kan worden ik zie het niet snel gebeuren. (tevens daarna bijhouden dat het blijft werken als er aanpassingen worden gedaan). Ik denk dan ook als je hiermee verder gaat je je zelf enorm veel problemen op de hals haalt om dit te maken zoals je wilt. Je gaf aan dat jullie al met een database werken welke is dat precies?

5a758dd168069_Schermafbeelding2013-12-24om11_34_08.thumb.jpg.8cacbbd700d7047818dcf84fecc9261e.jpg

Link naar reactie
  • 0

Beste Pjotter,

 

Je hebt jezelf inderdaad goed verdiept in het bestandje wat ik in deze topic geplaatst heb. Er zijn weinig velden met elkaar gelinkt, maar dat heeft als rede dat de persoon die met dit bestand op pad gaat, zijn eigen gegevens in kan voeren. Deze gegevens worden dan door de omzet knop in een excel blad geplaatst die daarna dan weer in een kantoor-programma ingeladen kan worden. Het doel van dit bestand is om bij een project al de elementen van het gebouw op te kunnen nemen. Daarbij de elementen met dezelfde conditie bij elkaar op te tellen, vandaar dus de vraag. Echter zoals ik vernomen heb is dit dus niet mogelijk in de opzet die ik aan jullie voor heb gesteld.

 

Als ik het woord database goed op had gevat, dan werken we met de NL/ Sfb database voor de invoerlijsten. Hopelijk bedoel je dit, zo niet dan hoor ik dat graag.

 

Met vriendelijke groet,

Mouwen

Link naar reactie
  • 0

Begin bij het begin probeer hoofdzaken te verzamelen. Kijk naar wat de behoefte is en wat je uiteindelijk wilt weten. Probeer dan tabellen te maken en een opbouw te maken die je zelf begrijpt en die je zelf kunt aanpassen. Begin niet met het eindresultaat maar maak stapjes voor stapje. Verzamel precies wat je nodig hebt en begin bij de hoofdtabel en bouw die langzaam uit. Als je 3 tabellen hebt en je kunt die koppelen, resumé velden maken , berekeningen uitvoeren en je krijgt op je layout precies wat je wilt kun je verder bouwen.

Ik heb even iets gemaakt maar dit is absoluut niet hetgeen je zelf moet maken is maar een voorbeeld om een idee te hebben waar je aan moet denken.

In dit voorbeeld heb je een object, een tabel met afwerking en ruimte en een tabel met onderdelen.

Je object maak je aan, vervolgens geef je aan welke onderdelen deze bevat. Zoals bv wc, keuken, Kantoor met de afmetingen en de afwerking.

Je object heeft op deze manier in het portaal alleen die onderdelen staan die je er inzet.

Nogmaals dit is niet jouw oplossing ,omdat ik niet weet wat jij precies wilt tonen en wat jullie gewoon zijn. Ook je bestaande database is belangrijk om die te gebruiken om je info te exporteren en in jouw database te importeren. Normaal gesproken exporteer je daarna niets meer omdat je alles gewoon in FM laat zien. Vervolgens maak je een PDF van je bestelling en die gaat de deur uit stel ik me zo voor. Ik heb het even ingepakt is nu kleiner

VoorbeeldDB.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0
Beste Pjotter,

knip

Als ik het woord database goed op had gevat, dan werken we met de NL/ Sfb database voor de invoerlijsten. Hopelijk bedoel je dit, zo niet dan hoor ik dat graag.

Met vriendelijke groet,

Mouwen

Dat is dus als ik het goed begrijp een ACCES database.

Die data kun je gewoon exporteren alleen is dit wel lastig omdat Acces de gekoppelde bestanden met nummers weergeeft (is wat extra werk om dit goed om te zetten eenmalig) Wat ik er zo snel van kan vinden werken die ook met sub tabellen. Je hebt buitenafwerking die vervolgens gevuld is met deuren en die draaiend zijn aan een kant.

Wat je zou moeten doen is die tabellen in excel omzetten /exporteren naar BV excel. Die per tabel importeren in FM en je hebt je tabellen.

Wat willen jullie nu precies en waarom niet verder met ACCESS?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb inmiddels een paar keer gemaild met de topic starter en er is me al veel duidelijk geworden. Ik heb voor hem een voorbeeldje gemaakt waarbij een export en een rapport kunnen worden gemaakt.

Kijkend naar zijn originele database dan is het niet makkelijk om verzamel velden te maken ben ik bang vandaar deze aanpassing en een iets andere opbouw. Dit is iets meer geschikt om verder te bouwen naar wat wenselijk is voor hem denk ik? Ik zet het maar hierbij om dit topic actueel te houden :D

Voorbeeld.fmp12.zip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...