Ga naar inhoud
  • 0

Rapporten


Hupa

Vraag

Hallo ,

 

Ik heb een vraag die je eigenlijk vaker tegenkomt , maar heb een duidelijk antwoordt nog niet gezien.( kan aan mij liggen).

 

Ik heb een database waarin projecten worden vastgelegd. Aan dit project zijn diverse tabellen gerelateerd . In die tabellen worden bijvoorbeeld documentnr's gegeneerd voor formulieren en documenten.

Dit zijn ongeveer 10 tabellen .

 

Nu lees ik overal dat als je een lijst wil maken uit diverse tabellen dat je de meest gedetaileerde lijst als hoofdtabel moet nemen cq de onderste in de rij, maar ik krijg dit niet aan het werken.

Als je het ziet als een organisatie schema dat staat het project bovenaan en alle formulieren / documenten op 1 horizontale lijn eronder. Dus je kan in dit geval niet van onderuit door alle tabellen naar de hoofdtabel Projecten.

 

Weet iemand hoe je dit kunt oplossen

Alvast bedankt voor de moeite

Link naar reactie

10 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Op voorhand zomaar een oplossing te geven voor een database die ik niet ken is lastig. Misschien dat andere je daarmee kunnen helpen. Voor een rapport zal je database in ieder geval de logische relaties moeten hebben. Als je dus in je rapport iets wilt krijgen dat een samen vatting is van een tabel die niet op de een of andere manier in relatie zit dan zal het nooit lukken. Soms willen we iets wat zelfs FMP niet voor elkaar krijg :D

Stel je wilt een rapport van een omzet hebben per maand dan heb je dus de tabel met verkopen (facturen), die gaat naar de factuurregels en vat die samen per maand.

Als je echter de verkopen per maand per klant wilt hebben dan moet aan de factuur regels ergens de koppeling zitten naar de klant (logisch natuurlijk). Maak anders een clone van je database vereenvoudig deze een beetje tot de essentie zodat je deze kunt posten als voorbeeld?

Sorry nog een aanvulling. je kop geeft aan rapporten en nu ik het terug lees lijkt het er op dat je een overzicht wilt krijgen? Rapporten in FMP is iets wat duidelijk anders is dan een layout overzicht met bv info in portalen. Rapporten druk je ook meestal af.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pjotter / Felix,

 

Ik heb even een klein voorbeeldje in elkaar geknutseld. Kijk maar niet naar de data , het gaat even om de basis de rest is maar zwets.

 

Zoals jullie kunnen zien zijn er diverse tabellen gerelateerd aan een project.

Op de layout "projecten" is dit zichbaar in de portaalrijen.

Wat mijn bedoeling is om een soortgelijke layout op te bouwen maar dan in rapportvorm. De portaal rijen groeien in een rapport niet op de juiste wijze mee.

Dit om bijvoorbeeld aan een einde van een project alle documenten samen te vatten voor afnames van keuringsinstanties.

Test layout.fmp12

Link naar reactie
  • 0

Ik zou er niet aan beginnen met die opbouw, misschien Felix ? Wat je ook verzin je komt in de problemen als je portaal erg groot word (stel inkoop 20 regels). Ga dat maar eens in een rapport proppen. Maak per portaal een rapport dan kun je die portalen ook verder uitbreiden en zou met tabbladen werken. De opbouw met deze nummering blijf ik lastig vinden en ook al werkt het nu nog wel. (id is een tekst veld en niet uniek)

Link naar reactie
  • 0

Hallo Pjotter,

 

Ik begrijp de reactie niet helemaal, ik wil juist niet met portalen werken om een rapport af te drukken.

 

Als er gaande weg een project de diverse tabellen worden gevuld met diverse data wil ik deze in 1 eindrapport kunnen afdrukken gegroepeerd per tabel.

Bij MS acces kun je bijvoorbeeld rapport in rapport verwerken. Dat is ongeveer de bedoeling waarna ik opzoek ben.

Bestaat de ze mogelijkheid met FM

 

Dat het voorbeeld bestand niet optimaal is dat weet ik , het was ook maar ter indicatie.

Link naar reactie
  • 0

Uiteindelijk kun je met FM elke rapportage maken die je wilt. Je moet soms alleen een beetje creatief zijn.

 

Stel je hebt 4 tabellen die niets met elkaar te maken hebben en je wilt gegevens rapporteren uit deze tabellen op 1 layout. Maak dan een nieuwe tabel 'rapport' aan met het maximaal aantal tekst-, getal- en containervelden dat je per tabel nodig hebt (dus stel dat "tabel 1" 2 tekstvelden heeft en "tabel 2" 3 tekstvelden dan maak je 3 tekstvelden aan in de rapport tabel).

 

Vervolgens plaats je in de body per tabel de velden (uit de rapporttabel) in de opmaak van je rapport. Dus voor tabel 1 bijvoorbeeld 3 tekstvelden naast elkaar plus 1 getalveld en een container. Voor tabel 2 bijvoorbeeld een containerveld met daarnaast twee tekstvelden enz. Zorg ervoor dat je de velden strak onder elkaar zet met de opmaak dat ze omhoog verschuiven incl het kader.

 

Tot slot maak je een script dat in een loop telkens een nieuw record aanmaakt waarbij je de juiste velden vult. In de eerste batch worden telkens de rapportvelden van tabel 1 gevuld, in de tweede batch die van tabel 2 enz. Omdat de velden van de andere tabellen leegblijven schuiven die dicht dus krijg je een mooi strak rapport!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...