henkoo Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Forum, Ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem. Ik heb in een portaal de volgende berekening staan: If ( Producten::Toeristbaar ; Case ( Postcodecheck=1 ; "" ;Aantal Art.* Aantal Nachten*1 ) ; ""). Mijn bedoeling is hier in toe te voegen "Eenheid Toeristenbelasting" i.pv. de rode 1. De "Eenheid toeristenbelasting" staat in een andere tabel en is voor elk portaal regel mits van toepassing. Is het mogelijk om deze waarde rechtstreeks in het portaal toe te voegen of heeft iemand een andere oplossing? Quote
0 Ari Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Dan leg je gewoon een relatie met zo'n kruisje naar die tabel en kun je de waarde oppikken. Quote
0 henkoo Posted February 12, 2014 Author Posted February 12, 2014 (edited) Bedankt Ari, Werkt niet prima, komt misschien doordat er 2013 en een 2014 in staan. Misschien iets voor een sorteer functie op datum? Edited February 12, 2014 by Guest Quote
0 henkoo Posted February 12, 2014 Author Posted February 12, 2014 Ari, Het gaat mee even te snel, betrap me zelf op fouten. Ik heb een tabel met Setting waar ik Korting en Toeristenbelasting per jaar vastleg. In het portaal wil ik die settings verwerken, maar.... Eerst een relatie boekdatum en settingjaar en dan een relatie zoals je eerst opperde. Quote
0 Ari Posted February 12, 2014 Posted February 12, 2014 Ik moet toch even je relatiegrafiek zien voordat ik je verder kan helpen Quote
0 henkoo Posted February 12, 2014 Author Posted February 12, 2014 Ari, Kan het programma toesturen? Quote
0 pjotter Posted February 21, 2014 Posted February 21, 2014 Wat is de reden dat je meerdere toeristenbelasting wilt berekenen in een portaal (factuur regels neem ik aan?) IK zag dat je al een vraag gesteld hebt om een postcode check te doen. Gaat het om een huis of een boot? Quote
0 henkoo Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Het programma waar ik mee bezig ben is een klein factuur programma voor een camping. heb een klanten bestand met postcode. Postcode bepaalt wel of geen toeristen belasting. In een portaal kan ik produkten aan kiezen, sommige wordt toeristen belasting op toegepast andere niet, ligt natuurlijk ook nog aan voor gaande. Aangezien elk jaar het toeristenbelasting wijzigt zou ik het graag via een tabel met jaar en toeristenbelasting de berekening willen aanpassen. Zie bijlage. Factuur.zip Quote
0 pjotter Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Ik dacht al zoiets en vroeg me dan ook af wat verhuur het zou zijn. Heb hetzelfde aan de hand gehad bij boten en ligplaatsen. Daar betaal je per persoon en per nacht behalve als je een vaste ligplaats had dan betaal je nav de lengte van de boot. Ik neem aan dat dit bij jullie ook het geval zal zijn met vaste jaarplaatsen? Daarom heb ik toen de toeristen belasting per factuur voor gasten en een factuur voor vaste jaarplaatsen. Dat laatste doe ik door de factuur aan het begin van het jaar even na te lopen via een script die de toeristen belasting dan plaatst. (zoek afwijkende postcode en plaatst de toeristenbelasting afhankelijk van de lengte van de boot). De standaard toeristen belasting doe ik gewoon los bij het aanmaken van de factuur met een invoerlijst waarbij ik wel een melding maak op de naam / plaats dmv een rode oplichtend vlak. Ik hou op die manier de factuur zelf in de hand. MAW ik heb de factuur regel en daar staat 2 personen <12 dat toeristenbelasting 0,65 totaal dus 1,30 enz enz. Aanvulling op de reden waarom ik dit zelf in de hand wil houden: Stel je hebt een factuur voor Piet die woont buiten het postcode gebied en moet betalen toeristenbelasting. Hij boekt een huisje voor 8 personen waarvan 4 personen die wonen in het postcode gebied. Die laatste 4 hoeven geen toeristen belasting te betalen. Zet dan bij de opmerking onder de factuur 2e familie naam en woonplaats zodat ik later ook weet waarom er geen tb is betaald. Dan een opmerking over je invoerlijsten je hebt iets van 9 invoerlijsten met 1. Die kun je allemaal vervangen door 1 lijst met 1. Ook je invoerlijst met Ja nee en betaald en herstellen enz kun je vervangen door 1 met Ja nee. Zo zijn er nog meer het werkt allemaal wel maar ik zou zeggen probeer het zo simpel mogelijk te houden. Quote
0 pjotter Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Even een aanvulling, ik heb twee velden aangemaakt met een global waarde in je klant bestand. Hier voor je in je begin en je eind van de waardes waartussen je geen toeristen belasting hoeft te betalen. Vervolgens een veld in je klant bestand dat rood oplicht als je klant in je postcode gebied woont. Je moet dan geen toeristen belasting rekenen als je je factuur maakt. Je krijgt dan bij je klanten keurig te zien wat je moet doen. Zelf zou ik het zo doen maar er zijn vele wegen naar de FM P oplossing. Je kunt alles automatiseren maar ik hou erg van de KISS methode Quote
0 pjotter Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Nog even een aanvulling op de opbouw van de database. Als je een klant hebt uit Leiden die komt met 2 volwassen en 1 kind voor 2 weken en halverwege komt een loge even 3 dagen langs hoe bereken je dan de toeristen belasting in jouw geval? Quote
0 henkoo Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Pjotter, Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een mogelijkheid zoals je beschrijft. Zou dan de toeristenbelasting als produktregel moeten toevoegen. Het probleem van wel of geen toeristen belasting over meerdere personen heb ik nog niet over nagedacht, voorval is nog niet voorgekomen. Zou natuurlijk ook zoals het portaal nu is de automatische berekening voor toeristenbelasting laten staan maar dat ik het met de hand kan overschijven, zoals het mogelijk is met de datums. Dat het programma opgeschoond moet worden is een waar maar daar ben ik nog niet zo mee bezig. "Dan een opmerking over je invoerlijsten je hebt iets van 9 invoerlijsten met 1. Die kun je allemaal vervangen door 1 lijst met 1. Ook je invoerlijst met Ja nee en betaald en herstellen enz kun je vervangen door 1 met Ja nee. Zo zijn er nog meer het werkt allemaal wel maar ik zou zeggen probeer het zo simpel mogelijk te houden." Begrijp ik niet wat je bedoeld. Quote
0 pjotter Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 (edited) Ik bedoel als je 10 lijsten moet maken als je er maar 1 nodig hebt is dat dus onnodig.Je hoeft niet voor elk veld waar je een 1 wilt plaatsen een extra lijst maken je kunt gewoon die ene lijst gebruiken en die voor meerdere velden gebruiken. Dan je opmerking over aanpassen van de datums probeer dit eens in de factuur dan kom je er achter dat dit niet kan volgens mij. Voer maar een extra lid in die je een afwijkende datum geef en de regel verdwijnt van de factuur omdat je namelijk in je relatie voor dat portaal ook de datum hebt gezet. Zo zijn er nog veel meer zaken die je inderdaad nog kunt aanpassen maar dat houd het spannend Even wat aangepast die dit duidelijk maakt. Je hebt een invoerlijst met Betaald en Niet betaald dit aangepast zodanig dat je met invoerlijst Ja nee ook uit de voeten kan. Edited February 22, 2014 by Guest Quote
0 henkoo Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Gaan we gewoon verder met de ontdekkingsreis met de mogelijkheden van Filemaker. Quote
0 pjotter Posted February 22, 2014 Posted February 22, 2014 Pjotter,Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een mogelijkheid zoals je beschrijft. Zou dan de toeristenbelasting als produktregel moeten toevoegen. Het probleem van wel of geen toeristen belasting over meerdere personen heb ik nog niet over nagedacht, voorval is nog niet voorgekomen. Knip. Heb een invoerlijst aangemaakt met mogelijkheden en in de factuur gezet 2 plaatjes geven aan wat ik dan bedoel. In dit geval ga je dus uit van een Klant, die krijgt een factuur (Fact.nr) met factuurregels In de factuur regel geef je aan wat de TB is. Vervolgens tel je alles op en splits je onderaan het bedrag zodat apart de TB staat die je moet afdragen. Quote
0 henkoo Posted February 22, 2014 Author Posted February 22, 2014 Pjotter, Zou je mij dit kunnen toesturen? Quote
0 pjotter Posted February 23, 2014 Posted February 23, 2014 Toesturen is geen probleem maar dat kun je zelf ook gewoon aanpassen zonder problemen denk ik. Maak een invoerlijst met de soorten toeristen belasting , je kunt kiezen voor een invoerlijst of voor een tabel met de diverse toeristen belasting (dat kan je al gezien je lijsten) In je portaal zet je die lijst in het vak met toeristenbelasting. Vervolgens natuurlijk zorgen dat het aantal wordt opgeteld in je bedrag (dat is geen probleem lijkt me?) In je klant bestand maak je een global veld aan PC begin en PC eind die global zijn en waar je dus de twee waardes inzet van begin en eind postcode gebied. Vervolgens een veld wat kijkt of de postcode van de klant binnen of buiten dat gebied valt bv met: Case( Left ( Postcode ; 4 ) ≥ PCbegin and Left ( Postcode ; 4 ) ≤ PCeind;1; 0 ) Bij je klant komt dit veld te staan en met voorwaardelijke opmaak beslis je wat er moet worden getoond (heb je ook al gedaan met betaald niet betaald dus is ook goed te doen) Quote
Question
henkoo
Forum,
Ben op zoek naar een oplossing voor het volgende probleem.
Ik heb in een portaal de volgende berekening staan: If ( Producten::Toeristbaar ; Case ( Postcodecheck=1 ; "" ;Aantal Art.* Aantal Nachten*1 ) ; "").
Mijn bedoeling is hier in toe te voegen "Eenheid Toeristenbelasting" i.pv. de rode 1.
De "Eenheid toeristenbelasting" staat in een andere tabel en is voor elk portaal regel mits van toepassing.
Is het mogelijk om deze waarde rechtstreeks in het portaal toe te voegen of heeft iemand een andere oplossing?
18 answers to this question
Recommended Posts