VickyBLT Posted March 30, 2014 Posted March 30, 2014 Hi All, We hebben een magazijn bestand waar we relevante zaken van items bewaren. De totale inventory waarde wordt berekend door de som van alle (qty x amountInUnit). Een leverancier kan de unitprijs verhogen, zodat we eindigen met een aantal items aan de “oude” prijs en een aantal aan de “nieuwe” prijs. Dat zal de totale waarde berekening beinvloeden. We hebben dus een FIFO systeem nodig. Ik kan nergens een FileMaker datamodel vinden voor FIFO. Heeft iemand een voorbeeld hiervan ? Vooral hoe te ontdekken wanneer de items aan de oude prijs “op zijn”…. TIA Quote
0 pjotter Posted March 31, 2014 Posted March 31, 2014 Wat Felix al ingeeft is inderdaad een probleem. Een FIFO is mooi maar zal boekhoudkundig veel problemen gaan opleveren. Het aanpassen van de prijs kan zowel naar boven als naar beneden plaats vinden. Als het product terug komt om wat voor reden dan ook, ga je dan het inboeken voor de originele inkoopprijs waarop je het verkocht ? zo ja dan zou hij met FIFO weer achteraan komen te staan bij uitlevering (met die dus verkeerde prijs). Ook daar moet je dan iets op vinden. Boekhoud technisch zal de boekhouder/accountant dit soort zaken moeten afboeken dit doe je normaal niet in een magazijn voorraad. Stel je werkt met diverse valuta bij de inkoop/verkoop ook dan heb je veel verschillen die je nooit met FIFO kan bijhouden. Dit is alleen van belang bij zeer snel veranderende voorraad. Als je iets inkoopt voor 300 euro en de inkoop stijgt naar 400 dan zul jij moeten bepalen wat je met de verkoopprijs doet. Ga je meteen mee omhoog of wacht je tot je voorraad is verkocht die goedkoper was? Zo ja stel je dit probleem eens voor bij de wisselende prijzen van een Benzine pomp.... hoe bepaal je welke de benzine was op FIFO Praktijk zal dus zijn je hebt de prijs waarom je hebt ingekocht en de prijs waarvoor je verkoopt. Stel je hebt goedkoop ingekocht en verkoopt het voor de dure prijs en 1 maand later komt het terug in de voorraad. Je boekt dan de verkoopprijs terug naar de klant en boekt het product in voor de dan geldende inkoopprijs. Quote
0 pjotter Posted March 31, 2014 Posted March 31, 2014 De gedachte van Felix ga ik ver mee in zijn oplossing maar heb dan wel bedenkingen bij de vraag hoe de voorraad zich houd tov de omzet cq verkoop en de bijbehorende winst. IK zou zelf werken gewoon met de werkelijke waarde van inkoop en de verkoop. Het is aan je boekhouder /accountant dan om te bepalen welke waarde hij voor de voorraad wil hanteren. Ik geef even een voorbeeldvan een bedrijf waar ik eea voor gemaakt heb.Hebben heel veel voorraad die gebruikt wordt voor het maken van demonstratie modellen van Lego. Bedrijf heeft een hele hoge winst tov de inkoop. Door de demo modellen hoog in te zetten en af te schrijven op 2 jaar levert dit boekhoud technisch heel veel voordeel op. In dit geval bepaald de accountant wat de waarde van de voorraad is en die neemt de laatste inkoop als totaalbedrag (dus niet de goedkopere inkoop van een jaar daarvoor). Dit is alleen het geval als er heel veel verdient wordt en veel kan worden afgeschreven. Als dit niet het geval is dan heeft het niet veel zin. Daarom geef ik dan ook aan dat dit beter aan de accountant kan worden overgelaten. Quote
Question
VickyBLT
Hi All,
We hebben een magazijn bestand waar we relevante zaken van items bewaren.
De totale inventory waarde wordt berekend door de som van alle (qty x amountInUnit).
Een leverancier kan de unitprijs verhogen, zodat we eindigen met een aantal items aan de “oude” prijs en een aantal aan de “nieuwe” prijs.
Dat zal de totale waarde berekening beinvloeden.
We hebben dus een FIFO systeem nodig.
Ik kan nergens een FileMaker datamodel vinden voor FIFO.
Heeft iemand een voorbeeld hiervan ?
Vooral hoe te ontdekken wanneer de items aan de oude prijs “op zijn”….
TIA
4 answers to this question
Recommended Posts