Ga naar inhoud
  • 0

graag hulp ivm p key, f key


iMac1943

Vraag

ik heb een eindproduct (bedframe) dat te verkrijgen is in verschillende uitvoeringen (in totaal 12 uitvoeringen). (Nu doe ik dat vanuit een xls file). Ik heb de onderdelen (parts) die gebruikt worden om het eindproduct te maken. Niet elk eindproduct heeft dezelfde parts, noch in aantal parts in dat eindproduct zijn dezelfde. En de eindbedoeling is dan ook een voorraad bij te houden die dan wordt aangepast na of bij elke productie.

ik vroeg raad op een Engelse site, kreeg antwoord, maar raakte er niet wijs uit. Waar ik struikel is het begrip primery key, foreign key.

Ik kreeg bv dit antwoord:

partsID should be _*pk*_bedframeID. Next step would be to create a foreign key in the import table _*fk*_bedframeID and give all the records you imported for that bedframe that *pk*.

 

Repeat this with all your xls files – Import, create a bedframe file and give the freshly imported records that *pk as fk*. This connects the imported parts to that bedframe, and eventually, each join table record to exactly one bedframe record.

 

You don't change the part name in the import table, because this is the join table; the final goal is to have a parts represented by its fk, which refers to a Parts pk in the Parts table. To make that happen, you'll have to create the parts in their own table by a script that removes duplicates (based on the name), creates unique part records and writes back their *pk*s as *fk*s (again, based on the name).

Kan iemand, met de gegevens hierboven, een aanzet geven via een voorbeeld? Dat zou fantastisch zijn!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

goede middag Felix, het is niet alleen belangrijk vrienden te hebben, het is nog belangrijker vrienden te hebben die behulpzaam zijn en van wie je veel kan leren.

Bedankt voor je reply, maar je zal niet verwonderd zijn dat ik nog vragen heb.

mag vb in Field de field Name 'bedframeID' gewijzigd worden in _*pk*_bedframeID? En zo ja, waar (in de opbouw) zit dan de _*fk*_bedframeID?

Als het niet teveel gevraagd is, kan u opnieuw een voorbeeld sturen? Dit helpt enorm.

groeten,

iMac1943

Link naar reactie
  • 0

imac1943.fmp12

ik heb het een beetje concreet gemaakt door de juiste 'parts' te benoemen.

Maar eigenlijk is elke 'part' afkomstig van een leverancier. Het gaat om ongeveer 100 artikels die aangekocht worden bij 6 of 7 leveranciers. Kunnen die leveranciers gekoppeld worden aan de 'part' die ze leveren?

En terwijl ik toch bezig ben: in een bedframe zit bv part x er 20 in (bv de buiglatten van de lattenbodem) en part y 4 keer, enz. Kan dit ook gekoppeld worden aan het bedframe?

Zie bijlage (en misschien antwoord op m'n vorige mail ivm _*pk*_ enz)

 

Heel vriendelijk dank, we komen er wel!

Link naar reactie
  • 0

Is het inderdaad many-to-many of is het one-to-many? Een part kan voorkomen in veel verschillende bedframes (een buiglat van een lengte 700 mm zal zowel in een vaste, en handverstelbare of een elektrische bedframe worden gebruikt, en inderdaad een type bedframe zal voorkomen in de lijst van de parts, want daaruit is hij samengesteld. Of heb ik het mis?

Graag uw mening.

Link naar reactie
  • 0

imac.fmp12.zipik ben al heel goed op weg, dankzij uw hulp. Ik heb nu een artikellijst, met incl de prijzen per artikel (partsID), een lijst met leveranciers, en daaraan gekoppeld welke artikels zij leveren en een bedframelijst (bedframeID) met daarin de parts die deel uitmaken van dat bedframe, met het aantal van elke part in dat bedframe.

Ik heb nog een paar stappen te doen. Ik heb namelijk een voorraad van al die parts (in welke lijst moet ik die voorraad bijhouden?). Ik wil nu een productie lanceren (zeg maar van 20 bedframes Fix 200 x 70 + 30 bedframes van Fix 200 x 80), wordt dat een bijkomende lijst 'productie'?

En, belangrijk, hoe kan ik het 'verbruik per part' aftrekken van de voorraad (waar ik dan een alarm kan inzetten als de voorraad tot een minimum is gekomen en er moet bijbesteld worden).

wel, dat is nog heel wat, en stap per stap, en voornamelijk met jullie hulp moeten we er wel komen.

groeten en bedankt voor de hulp!

Link naar reactie
  • 0

5a758dd20dd1a_ScreenShot1.png.24069e3665e3d30abd2b5f9a5be86d74.png5a758dd20dd1a_ScreenShot1.png.24069e3665e3d30abd2b5f9a5be86d74.png5a758dd20dd1a_ScreenShot1.png.24069e3665e3d30abd2b5f9a5be86d74.png5a758dd20dd1a_ScreenShot1.png.24069e3665e3d30abd2b5f9a5be86d74.pngdag Felix, ik heb nog een vraag. Zoals je ziet op screen shot 1 heb ik de samenstelling gemaakt 'parts in that bedframe. En ernaast hoeveel stuks van elke part er in een bedframe gaan. Als ik er nu bv 10 van dat bedframe wil maken, dan had ik gedacht dat ik dan kon uitrekenen per part hoeveel er nodig zijn, vandaar qty to be made, maar voor de eerste part is dat juist, maar niet voor de volgenden. Hierbij ook de screen Shot 2. Wat doe ik fout?

Graag je reply. Alvast bedankt!

5a758dd20f7db_ScreenShot2.png.f7d18eaaabf56e37b7664ad920016317.png

Link naar reactie
  • 0

Bedankt Felix, maar graag ging ik een stapje verder:

Kijk naar 'productie - bedframeID nr1' waar de cijfers van 'resultaat' juist zijn (met dank aan Felix)

en dan naar 'Parts' - bv de file partsID nr 67' waar de cijfers van het resultaat niet juist zijn, maar allemaal gelijk aan het eerste cijfer (20 in dit geval). Daar zou ik een gelijkaardig resultaat moeten hebben zoals bij 'productie'.

Bij 'productie' heb ik in de laatste kolom hoeveel van elk 'part' er is verbruikt,

bij 'part' moet ik hebben hoeveel er werd verbruikt per 'bedframe'.

Mag ik op uw hulp rekenen?

Alvast bedankt!

test.fmp12.zip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...