Ga naar inhoud
  • 0

opzoek, sorteerfunctie werkt niet zo als het moet


Gerard Exis

Vraag

Beste mensen, heb het volgende probleem.

 

een artikel kan geleverd worden door meerdere leveranciers, dus ik moet in de bestellijst de juiste leverancier krijgen, dit gebeurt door de sorteerfunctie bij de relatie (de goedkoopste leverancier staat bovenaan). Indien deze leverancier het artikel niet op voorraad heeft kan ik een voorwaarde veld (in de bestel layout) activeren waardoor de inkoopprijs verdubbelt wordt en zo dus de volgende leverancier automatisch de goedkoopste wordt :mrgreen: .

Tot zover gaat alles goed, in een ander layout krijg ik alleen de "alternatief leverancier" te zien, en kan zo mijn bestelling afronden.

 

Nu heb ik ook een layout gemaakt, waar ik de complete bestelling opvraag, dat gaat perfect, alle bestellingen gerangschikt op leverancier, echter als ik dit overzicht opsplitst per leverancier om een pdf file te maken krijg bestellingen van de ene leverancier ook bij de andere leverancier (dus de bestelling komt 2x voor, 1x in de juiste lijst en 1x in de lijst van een andere leverancier. Dit gebeurt alleen met de artikelen waar meerdere leveranciers aan gekoppeld zijn.

 

Waar moet ik beginnen met het zoeken naar de oorzaak van dit?

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Heb het intussen als volgt opgelost:

 

ik heb in de tabel waar het artikel in staat die meerder leveranciers heeft, een veld gemaakt waar automatisch een getal in komt (afhankelijk van de leverancier, ieder heeft een eigen getal) en vervolgens laat ik sorteren op dit getal, nu werkt het wel. Ik heb het vermoeden dat dit een amateur oplossing is, echter tot ik een fatsoenlijke oplossing heb laat ik het maar zo werken :oops:

Link naar reactie
  • 0

Dank je, op dit moment druk bezig met testen, werk al ruim een jaar met mijn oude database en dat werkt echt fijn op een aantal kleine zaakjes na. Dat is nu de bedoeling om deze weg te poetsen, echter niet zo eenvoudig als ik dacht. Tijdens het testen kwam ik erachter dat er een instelling van een relatie niet echt goed stond, inmiddels ook opgelost en zo testen we verder.

 

Ik wil over circa een maand beginnen met schaduw draaien voor de Roemeense zaak, als dat goed gaat word de oude database aan de kant geschoven en gaat ook de zaak in Hongarije erop draaien en de nieuwe zaak die ik hier ben gestart.

In grote lijnen is het de bedoeling dat de volgende zaken worden bijgehouden in de database:

Voorraad, bestellen, gebruik van barcode scanner (tijdens laden in Nederland), Projecten (reparaties van caravans en campers), offerte, planning, factuur, etc...

Dus ik heb nog effe wat te doen :mrgreen:

Link naar reactie
  • 0

Theo, bedankt voor het aandragen van een oplossing, ik ga hier zeker op in. Ik heb echter tijdens het testen een ander probleem ontdekt en dat wil ik eerst oplossen.

Ik zal trachten uit te leggen wat ik wil, wat ik heb gedaan en wat er verkeerd gaat ........pffft wordt weer een lel van een verhaal, sorry :oops:

 

1.

Ik wil van artikelen de verkoopprijs kunnen aanpassen per groep, dus zodra ik de % van een groep verander moet automatisch de verkoopprijzen van alle gerelateerde artikelen veranderd zijn.

2.

vanuit mijn layout met artikelen de relatie maken tussen artikel en winstgroep en ook indien nodig een nieuwe groep aan kunnen maken.

 

Dus ik heb het volgende gedaan: een tabel gemaakt "winstgroep join" met de velden: winstgroep joinID, artikelID en winstgroepID. En een tabel gemaakt "winstgroep" met de velden winstgroepID, naam groep en % groep .

 

De relatie als volgt: artikelID (joingroep) aan artikelID (tabel artikel) vervolgens aanmaken nieuwe records toegestaan (aan de zijde van de jointabel).

de tweede relatie is: winstgroepID aan winstgroepID (tabel winstgroep) aanmaken nieuwe records toegestaan (aan de zijde tabel winstgroep)

 

Nu zie ik bij controle dat iedere nieuwe relatie die ik maak tussen een artikel en een winstgroep deze gemaakt word in de tabel "winstgroep" i.p.v "winstgroep join"

Tevens zie ik na veranderen van de % in een groep dat deze niet automatisch wordt aangepast in bestaande relaties , kortom het is een zooitje 8O

 

wat gaat er verkeerd in mijn wijze van denken ?

Link naar reactie
  • 0

Zoals ik het lees, heb je de tabel winstgroep Join niet nodig.

 

Ik zou het als volgt opzetten.

Tabel Artikel

- ArtikelID (Primary Key)

- Winstgroep ID (Foreign Key)

- percentage (berekend veld, kom ik zo op terug)

 

Tabel Winstgroep

- Winstgroep ID (Primary Key)

- Percentage (getalveld)

 

Je legt een relatie over Winstgroep ID. (ik zou geen records automatisch aan laten maken, maar dat is aan jou)

 

Het berekend percentage veld in Artikel is dan niets anders dan winstgroep::percentage over de eerdere relatie.

Bij wijzigingen in de winstgroep veranderd het artikel automatisch mee

 

Voor het aanmaken van een nieuwe winstgroep, zou ik dan een knop met een script maken, die de winstgroep aanmaakt en hier naar toe navigeert om het percentage aan te maken (o.i.d.)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...