Ga naar inhoud
  • 0

Wie wil me helpen aan een script? = Klaar.


Rini

Vraag

Het is de bedoeling dat ik FMP gewoon ga leren. Daar ben ik ook mee bezig maar het bouwen van scripts lukt nog niet echt. Ook dat heeft natuurlijk zijn tijd nodig.

 

Nu ben ik van Windows overgestapt op Mac en dus van Excel naar FMP. Ik heb voor de administratie van ons webwinkeltje een startklare oplossing genomen omdat ik zelf nog niet ver genoeg ben om een volledige Dbase op te bouwen. Dat ben ik aan het leren maar ik zit nog in de beginfase.

Die startklare oplossing kan ik echter op veel fronten aan mijn wens aanpassen maar er ontbreekt een belangrijk script.

Omdat ik de oplossing wel al gebruik (ik gebruik geen Excel meer) wil ik graag dat script snel erin gebouwd hebben.

 

Nu is mijn vraag of iemand bereidt is dat script voor mij te schrijven zodat ik dat kan plaatsen en die functie kan gebruiken.

aangepast door Gast
Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Rini,

Ik begrijp er eerlijk geen snars van? :D Je bent overgestapt van windows naar MAC (heb ik Privé ook 30 jaar geleden gedaan) en daarom van Excel naar FMP :?: .

Ik zou dan gewoon excel gebruiken op de MAC , een database is iets geheel anders als Excel. Als je FMP wilt gaan leren prima en een script zal ook niet het probleem zijn maar misschien dat je beter je probleem kunt weergeven waarom je er niet uit komt. Als ik je post even bekijk die je gemaakt hebt praat je over layouts, tabbladen en heb ik het idee dat je denkt dat het hetzelfde werkt als in excel. Kan me vergissen maar zo komt het me over. Je geeft aan dat een belangrijk script ontbreekt in je startklare oplossing. Kan zijn maar denk eerder dat je iets wilt realiseren wat je gewoon bent in excel en dat je denkt dat in FMP met een script dit voor elkaar te krijgen. Als het lastig is voor je geef dan een voorbeeldje van je bestandje en geef aan wat je gerealiseerd wilt hebben?

Link naar reactie
  • 0

De keus is al gemaakt en de stap is al genomen. De overstap naar Mac is een probeersel omdat ik tot voor kort altijd nog met Windows heb gewerkt.

Als ik overstap naar Mac dan wil ik ook volledig overstappen en dat betekent dat ik geen Windows (Microsoft) programma's meer wil gebruiken.

De keuze voor FMP is al een tijd geleden genomen en ik vind het een geweldig programma wat ik graag wil leren kennen. Ik ben met twee dbases bezig en voor de ene krijg ik al hulp want die is zeer complex dus dat gaat enige tijd duren.

De andere is eenvoudiger en daar heb ik (voorlopig) gekozen voor een startklare oplossing uit FMP12 (factuur).

Ik weet echt wel het verschil tussen een database en een spreadsheet en daarom heb ik ook voor FMP gekozen omdat FMP meer mogelijkheden biedt dan bijvoorbeeld Access.

In dit bestand is er o.a sprake van Klanten, producten, voorraadbeheer, facturen en los toegevoegd, boekhouding.

 

Het script wat ik nodig heb is bedoelt om voorraad bij -of af te schrijven. Ik gebruik nu de startklare oplossing factuur en die vindt je ook in FMP 11. Daar zit dit script in maar het lukt me niet om de switch naar FMP 12 te maken.

Het bestand is te groot voor een bijlage maar ik kan het wel in een webomgeving plaatsen en via een hyperlink toegankelijk maken.

De dbase bestaat wel in FMP maar niet in de FMP versie die ik gebruik en daarin zit trouwens een versie die ik liever gebruik omdat die minder complex is.

Link naar reactie
  • 0

Voor het geval iemand mij aan een script wil helpen heb ik hier het bestand beschikbaar waar ik het in geplaatst wil hebben.

 

Wat ik wil is een knop waarmee ik de voorraad direct bij kan werken nadat een factuur is ingevuld. Er worden producten aan de klant verkocht en deze moeten van de voorraad afgeschreven worden.

Er zit een losstaande tabel in het bestand die " bestellingen" heet. Die is o.a. bedoelt om de voorraad van de bestelde producten weer bij te werken zodat ik dat niet per product hoef te doen.

 

Onder de hyperlink zit een bestaand bestand wat ik een beetje bijgewerkt heb. Het wijkt dus enigszins af van het origineel.

 

http://miniera.nl/Tijdelijk/Voorbeeld.fmp12

Link naar reactie
  • 0

even een opmerking over :

Als ik overstap naar Mac dan wil ik ook volledig overstappen en dat betekent dat ik geen Windows (Microsoft) programma's meer wil gebruiken.

Maakt me niet uit dat je zo denkt maat excel is een programma voor de MAC en later heeft Microsoft dit aangepast voor Windows........

Zorg er voor dat je gewoon een tevreden gebruiker bent en welk systeem maakt niet uit. :D

 

Dan je opmerking over database met FMP en Access die begrijp ik niet helemaal want ze zijn beide hetzelfde alleen is FMP iets makkelijker te begrijpen maar heeft Access ook vele zaken die juist makkelijker zijn dan FMP :ooms:

Maar dat staat helemaal los van je vraag maar dat begreep je al wel :D

Link naar reactie
  • 0
knip

Het script wat ik nodig heb is bedoelt om voorraad bij -of af te schrijven. Ik gebruik nu de startklare oplossing factuur en die vindt je ook in FMP 11. Daar zit dit script in maar het lukt me niet om de switch naar FMP 12 te maken..

Als je de database uit versie 11 inleest in 12 (converteert) dan wordt het script toch mee omgezet mocht dit nodig zijn waar gaat het precies fout dan?

5a758dd2a5aa6_Schermafbeelding2014-08-29om18_52_36.png.2f6719b8ffb380712ccb19f55fe4cf2a.png

Link naar reactie
  • 0

Dat Excel van oorsprong van Apple is wist ik niet. Vind ik wel geinig om te lezen.

Begrijp me goed. Ik heb niets tegen Excel want ik vind het een prachtig programma. Alleen voor hetgeen ik wil maken is een Dbase beter geschikt. Nu ik toch overgestapt ben naar Mac wil ik ook liever met FMP werken dan met Access.

Zo heb ik intussen ook al twee bestanden gemaakt in numbers. Dat wil ik ook leren.

 

Ik kan de Dbase factuur van fmp 11 wel gebruiken in fmp 12 maar toen ik die van 12 zag vond ik die veel beter bij mij passen omdat die eenvoudiger is.

 

Eigenlijk wil ik zelf een totaal nieuwe dbase opbouwen die volledig voldoet aan mijn wensen maar dat gaat lang duren. Zoals je misschien nog wel weet ben ik lang met het begrip relaties / portalen bezig geweest.

Ik had het script uit FMP 11 al geprobeerd aan te passen voor de nieuwere versie maar kreeg het niet werkend. Wat er precies mis gaat weet ik niet. Ik heb toen alles verwijderd en ben opnieuw begonnen met de dabase factuur.

Ik ben nog niet bekend genoeg met scripts maar zie ze op dit forum wel eens voorbij komen. Die bestudeer ik dan en zo probeer ik het wat sneller te leren.

Ook dit script ga ik goed bekijken en probeer te begrijpen wat het precies doet. Ik denk nog niet genoeg als een computer en ken ook nog niet alle terminologie.

Link naar reactie
  • 0

Rini,

Het script wat je ziet is gewoon je eigen script in je voorbeeld dit heb ik geplaatst om je te vragen waar het fout gaat. Je geeft nu aan dat het bij exit loop fout gaat met code 3.

de foutmelding 3 betekend dat de opdracht niet beschikbaar is (bv verkeerd besturingen systeem verkeerde modus enz)

Als je kijkt naar je eigen script zul je zien dat je begint met een loop en je eindigt met een Endloop. Daartussen heb je dus waarschijnlijk zelf die exit loopgezet?

De exit loop is een logische voorwaarde en als daaraan voldaan is zal de loop worden beëindigd. Kijk ik naar je script dan staat er geen voorwaarde in?

Dat is dus ook hetgeen je te zien krijgt in de foutmelding de opdracht van exit loop is niet beschikbaar.

 

Ik kan niet bepalen welke standaard oplossingen je hebt in 11 die je goed vind werken en welke van 12 die je eenvoudiger vind, maar een script aanpassen wat een beetje lijkt op 11 in 12 gaat niet lukken als de namen niet hetzelfde zijn, de structuur van de databas verschillend zijn enz enz. Vandaar dat ik aangaf neem je werkende database van 11 lees die in in 12 en kijk dan wat er is aangepast in je script (ik denk zelf dat er niets is verandert?). Als het alleen om de opmaak gaat kun je gewoon werken met de thema opmaak aanpassen

Link naar reactie
  • 0
Pjotter, het script wat jij hier plaatst had ik ook maar dat werkt niet.

De debugger geeft foutmelding (3) op exit loop if()

Ik heb het opnieuw gemaakt maar dat heeft niet geholpen.

:oops::oops::oops: (Schaam, schaam) Ik had pas later in de gaten dat het mijn eigen script was wat je gepubliceerd hebt. Dat script was nog niet volledig omdat ik nog niet alle scriptstappen had gevonden.

Dat heb ik nu nog steeds niet.

 

Als voorbeeld heb ik hier de Dbases van FMP 11 en FMP 12 vanuit de startklare oplossingen. Ze zijn wel enigszins bewerkt maar dat is even niet het item.

Het script wat ik bedoel zie je onder de knop "voorraad bijwerken" in de layout factuur van voorbeeld_2

http://miniera.nl/Tijdelijk/Voorbeeld_2.fmp12

 

De Dbase waar ik graag mee wil werken is de Dbase "Voorbeeld"

http://www.miniera.nl/Tijdelijk/Voorbeeld.fmp12

maar daar zit die functie niet in. Daar zou ik het graag in hebben.

Ik heb de stappen van het werkende script uit Voorbeeld_2 al een paar keer doorlopen maar kan de vertaalslag naar de andere Dbase (Voorbeeld) nog niet maken.

Het is de bedoeling dat, na de opmaak van het factuur, de voorraad met een druk op de knop bijgewerkt wordt in de tabel producten.

Later wil ik ook nog een mogelijkheid om de voorraad bij te tellen vanuit de tabel bestellingen. (Dbase, voorraad)

 

Het lijkt me allemaal niet moeilijk voor kenners maar voor mij is het nog even te hoog gegrepen.

Link naar reactie
  • 0

Hallo, het is gelukt!

Ik had nog een boek liggen van FMP 7 en daar zat een enigszins vergelijkbaar script in.

Dat heb ik op de juiste wijze kunnen aanpassen en nu wordt de voorraad netjes afgeschreven bij verkoop.

Nu moet ik nog een script maken dat de voorraad bijschrijft als er nieuwe bestellingen bijkomen. Maar dat moet nu ook gaan lukken lijkt me.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bruno,

bedankt voor de tip. Ik heb het gedownload en even bekeken maar de laptop loopt opeens steeds vast dus ik vertrouw het niet en heb het weer snel verwijderd. :cry:

Ik kon ook niet in de tabellen of de relatiegrafiek. Misschien had ik daarvoor iets in moeten stellen.

Desondanks ben ik altijd blij met hulp om verder te komen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...