Ga naar inhoud
  • 0

Pull down menu met lookup functie


mouwen

Vraag

Beste Medefilemakers,

 

Ik had een vraagje:

Ik heb 2 velden aangemaakt. Met in het linkervak een dropdown menu met de cijfers 1 tot 100. In het 2de vakje wil ik een pull down menu hebben waarbij gekeken word welk cijfer in het 1e vakje is ingevoerd. De bedoeling is dat er in het 2de vakje gezocht word naar een database die op een ander tabblad staat. In deze database heb ik bijvoorbeeld 400 elementen zitten die deels met hetzelfde cijfer beginnen dus ik heb bijvoorbeeld nummer 1 er drie keer in staan en nummer 2 staat er vier keer in. Door middel van lookup is het voor mij wel mogelijk om de eerste overeenkomst te vinden en in te voeren. Maar ik zou graag willen dat ik dan een keus kan maken tussen al de overeenkomsten, dus een pull down menu ofzo krijg.

 

Alvast heel veel dank,

Mouwen

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Beste Mede Filemakers,

 

In de bijlage is het document geplaatst waar het betrekking op heeft. Ik heb geprobeerd om een slinkende value list te maken, Echter krijg ik het niet goed voor elkaar.

De bedoeling is dat bij het kopje code de keuze gemaakt wordt. En dat het kopje element dan de mogelijke keuzes geeft die het nummer 11 bijvoorbeeld bevatten. Hij zoekt hierbij op het tabblad hoofdgroepen.

 

Ik heb het zelfstandig geprobeerd via de verkregen informatie. Maar ik kom er niet uit :oops:

 

Alvast bedankt,

Mouwen

Zip.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Hi Mouwen,

 

ik heb je bestand even aangepast op de volgende wijze:

Ik heb de tabel Database hernoemd naar "Subelement" en het veld Hoofdgroepen heb ik gewijzigd in ID_Hoofdgroepen

Een paar relaties gelegd en een keuzelijst toegevoegd, nu werkt het idee zoals jij dat denk ik zoekt, alleen weet ik niet of de juiste tabellen zijn aangepast, maar je krijgt nu wel een idee hoe het ongeveer kan werken.

Dit is overigens géén "Dwindling valuelist", maar een gewone gerelateerde keuzelijst: afhankelijk van de keuze in veld A worden de elementen de keuzelijst voor veld B toegewezen/beschikbaar via de relatie.

 

Meer info (in het engels want ik weet echt niet hoe het in het nederlands heet) o.a. via de Filemaker knowledgebase

 

succes en groet, Menno

Aangepast_V2.1.fmp12.zip

Link naar reactie
  • 0

Beste menno,

 

Om je uit je dilema te halen, het is exact wat ik bedoelde. In iedergeval hartstikke bedankt. Bij het bestand heb je gewoon met relaties een link gelegd tussen veld A en veld B toch. Maar wat zie ik dan over het hoofd wat ook specifiek uitgevoerd moet worden om veld B te laten werken.

 

Alvast 1000 maal dank voor het werkende bestand.

 

Met vriendelijke groet,

Mouwen

Link naar reactie
  • 0
Maar wat zie ik dan over het hoofd wat ook specifiek uitgevoerd moet worden om veld B te laten werken

Kijk even bij de definitie van de keuzelijst "SubElementen" Daarin zie dat gerelateerde waarden worden getoond vanaf "HoofdElement" en dat kan dan alleen maar werken omdat die tableoccurrence (TOC) is weer gekoppeld aan de TOC "details" RelatedValueList.png.14d14a51b79618b466f42055889621d6.pngIn een kleine database is dit een hele handige manier, als je een grote database hebt en anker-boei aanhoudt in je schema, dan maak je al snel erg veel TOC's aan en vind ik het niet meer zo'n handige methode

aangepast door Gast
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...