Jump to content
  • 0

Wijzigen volgnummer in runtime

BaW01

Question

Hallo, ik zit met een probleempje en kan nergens een fatsoenlijke oplossing vinden. Wie kan me helpen?

Onlangs ben ik begonnen met een database aan te leggen met FMP12A en ben nog een beginnende gebruiker. In deze database bevindt zich een (tekst)veld met nummers die bij elke nieuw record met 1 wordt verhoogd. Echter, af en toe moet deze opvolgende reeks aangepast worden omdat een serie records uit sub-nummering bestaat, bijvoorbeeld 975, 975a, 975b, enz. In de 'normale' omgeving is dat prima te corrigeren via Database beheer, maar ik zoek naar een oplossing voor het kunnen aanpassen van het volgnummer welke ook (of eigenlijk juist) in een runtime applicatie werkt. Ik heb wat zitten goochelen met scripts, maar kom er niet uit. Op geen enkele manier lukt het mij om (zoals in Database beheer) het volgnummer voor het betreffende veld nieuw in te stellen. Graag jullie reactie. Alvast bedankt.

12 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Dank je, op zich werkt dit, maar ... er ontstaat wel een ander 'probleempje'. Het geval is dat de nummering van het betreffende veld bestaat uit 5 cijfers, 00001, 00002, enz. Deze voorloopnullen gebruik ik om de sortering op het veld intact te houden (er wordt af en toe later een sub-niveau tussengevoegd, bijvoorbeeld 00002a, 00002b, enz.)

Wanneer ik jouw oplossing gebruik, worden de voorloopnullen verwijderd. Hoe kan dat worden voorkomen?

• 0
Wanneer je opgeeft dat de volgende waarde 34 (of 000034) moet zijn zal FM als volgende waarde 34 invullen. Wanneer je "000034" opgeeft zal 000034 gebruikt worden. Zelfs zoiets als "ABC00034" werkt prima. De quotes zijn hier dus de grote truuk.

Heb ik geprobeerd, maar nu krijg ik ook de quotes in het veld. Dat is dus niet de bedoeling. Wat doe ik fout?

PS: ik vul de quotes en het nummer ("000034") in het betreffende veld via beheren database en genereren volgnummer (volgende waarde) bij aanmaken.

• 0
Waarom niet gewoon een uniek nummer maken wat automatisch wordt gemaakt. Het nummer wat je zelf maakt kun je dan gewoon elk nummer van maken geen enkel probleem. Opnieuw nummeren of dubbele nummers maakt niet uit omdat je database zelf werkt met dat unieke nummer.

Het nummer is zeker uniek, maar dient te voldoen aan bestaande, externe, waardes (serienummers).

• 0

Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar het wil niet lukken. Het script werkt prima, maar met die quotes ... waar zet ik ze precies?

Het script ziet er nu zo uit:

Ga naar record/verzoek/pagina [Laatste]

Volgende volgwaarde instellen [tabel::veld;tabel::veld+1]

Kun je een voorbeeld geven of aangeven waar ik die quotes neer moet zetten?

• 0

Oké, dat werkt, maar nu het volgende: in het voorbeeld stelt de knop 'klik' steeds een vaste waarde als volgnummer in. Is het mogelijk dat aan waarde 'a' d.m.v. bijvoorbeeld een dialoogvenster een nieuwe waarde is toe te kennen?

Nog mooier zou het zijn wanneer het laatste gehele nummer werd opgehaald, dus als een reeks wordt ingevoerd 00775, 00776, 00776a, 00776b dat met het script het laatste gehele getal 00776+1=00777 als nieuwe waarde wordt opgehaald en ingesteld (normaliter zou de volgende (automatische) waarde 00779 zijn).