Ga naar inhoud
  • 0

Voorwaardelijke tekst... If - Case, of toch beter anders?


Gustav

Vraag

Gegeven:

Tabel: Respondent

Tabel: Vragenlijst.

Tabel: Antwoorden

 

Ik wil naar aanleiding van de ingevoerde gegevens een automatische terugrapportage opstellen voor de respondent.

 

In dit rapport zijn twee functionaliteiten te herkennen.

1. Een ‘gewoon’ overzicht van antwoorden (dus met een weergave van de antwoorden uit de gerelateerde tabel. Dit is niet zo complex.

2. Een ‘logisch’ onderdeel waarbij er 'voorwaardelijke tekst' is. De inhoud van het Antwoordveld bepaalt welke tekst getoond wordt. Dus Antwoord 1 “A” geeft bijvoorbeeld tekst “U heeft het goede antwoord gegeven op de eerste vraag”, terwijl bij Antwoord 1 “B” geeft bijvoorbeeld tekst “U gaf een ander antwoord op de eerste vraag dan verwacht. Het was namelijk fout.”

 

Ik maak nu vanuit tabel Antwoorden de layout van het rapport aan. Maar ik weet niet of ik de juiste weg bewandel.

 

Antwoorden>-----Respondent

 

In de tabel Antwoorden maak ik velden aan met bijv.

Vraag 1 = If (Antwoord 1 = “A”; “U heeft het goede antwoord gegeven op de eerste vraag”; “U gaf een ander antwoord op de eerste vraag dan verwacht. Het was namelijk fout”).

Dus veel If of Case berekeningen.

 

Dit lijkt te werken. Maar voordat ik hiermee verder ga, vraag ik me af of dit een handige manier, of dat er een ‘betere’ manier is?

 

Bijvoorbeeld door een andere tabel Adviesteksten aan te maken, waaruit de teksten uit velden komen – zodat de teksten misschien wat makkelijker bij te werken zijn?

 

Ik merk ook dat de volgende hobbel de layoutfunctie van FMP gaat worden. Tot nu toe is het wel een gedoe met het uitlijnen, invoegvelden, etc. Een tekstverwerker heeft hierin duidelijk voordelen…

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Dank Felix,

 

Ik ga eerst maar door met m'n if en case.

Ondertussen ga ik me inlezen in het gebruik van lookup.

 

Ben blij dat je het 'helemaal oneens' bent met mijn gevoel over het gemak van een tekstverwerker.

Mijn gestoei zal dus wel goed komen...

Nu zit ik vooral te rommelen met de grootte van het veld - zowel het 'gewone' veld als invoegveld.

Nu kijk ik vooraf hoe groot de tekst is, om hiermee de benodigde ruimte te 'lay-outen'.

Het liefst zou ik natuurlijk willen dat ik gewoon het veld in de layout opneem/kan slepen, en de tekst in zijn volledigheid verschijnt, en niet slechts ter grootte van het standaard veld.

Maar ik denk dat dat nog wel gaat lukken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...