Ga naar inhoud
  • 0

Jaartotaal splitsen naar totaal per maand


Rob532

Vraag

Heb een tabel Facturen met daarin een resumeveld Omzet Totaal, een veld met het jaar v.d. factuurdatum en een veld met de maand vd factuurdatum en uiteraard factuurbedragen per order.

Ik wil de cijfers gewoon als veld weergeven in de formulierweergave.

Moet ik 12 velden aanmaken mt de maandnamen? Gebruik ik het sum principe of get summary? OF?????

Hoop weer wat te leren

 

Bedankt alvast

Link naar reactie

15 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Voor de volledigheid:

 

Even een apart calculatieveld aanmaken met formule year (factuurdatum) & "-" & Month (factuurdatum). Deze dient om goed te sorteren.

Daarna maak je wederom een nieuw veld aan van het getal dat je wilt tellen, gebruik daarvoor de Summary functie bij het aanmaken, en kies het veld dat je wilt tellen.

 

 

De layout moet je laten sorteren op het nieuwe calculatieveld en in de layout een deel (Part Setup) tussenvoegen onder de Body die je het totaal laat zien (Subsummary whe sorted by) op het nieuwe calculatieveld.

Vervolgens op dat deel (Part) een Summary veld plaatsen waar je de totalen van wilt hebben.

 

Mijn kreten zijn in het Engels, aangezien ik Filemaker altijd in het Engels gebruik (vind ik prettiger bij formules)...

 

Succes.

Link naar reactie
  • 0

Heren bedankt. Na het bestuderen van de vele mogelijkheden met de layoutwizzard begint het ergens op te lijken.

Maar... de uiteindelijke bedoeling is om een lijn grafiek te maken met verschillen reeksen op de Yas (peer jaar)

Dan wil ik dus in de layout ook de maanden zien waarin de desbetreffende klant geen omzet heeft gehad.

Ik maak nu gebruik van twee velden Jaar en Maand. Dat krijg ik keurig uitgesplitst in het rapport. Maar hoe krijg ik de omzetloze maanden er in?

 

Prettig weekend

Rob

Link naar reactie
  • 0

Dat is een snel antwoord. Bedankt alvast.

Maar nu gaat het mijn pet te boven.

Ik haal de gegevens uit de tabel facturen en daar staan uiteraard niet de maanden in waarin geen omzet was.

Maar een script maken zodat ik ook de "lege maanden" in mijn rapport krijg?

In de tabel factureb heb ik het veld maand en daarin al uitgevinkt -Niet evalueren als alle vewlden waarnaar wordt verwezen, leeg zijn- maar dat is de oplossing niet.

Kan je me nog een hint geven?

 

Bedankt

Rob

Link naar reactie
  • 0
...

Ik haal de gegevens uit de tabel facturen en daar staan uiteraard niet de maanden in waarin geen omzet was.

...

 

Dus zal je ze moeten toevoegen!

 

Je wilt ze rapporteren, dan moet je ze ook hebben.

Maak dus maar een fake-factuur aan en stop er de informatie in die je nodig hebt om mee te rapporteren.

 

Durf je dat niet aan, dan kan je ook overwegen om alle data uit de tabel te kopieren naar een Kopie-tabel. Voeg daar dan de ontbrekende data aan toe en draai het rapport.

Na afloop kan je de Kopie-tabel leegmaken, want de informatie was er alleen maar t.b.v. het rapport.

 

Iets dergelijks moet je toch echt ergens gaan doen, wil je het perfecte rapport gaan maken.

Link naar reactie
  • 0

Maar dat blijft dan een handmatig gebeuren per debiteur?

Gebruik ik dan de verkeerde methodiek?

Wat ik wil is een grafiek maken met de maandomzetten per debiteur. Dus iedere maand van het jaar erin. Dit zal toch wel vaker voorkomen. En het zal toch bij meerdere bedrijven voorkomen dat een klant een maand niets besteld?

Met portals lukt het wel. Maar een grafiek maken van 12 portals (en ik wel een lijn grafiek van de laatste 4 jaren = dus 48 portals) is volgens mij niet mogelijk.

 

Of zie ik iets over het hoofd?

 

Gr

Link naar reactie
  • 0

Tip: Probeer eerst de rapportage in orde te krijgen, maak van de grafiek even een later aandachtspunt.

 

Dus JA, per debiteur, per maand moet er iets van bestaan...

 

Maar handmatig... daar hebben we toch de Scripts voor?

Je mag een script gaan maken die de volledigheid controleert en op basis daarvan extra gegevens aanmaakt.

De kunst is deze extra gegevens zo te maken, dat ze de bestaande werking van het programma niet onderuit halen.

Dus dat je ineens Openstaande posten ziet verschijnen op basis van deze 0 waarde facturen die feitelijk niet mogen bestaan.

Of dat de factuurnummering onderuit gehaald wordt, vanwege niet-bestaande facturen.

 

Juist om verstorende werkingen te voorkomen, kan het veilig zijn om een "tijdelijk" bestand te maken, puur voor de rapportages.

Je kan dan naar hartelust records toevoegen en manipuleren.

 

Omwille van de complexiteit, zie je dat rapportages vaak helemaal niet die volledigheid krijgen die je hier nu vraagt.

De gebruiker moet het zelf maar ontdekken waar er iets zal ontbreken.

Maar ik herken jouw situatie, dat houdt in dat je zelf creatief moet zijn in de oplossing.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zulke voorbeelden wel, maar die zijn zo ingewikkeld dat ik ze hier niet laat zien. Het voegt niets toe aan de duidelijkheid die jij wilt.

 

Probeer in een tekstverwerker eerst maar eens alle stappen te beschrijven die je denkt te moeten doen.

Je kan het ook in een script alvast klaarzetten, met Comment regels.

 

Dus zoiets:

 

Zoek alle debiteuren

Ga vanuit debiteur naar zijn facturen

Controleer zijn facturen of alle JaarMaanden bestaan

Indien niet aanwezig, maak een nieuwe factuur met 0 waarde

Ga naar layout debiteuren

Ga naar volgende debiteur, stop bij het einde.

 

Met zo'n opzet kan je snel de commando's van een script opbouwen, terwijl de logica behouden blijft.

 

Wat je gaat ontdekken, is dat hier geen cursusboeken voor zijn.

Een boek gaat over de commando's die je kan toepassen, over de logica die Filemaker heeft.

Jouw vraag gaat vooral over de logica van het bestaande programma en jouw eigen doelstellingen daarmee.

 

En ja, je kan in Filemaker middels de functie "Import" een gevonden set kopieren naar een andere tabel.

Als je daar een exact gelijke kopie van maakt, is het importeren vrij simpel.

Link naar reactie
  • 0

Nou dat valt dan tegen.

Maar voor ik een poging ga doen toch eerst nog even een vraagje herhalen.

Kan ik vanuit tig verschillende portals een grafiek maken?

Of kan ik de de waarde uit een portal (wat ik een naam kan geven) kopieren naar een nieuwe tabel?

Dat zou het ogenschijnlijk makkelijker maken.

 

gr

Link naar reactie
  • 0

Beste Filemaker goeroe's

Allereerst bedankt voor alle hulp. Maar, als nog lerende gebruiker, gingen sommige aanwijzingen boven mijn pet. Ook mijn vraag gedropt op het filemaker forum en daar kwam een oplossing die heel ver van mijn bed stond.

Maar ja, als ik iets in mijn hoofd heb....... De hele nacht doorgepuzzeld. Getekend en geprobeerd.

Het is me gelukt. Het gaat wel een beetje ten koste van de performance maar ik heb een button gemaakt waarbij je zelf kan kiezen of je alle data ophaalt voor de grafiek.

Ik gebruik voor iedere maand een appart portal (dus 48 stuks. Makkelijk te filteren met if ....... Op dat portal had ik eerst een resumeveld geplakt. Maar dit vervangen door een nbieuw veld met opnieuw if([veldnaam]<0,01;0;[resumeveld].

In de portal verandert er dan niets. Lege maanden blijven leeg, ook geen 0. Uitstekend. Staat minder deprimerend. Alle portals een objectnaam gegeven.

Een script geschreven wat neerkomt op kopiëren en plakken in een nieuwe tabel. Ga naar layout van die tabel en plakken. Veldje voor veldje zodat je exact de plaats kan opgeven waar er geplakt moete worden.

Dat werkt en vandaaruit kan ik een prachtige lijngrafiek maken met de omzet per gerelateerde debiteur over de afgelopen 48 maanden (weggezet in 4 reeksen op de x as)

Misschien weten jullie nog snellere oplossingen dan dit gekopieer en geplak, danhou ik me greaag aanbevolen.

Nogmaals bedankt voor de hulp.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...