Jump to content
  • 0

Probleem met dubbele portal

Vliet057

Question

Posted

Hoi,

Ik heb met behulp van een tutorial op youtube (Filemaker pro 12 two portals:

) een database gemaakt voor een onderzoek. Het doel van de tutorial was echter alleen om de portals te laten functioneren in de layout (maakt het mogelijk om bij 1 klant verschillende rekeningen te hebben, en elke rekeningen kan weer meerdere aflossingen hebben), terwijl ik voor mijn onderzoek een juiste weergave in de table layout nodig heb en dit werkt niet.

Het probleem is (als ik het voorbeeld van klant-rekening-aflossing uit de video gebruik), dat er voor elke klant maar 1 rekeningID gegenereerd wordt. Als je in het eerste portal een rekening selecteert krijgt deze de juiste ID en worden de aflossingen weergegeven in het tweede portal. Wat je in de layout niet ziet is dat de rekeningen die op dat moment niet geselecteerd zijn hun ID verliezen en de aflossingen hiervan in de tableview niet meer gerelateerd zijn aan een rekening of klant. Is het op de een of andere manier mogelijk om te zorgen dat als ik een andere rekening selecteer, de ID van de vorige rekening opgeslagen wordt en er een nieuwe ID gegenereerd wordt voor de volgende rekening?

Alvast bedankt!

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Hoi Ruben,

Bedankt voor je bericht. Ik geloof niet dat dit helemaal werkt; als je in de afschriften tabel een veld erbij maakt voor rekeningnummer zie je dat het rekeningnummer voor elk afschrift gelijk is, terwijl de afschriften op verschillende rekeningnummers ingevoerd zijn.

Daarnaast kan je geen nieuwe klanten/rekeningen/afschriften aanmaken via het formulier?

groet,

Tobias

• 0
Posted

Hoi Tobias,

Ik heb het rekening nummer nu toegevoegd (eerst alleen een rekeningID, je zou ook het rekening nummer als ID kunnen gebruiken, maar dan moet je wel

zeker stellen dat het op de zelfde manier genoteerd wordt)

Zoals je ziet kun je in de linker kolom 1 of meerdere rekeningen selecteren, de rekeningID's worden dan in het key veld gezet en in de laatste portal worden

de gerelateerde afschriften getoond.

Ik heb de laatste portal niet autocreate gemaakt omdat de key meerdere rekeningen kan bevatten, zodat dat afschrift in zo'n geval aan meerdere rekeningen

wordt gehangen.

Groet, Ruben

rekening.fmp12

• 0
Posted

Hoi,

Dit bestand geeft goed mijn probleem weer. Ik heb in de tabel het rekeningnummer toegevoegd, zou je hier is naar willen kijken?

In de portal in de layout staat het juiste rekeningnummer bij het juiste afschrift, in de tabel echter staat overal het rekeningnummer 1234, ook bij rekeningID 2 en 3.

Ik heb een dergelijk probleem in mijn eigen bestand. Het is voor mij juist belangrijk dat het in de tabel goed staat omdat ik de gegevens wil exporteren naar SPSS om het te analyseren.

Daarnaast snap ik waarom de autocreate uitstaat, maar is het wel belangrijk dat er nieuwe contacten aangemaakt kunnen worden via het formulier. Is het mogelijk om de eerste rekening automatisch te deselecteren als ik de tweede rekening selecteer of verdwijnt de Id dan weer?

Ik zal even wat screenshotjes maken van mijn eigen bestand misschien kan je daar wat mee, ik geloof dat het probleem niet helemaal hetzelfde is.

rekening.fmp12

• 0
Posted

Oke hier wat screenshots uit mijn bestand.

In mijn geval is Zoo de klant, Enclosure de rekening, en de Flamingo het afschrift.

De eerste EnclosureID is die uit de Flamingo tabel, en de tweede is uit de Enclosure tabel. De eerste is geindexed op de tweede dus zou eigenlijk niet moeten kunnen verschillen toch? Zoals je in de tabel kan zien wordt er voor elke dierentuin maar 1 EnclosureID aangemaakt, voor de enclosure die geselecteerd is. Als je een andere enclosure selecteert krijgt deze de ID en verdwijnt die bij de vorige enclosure zodat de flamingos die daarin genoteerd zijn niet meer gerelateerd zijn aan een enclosure of zoo.

Als ik jou script bekijk zou het ook prima aan mijn script kunnen liggen, maar hier ben ik niet zo in thuis.

Ik heb dit script simpelweg van de tutorial overgenomen:

Veld instellen [zoo::selectedEnclosure; Enclosure::EnclosureID]

Records/verzoeken vastleggen

Misschien is er een script die ook de enclosureID vastlegt en daarmee ook de rest van de andere informatie, en een nieuwe enclosureID genereert bij de volgende enclosure die je selecteert?

Ik hoop dat je hier wat mee kan.

Groet,

Tobias

Layoutview.thumb.PNG.40eaf493f46b18769ac5c3324512babf.PNG

Tableview.PNG.bb072d9fc831c635a5ab0d2fd5afce1e.PNG

Relations.PNG.5ea45fdc46eee0a55d384a5a929e8998.PNG