Jump to content
  • 0

Merge field

jw

Question

Posted

Een Filemaker applicatie werkt onder fm5.5 met Windows 2000.

Daar komt het 'n enkele keer voor dat in op de afdruk (via een OKI-printer met PCL5 driver) niet de juiste merge-veld tekst wordt afgedrukt maar de inhoud van het clipboard. Later was het weg, waarschijnlijk na de herstart van Filemaker of het werkstation.

Heeft iemand zoiets aleens gehad ?

6 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted

Na drie dagen nog steeds geen reactie?

Het euvel zal dus wel niet vaak voorkomen. Één van de illustere eerste voortrekkers van dit .net noemt dat de Voodoo-kant van FileMaker, en gelijk heeft ie!

• 0
Posted

Ik ben, als Windows2000-gebruiker, het probleem nog niet tegengekomen. De enige verklaring die ik zou kunnen hebben, is dat je onbedoeld tijdens een copie-plak scriptje de verkeerde data in een verkeerd veld hebt geplakt.

Anders kunnen we inderdaad van Voodoo-praktijken spreken ;)

• 0
Posted

Wel, het jammere is dat ik het effect zelf op de afdruk heb gezien en de klant wijzigt alleen op mijn aanwijzingen. Ik vrees dat het echt is voorgekomen.

Ik kan het bij de klant nu afdoen als een geheugenfout in de computer, herstarten en alles is ok. Ik hoop dat dit niet terugkomt.

Een ander ding dat ik helemaal niet onder controle heb is het afdrukken op papier. Bij meerdere records krijg ik bij een bladovergang weleens halve regels of nog erger de zelfde regel maar dan op blad 1 en blad 2.

Dat is erg onhandig als je de pakbon gebruikt om de spullen uit het magazijn te pakken. Zo lever je snel te veel spullen uit.

Hebben jullie hiervoor een betrouwbare oplossing?

• 0
Posted

Neen !! Hiervoor is géén betrouwbare oplossing. :(:(:(

FileMaker print grafisch en het bladsprongprobleem kennen we al vanaf de allereerste versies.

Ik denk niet te overdrijven als ik stel dat daar al duizenden reacties op gekomen zijn. FileMaker zelf heeft ooit zelfs een hidden feature gecreëerd die de zaak moest oplossen, maar... helaas, werkte niet in alle gevallen.

Iets wat soms helpt is het maatsysteem niet in cm of inches te selecteren, maar in pixels. Dat geeft minder rekenproblemen.

Verder kan je ook experimenteren door de velden één pixel verticaal te verschuiven. Hierdoor zal het probleem in een bepaald aantal gevallen verdwijnen om dan meteen weer te verschijnen op rapporten of prints die vroeger wél goed waren.

Nog een middel is een aantal harde returns in te voegen op de plaats waar de bladsprong vermoed wordt.

Als je de FileMaker archieven nakijkt zal je tientallen tips vinden, maar geen enkele werkt echt en definitief. Voor notarisstudies (contracten, hypotheekakten), advokatenkantoren (conclusies en correspondentie) is dit een regelrechte RAMP !!

Deze keer niet HTH maar WDDNH ("weet dat dit niet helpt").

• 0
Posted

Voor notarisstudies (contracten, hypotheekakten), advokatenkantoren (conclusies en correspondentie) is dit een regelrechte RAMP !!

Beste AvD,

Mag ik hieruit afleiden dat jij een FM-pakket hebt voor notariaat/advocatuur? Interessant om te weten, wij hebben nl wel wat advocaten als klant (voor andere dingen dan FM).

De Foemper

• 0
Posted

Ja AvD, dank voor je reactie. Ik was op de hoogte van de hidden feature in Filemaker4 en de trucjes van iets 'n pixel verschuiven.

Het instellen in pixels ipv inch of cm kende ik niet.

Ik heb ook gemerkt dat als je een portaal met 100 regels afdruk de kans zelfs groter wordt op fouten.

Filemaker heeft ook eens aagegeven dat deze print-problemen in de volgende Major-update echt worden opgelost.

Ten slotte heb ik dit probleem nooit meegemaakt bij Word, Excel of enig ander programma.