Ga naar inhoud
  • 0

Scripts die niet werken (mijn onkunde)


mitch

Vraag

Goedenmiddag,

 

Ik zit met een probleem dat me een beetje in rondjes laat draaien.

 

Eerst zal ik uitleggen wat ik gedaan heb. Ik ben een database aan het bouwen met de volgende functies: adressen bestand, producten bestand, offerte bestand en facturen bestand. Nu ben ik niet zo bedreven met Filemaker blijkt want ik loop vast helaas. Wat ik wil doen is het volgende: vanuit een offerte een factuur maken zodat de relevante velden worden gekopieerd. Niet alle velden dus want op de offerte staat meer chitchat en status bijhouden enzo dan op de factuur.

 

Wat heb ik gedaan: script gemaakt met de volgende stappen:

- goto layout facturen

- new record

- goto field: bedrijfsnaam

- copy offertes:bedrijfsnaam

- paste facturen:bedrijfsnaam (auto aanvullen van de gegevens gaat prima)

- goto field producten

- copy offertes:producten (auto aanvullen van de gegevens gaat prima

- paste facturen:producten

- goto field aantal

- copy offertes:number (ok hier zit een naamsinconsistentie)

- paste facturen:aantal

- goto field verzend omschrijving

 

En nu het probleem, in het veld van aantal staat nu de bedrijfsnaam zoals die in het begin gevraagd en geplaatst is.

 

rara hoe kan dat? Overigens maakt het niets uit welk veld ik kies, ik kan alleen adresgegevens en product gegevens netjes laten invullen.

 

Ter info, in elk layout kan je ook zelf gegevens invoeren bij bijvoorbeeld adres of product, maar je kan dat ook uit de database producten laten halen.

En ja, dit is mijn eerste database die ik bouw :D

 

Groeten Michiel

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Komt mogelijk omdat velden waaruit gekopieerd wordt, niet op de actieve lay-out staan. Om dat te voorkomen is het al jaren niet meer gebruikelijk om kopieer/plakken te gebruiken, maar globale velden of variabelen om een waarde in te bewaren en Veld Instellen[] om die in een veld te plaatsen.

Bovendien lijkt het alsof je de bedrijfsnaam als sleutelveld in een relatie gebruikt, daarvoor kan je beter volgnummers of UUID waarden gebruiken.

 

Mvg,

René

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je reactie (en ook voor je PB!). Ik denk inderdaad dat er 2 grote dingen fout gaan en dat dit niet werken van het script er het gevolg van is en dat ik dat niet moet proberen op te lossen in het script.

 

grote fouten:

1. mijn filemaker kennis waar ik echt iets aan moet doen.

2. de database opnieuw opzetten of erg goed verbeteren (als dat mogelijk is).

 

Ik ga eerst maar eens beginnen met missing manual te lezen en vandaar verder bekijken of ik nog meer trainingen nodig heb, want het is een leuk programma.

 

Groeten Michiel

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie

heb ik geprobeerd , er wordt nu wel een waarde ingevuld

maar een waarde die in een ander script gebruikt wordt.

het lijkt er op dat het klembord een eerdere waarde vasthoudt en gebruikt

ik heb meerde van deze scripts gemaakt . ik ga nog eens verder kijken in de "missing manuel"

tenzij er iemand nog een ingeving heeft,

Link naar reactie
  • 0
er wordt nu wel een waarde ingevuld

maar een waarde die in een ander script gebruikt wordt.

het lijkt er op dat het klembord een eerdere waarde vasthoudt en gebruikt

Vreemd, dat heb ik nog niet eerder gezien of van gehoord. Het zou betekenen dat je kopieeropdracht al niet werkt.

En dat is alleen wanneer je kopieert van een layout waar het te kopieren veld niet op staat. Dus check dat even.

Kopieren resp. plakken werkt dus alleen op layouts waar het te kopieren resp. het te plakken veld op staat.

Link naar reactie
  • 0

Als het veld waaruit gekopieerd word niet op de lay-out aanwezig is of gewoon leeg is, dan zal ook bijgevoegd voorbeeld niet werken. Maar ik wil het je laten zien als methode om de ouderwetse kopiëren en plakken scriptstappen vaarwel te zeggen. Tegenwoordig mag de gebruiker er op rekenen dat een programma niet zijn klembord gebruikt en wat hij/zij net gekopieerd heeft niet vervangen wordt door een getal o.i.d. Bovendien maakt de eis dat het veld op de actieve lay-out staat het kwetsbaar voor vergissingen. Ik gebruik sinds FM3 geen kopiëren en plakken scriptstappen meer behalve als ik echt iets naar of van het klembord wil hebben.

 

Mvg,

René

Voorbeeld.fmp12

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...