Ga naar inhoud
  • 0

Dubbele Records Optellen en Samenvoegen


SEBAS68

Vraag

Beste mensen,

Vermoedelijk wil ik iets onmogelijks maken, maar ik probeer het stap voor stap toch te realiseren. 1 van de problemen waar ik tegen aan loop is dat ik dubbele records in een tabel wil samenvoegen. Maar in zo'n dubbel record staat ook nog eens een bepaalde waarde. De bedoeling is dat deze waardes worden opgeteld en dan ook nog als 1 record wordt samengevoegd. Ik probeer het te verduidelijken via een voorbeeld hieronder :

Record 1 : <veldnaam x> ; <aantal = 50>

Record 2 : <veldnaam x> ; <aantal = 5>

Record 3 : <veldnaam y> ; <aantal = 2>

Record 4 : <veldnaam y> ; <aantal = 2>

Wat ik wil is dat record 1 en 2 worden samengevoegd (zijn allebei - veldnaam x) met als aantal : 55 (opgeteld 50 + 5)

en record 3 en 4 (zijn allebei veldnaam y) met als aantal 4

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd.

 

 

Link naar reactie

8 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

Bedankt voor je reactie bigbadwolf

Nou de bedoeling is eigenlijk volgende (ik hoop dat ik het goed uitgelegd krijg) : Ik heb van elk project/PCB een Bill of Material (electronica componenten). Deze BoM hoort specifiek bij een PCB. En deze PCB hoort weer specifiek bij 1 klant. Mijn gedachte is om alle componenten van alle projecten in 1 tabel plaatsen ; en in deze tabel ook de klantnaam en PCBnaam (middels relatie) in elke record erbij te zetten. Zodat wanneer ik een BoM "oproep" ik een overzicht krijg middels een portaal.

Misschien is dit niet de juiste aanpak, maar ik weet gewoonweg niet beter. Als jij een andere tip hebt - HEEL GRAAG.

Vanuit deze gedachte komt het natuurlijk voor dat ik voor meerdere projecten componenten moet gaan bestellen. Nou zou ik dat per project kunnen gaan doen, maar mijn achterliggende gedachte was eigenlijk : voeg meerdere BoMlijsten samen in 1 bestellijst en ga vandaar uit de bestellingen plaatsten. Dus kwam ik op het idee om de BoMlijsten te kopiëren naar 1 tabel met bestellingen. Dus van meerdere PCB's. De kunst was dan om de records samen te voegen en de aantallen van componenten op te tellen.

Geen idee of dat überhaupt kan.

En wellicht heb je een ander idee.

Hopelijk heb ik het goed uitgelegd, anders zie ik je reactie wel tegemoet.

 

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Er zijn verschillende methodes voor.

Je kunt werken met export/import (niet de mooiste methode, maar wel relatief simpel).

Verder kun je door een ‘create’ relatie ook vanuit een record een andere record (in een andere tabel) maken.

De loop kan natuurlijk ook. Je kunt bijvoorbeeld eerst een variabele bouwen (eventueel met behulp van JSON) van de records die je wilt maken, om daarna naar de nieuwe tabel te gaan en de stack weer langs te lopen om de records via een loop te maken.

Link naar reactie
  • 0

Je kunt door middel van een relatie aan de ‘andere’ kant een record laten aanmaken (zie opties bij de relatie in het relatiediagram). Daar tik je aan dat hij een record mag maken in de andere tabel als het nog niet bestaat.

Met een loop kun je dan de records langslopen en indien nodig een nieuw record in de andere tabel (laten) maken als het nog niet bestaat. Je kunt dus ook eerst vragen of de relatie ‘valid’ is. Indien ja, kun je bijvoorbeeld ook het totaalaantal verhogen met het nieuwe aantal.LoopCreate.fmp12

Heb even snel een simpel voorbeeld voor je gemaakt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...