Ga naar inhoud

FileMaker leuke hack tool voor beveiligde Excel files


Aanbevolen berichten

Ik was benieuwd, wanneer je data uit een Excel file wilt importeren en je Excel bevat meerdere tabbladen (werkbladen), of je tegenwoordig in je script kan aangeven uit welk tabblad data geïmporteerd moet worden. Hier werd ooit in 2010 een vraag over gesteld op dit forum. Toen kon het niet en nu kan het nog niet. Prima. Wel jammer dat je zo een extra dialog in je proces krijgt waar keuzes gemaakt moeten worden waarmee de gebruiker de procedure nat kan laten gaan. 

Ik heb wat zitten experimenteren met tabbladen te verbergen en te beveiligen. Eveneens geëxperimenteerd met zogeheten Named Ranges; een serie cellen die je een naam geeft en die dan ook door FM als importoptie worden aangeboden. Maar wat je ook doet, je krijgt het niet voor elkaar dat FM je die dialog niet voorschotelt. Saillant, FM is zelfs graag bereid alle data te importeren, dus ook data van beveiligde en verborgen tabbladen/kolommen/named ranges. Ik denk dat menig Excel adept die zijn gevoelige data toevertrouwt aan zorgvuldig beveiligde spreadsheets zich dat niet realiseert.

 

Link naar reactie

Gevoelige data aan een Excel bestand toevertrouwen lijkt me sowieso een request for trouble. Ik meen dat de 'beveiliging' van Excel niet zozeer betrekking heeft op data-toegang, als wel het voorkomen van ongeoorloofde wijzigingen. Dus ik ben eigenlijk niet zo verbaasd.

Overigens kan je met plugins wel specifiekere data-imports scripten. Ik denk vooral aan Scribe van 360Works, en ook MBS (hoewel daar ook weer iets aanvullends nodig is, als ik me niet vergis). En aangezien een xlsx in essentie een gezipte xml file is, denk dat er ook native wel wat valt te hacken.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Antwoord op deze discussie...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...