Jump to content
  • 0

Oude Filemaker 5.5 bestanden

Dirk A

Question

Posted

Ik schreef ooit een database met Filemaker Pro 5.5 voor een aantal dingen op mijn werk.

Deze doet het nog steeds. Deed het nog steeds.

Vorige week besliste men om de server waarop de bestanden staan te migreren naar een andere plaats. De bestanden staan op een server. FM Pro 5 staat op de PC lokaal geïnstalleerd.

Aan het bestand hangen via Relationships een aantal andere FMpro bestanden: o.a. een eenvoudig bestand met administratieve gegevens en een FMprobestand dat uit een nummer een EAN13 code tekent.

Het bestand met de administratieve gegevens zorgt in het "hoofdbestand" voor een keuzelijst met namen. Aan de gekozen naam hangen dan adresgegevens die naar het Hoofdbestand komen.

Sedert de migratie worden deze extra bestanden niet meer gevonden. Vroeger kwam er dan een pop up waarin FM vroeg waar je het benodigde bestand had gelaten, maar dat komt niet meet. Wanneer ik onder "File" naar Define Value Lists of Define Relationships ga, crasht het bestand.

Volgens onze dienst IT blijft FM zoeken naar de oude plaats waar alles stond. Omdat deze plaats niet gevonden wordt, crasht het programma en het bestand.

Iemand een idee hoe ik dat weer werkend zou krijgen?

Dank!

2 answers to this question

Recommended Posts

• 0
Posted (edited)

Het eenvoudigste is om eerst alle benodigde bestanden te openen. Dit kun je eventueel automatiseren met een nieuw script in het hoofdbestand dat wordt uitgevoerd wanneer dat bestand geopend wordt.

Wanneer er dan toch problemen zijn met sommige bestanden moet je het geheel aan bestanden lokaal in dezelfde map plaatsen en dan de bestandsreferenties in de relaties nalopen en zonodig aanpassen.

Het is al eventjes geleden dat ik voor het laatst met FMP 5.5 heb gewerkt, maar het staat mij bij dat er een enorme vervuiling in deze referenties kan optreden. Het mooiste is wanneer je dit wat kunt opschonen. De vervuiling bestaat uit volledige padnamen op specifieke computers. Die moet je dan vervangen door alleen de bestandsnaam. Wanneer dan alles in hetzelfde mapje staat kan FMP ze wel vinden, want dat is de eerste lokatie waar FMP kjkt.

Edited by Banach
  • 0
Posted
Op 25-1-2025 om 09:10, Banach zei:

Het eenvoudigste is om eerst alle benodigde bestanden te openen. Dit kun je eventueel automatiseren met een nieuw script in het hoofdbestand dat wordt uitgevoerd wanneer dat bestand geopend wordt.

Wanneer er dan toch problemen zijn met sommige bestanden moet je het geheel aan bestanden lokaal in dezelfde map plaatsen en dan de bestandsreferenties in de relaties nalopen en zonodig aanpassen.

Het is al eventjes geleden dat ik voor het laatst met FMP 5.5 heb gewerkt, maar het staat mij bij dat er een enorme vervuiling in deze referenties kan optreden. Het mooiste is wanneer je dit wat kunt opschonen. De vervuiling bestaat uit volledige padnamen op specifieke computers. Die moet je dan vervangen door alleen de bestandsnaam. Wanneer dan alles in hetzelfde mapje staat kan FMP ze wel vinden, want dat is de eerste lokatie waar FMP kjkt.

Hartelijk dank voor het snelle antwoord en voor de tips.

Ik heb in de database ondertussen alle definities van de velden overlopen, alle value list en relationships. En ook alle scripts. Wanneer ik alles thuis test, werkt alles.

Morgen neem ik deze schoongemaakte bestanden mee om ze in de nieuwe situatie op mijn werk uit te testen.

Op hoop van zege!

Dirk