Ga naar inhoud
  • 0

welke keuze?


T_pa

Vraag

Hoi ,

 

Ik ben compleet nieuw , zowel wat betreft Filemaker als databases.

Dus hopelijk begrijpen jullie mijn verwarring.

Ik zou een database moeten maken voor een toneelschool, met alle leerlingen , hun contacten, de ervaring of opleiding die ze hebben , ...tot de maten voor kledij toe.

Ook zou er online moeten ingeschreven kunnen worden.

Ik heb vorige week filemaker pro 7 (de trial) gedownload , en moet zeggen...

Erg leuke kennismaking...!!

Het is echter beetje verwarrend om er nu achter te komen welke versie ik nu best zou aanschaffen.

Verder zou ik willen vragen waarom je zo weinig tegenkomt over ColdFusion en filemaker? Is dit af te raden?Of komt CF hier helemaal nergens bij kijken en is het beter php of MYSQL te gebruiken?

Kan iemand me een beetje raad geven?

Alvast bedankt

T_pa

Link naar reactie

7 antwoorden op deze vraag

Aanbevolen berichten

  • 0

wat betreft het Filemaker gamma :

 

Filemaker Mobile : enkel voor PDA's

Filemaker Pro : client versie (*)

Filemaker Pro Developer : client versie met ontwikkelaars-functionaliteit

Filemaker Pro Server : server versie (zonder client-functionaliteit)

Filemaker Pro Server Advanced : server versie met IWP (zonder client-functionaliteit)

 

Jij moet dus in eerste instantie gaan voor de gewone Filemaker Pro. (*)

Link naar reactie
  • 0

Ik ben compleet nieuw , zowel wat betreft Filemaker als databases.

Ik zou een database moeten maken voor een toneelschool, met alle leerlingen , hun contacten, de ervaring of opleiding die ze hebben , ...tot de maten voor kledij toe.

 

T_pa

 

Rony gaf je al info 'om verder' te gaan....

Om te beginnen heb je géén computer noch FileMaker nodig, alleen de handleiding van FileMaker en een hoop papier en schrijfgerief....

 

Maak lijsten van de informatie die je denkt nodig te hebben (velden).

Plaats die info in logische groepen ( schoolinfo, leerlinginfo, contactinfo, ea ) en op afzonderlijke bladzijden (of de behangpapiermethode) en teken de 'verbindingen' (relaties) tussen die groepen en de afzonderlijke informatie (zie handleiding - relaties).

Tracht zeker alles in de derde normalisatievorm te houden.

Als je het datamodel hebt en het functionele model, dan pas in FM beginnen...

Zo weet je tenmimste van het begin waar het om gaat en kun je zicht houden op het geheel.

Voor ieder mogelijk probleem kun je op het forum terecht...

Succes...

Link naar reactie
  • 0
Filemaker Pro Server Advanced : server versie met IWP (zonder client-functionaliteit)

 

Dit is echter niet volledig. FileMaker Pro Advanced server heb je ook nodig als je je FileMaker Databanken wil gaan delen met het net via XML, XML/XSLT of ODBC/JDBC.

 

Deze versie heb je dus nodig als je straks een CF, PHP, ASP ... website wil gaan bouwen.

 

Koen

Link naar reactie
  • 0

Hoi,

 

Bedankt voor de reacties!!

Was reeds op papier , en in filemaker een hele stap geraakt.

Ik heb tabellen en (toch al enkele) relaties die goed zitten

Ik ben er dus nog lang niet...maar met de info die'k hier uit

forum gehaaald heb en ( hopelijk ni te veel) zelf kan vragen,

denk ik wel dat ik eruit kom!!

thx JeanWM!

Maar je kan gewoon alles 'klaarmaken in Filemaker Pro en dan heb je

FileMaker Pro Advanced server nodig? hmm...alsk daar ben ,

dan hoor je me wel weer misschien. Of is het allemaal

wel vanzelfsprekend tegen dan ..? we zien nog wel.

Heb beetje info opgezocht over zowel CF, PHP, ASP....er wordt

beetje duidelijk gemaakt dat MySQL redelijk ok is om als newby

mee te beginnen...klopt dat volgens jou ook zo'n beetje?

thx murtje!

Link naar reactie
  • 0

MySQL is een andere merk van database. Het werd razend populair omdat deze aanvankelijk gratis was, en vrij eenvoudig te gebruiken. Als je echter met FileMaker iets wil doen heb je dus deze databank niet nodig.

 

Als je ASP wenst te gebruiken, kijk je best naar documentatie rond het ADO-object (ADODB). Dit is een standaard bibliotheek op windows om onder ander met ODBC-databronnen te praten.

 

Als je met PHP wenst te beginnen moet je specifiek zoeken naar code om met ODBC/JDBC bronnen re praten. Echter dee meeste code die je zult vinden, maakt gebruik van een biliotheek waarmee je alleen met MySQL kunt communiceren. Deze heb je dus niet nodig.

 

Indien je gaat ontwikkelen in PHP, raad ik je aan de FX.PHP bibliotheek te gebruiken. Deze is speciaal ontwikkeld door Chris Hansen om websites te ontwikkelen met FileMaker en bovendien gratis. Je zult op verschillende fora informatie hierover vinden:

http://www.iviking.org/

 

Met Cold Fusion heb ik geen ervaring. Maar ook hier moet je zoeken naar de ODBC/JDBC manier.

 

 

Koen

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Beantwoord deze vraag...

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...