Jump to content
  • 0

verkeerd record in de schermafdruk

peerke

Question

Best forum,

Ik heb een database met een lijst en een sheetlayout. Als ik in de sheetlayout de modus schermafdruk selecteer, zie ik steevast het eerste record uit de gevonden reeks en niet het record wat ik in de bladermodus open heb staan. Weet iemand hoe dit te voorkomen is.

Alvast dank, Peerke

9 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Ik doe het meestal zo :

stockeer de recordpointer in een globaal

ga naar schermafdruk

ga naar record/request/page (gRecordpointer)

pauze

of

stockeer het ID van het bewuste record in een globaal (als dat record een ID heeft)

maak een relatie met hetzelfde bestand op basis van gID = ID

ga naar gerelateerde records

ga naar schermafdruk (pauze)

• 0

Beste Rony,

De tweede oplossing werkt, maar dan benik m'n gevonden reeks kwijt en die had ik eigenlijk nog nodig.

De eerste oplossing begrijp ik niet. Wat is een recordpointer. En hoe werkt ga naar record(gRecordpointer) dan? Blijft hier de gevonden reeks wel overeind?

Dank , Peerke

• 0
maar dan ben ik m'n gevonden reeks kwijt

Die had je toch van verre moeten zien aankomen, Rony! :D

Peerke, wat je beschrijft is inderdaad zoals FileMaker 5/6 werkt.

In FileMaker 7 heb je een andere keuze: daar kun je een nieuw venster openen waarin je de preview laat zien van dat ene specifieke record. Dat kan, omdat je meerdere venster van hetzelfde bestand kan tonen met in elk venster een eigen setje van gevonden records.

Maar met FMP5/6 blijft dat een ietwat lastige zaak.

• 0
De tweede oplossing werkt, maar dan benik m'n gevonden reeks kwijt en die had ik eigenlijk nog nodig.

De eerste oplossing begrijp ik niet. Wat is een recordpointer. En hoe werkt ga naar record(gRecordpointer) dan? Blijft hier de gevonden reeks wel overeind?

Die gevonden reeks kan je ook eerst stockeren door de records te markeren. Na je preview doe je dan een zoek op je gemarkeerde records, en je hebt je gevonden reeks terug (wel de marker terug uitschakelen)

De eerste oplossing is de eenvoudigste :

(ik zal het nu wat gedetailleerder uitleggen)

maak een globaal gRecordpointer

stel die in met het huidige recordnummer (de recordpointer dus)

als je via een script naar preview gaat (zonder pause)

dan doe je een go to record-scriptstap met als waarde gRecordpointer

plaats dan een pause/resume script

Met deze oplossing behoudt je zonder problemen de gevonden reeks als je terugschakelt naar browse-mode.

(zie techniekfile in bijlage)

Maar met FMP5/6 blijft dat een ietwat lastige zaak.

Niet akkoord.

PreviewBepaaldRecord.fp5.zip

• 0
Die gevonden reeks kan je ook eerst stockeren door de records te markeren. Na je preview doe je dan een zoek op je gemarkeerde records, en je hebt je gevonden reeks terug (wel de marker terug uitschakelen)

Auw! Dat doet wel pijn als je in een multi-user-situatie zit, hoor. :cry:

dan doe je een go to record-scriptstap met als waarde gRecordnummer

De beperking hiervan is dat je wel HEEL zeker moet zijn dat ELK record altijd maar op één pagina wordt afgedrukt ... :(

• 0

Auw! Dat doet wel pijn als je in een multi-user-situatie zit, hoor. :cry:

klopt, vandaar dat ik deze oplossing ook niet prefereer.

dan doe je een go to record-scriptstap met als waarde gRecordnummer

De beperking hiervan is dat je wel HEEL zeker moet zijn dat ELK record altijd maar op één pagina wordt afgedrukt ... :(

in de vraagstelling staat :

en een sheetlayout

dus neem ik aan dat er één pagina per record is.

• 0

Zo dan, dat is een heel verhaal.

Ik was niet goed bekend met de functie Status(HuidigRecordNummer). Het voorbeeld van Rony maakt alles duidelijk. Ik heb het uitgeprobeerd en het werkt prima. Ik ben helemaal blij. Het is nu nog niet voor een multiuser mode, maar daar moet ik binnenkort wel mee werken, dus is markeren geen oplossing (hoeft immers ook niet meer). En, ja een sheetlayout is één pagina. Het gaat om incidenten, die geen pdf kunnen ontvangen omdat hun server te zwaar afschermt. Een Word versie kan dan wel en dan kopieer ik uit de schermlayout en plak naar Word.

Sanne, jou opmerking over FM7 had ik al verwacht gezien de ontwikkelingen. Maar mijn B&W G3 heeft het zo zwaar met OS X en FM 7. Hij ligt op de plank. Nu de nieuwe G5 nog.

Allen bedankt, Peerke