Jump to content
  • 0

Veld in portalrow kopieren

Florence

Question

Hallo,

Ik heb een probleem bij het kopieren van een veld in mijn portal.

Ik heb voor iedere rij een knop (in de portal staan), en als daar op geklikt wordt moet een van de velden (id) in die(!) rij gekopieerd worden.

Ik heb nu wel selectfield en dan copy, maar hij kopieert altijd he tveld in de eerste portalrow, niet in bijv. de tweede of derde.

Iemand een idee?

alvast bedankt.

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Trigger via een script de functie Status(CurrentPortalRow) en stop die waarde in een globaal bij het aanklikken van je portaalrij. (CurrentPortalRow_gn)

Op dat moment weet je welke rij je geklikt hebt.

Velponize die script aan je knoppeke.

Ik ben echter geen amateur van copy en paste, kijk ook eens wat Set Field voor je kan doen.

BTW - welkom op Clarify, waar was ik met mijn manieren :oops:

• 0

Er is een record.

Op dat record staat een portaal.

Elke portaalrij heeft een bepaald gegeven (vastgelegd in een veld op het record van de portaalrij).

Dat gegeven (= inhoud veld) moet gekopieerd worden.

• het gegeven uit de portaalrij moet naar een veld in het record waar het portaal op staat => een set field-scriptstap in het script wat met een button op de portaalrij staat = voldoende: door activering van het script IN de portaalrij wordt automatisch de juiste waarde (via Set Field, NIET via Copy) genomen

• het gegeven uit de portaalrij moet naar een veld in het record van de portaalrij => gebruik Go To Related Record om naar het record van de portaalrij te gaan.

Zeer waarschijnlijk is Status(CurrentPortalRow) totaal overbodig: immers, het script wordt geactiveerd vanuit een button op de portaalrij.

Florence, misschien kun je vertellen om wat voor een soort gegevens het gaat, dat maken het praten erover en de uitleg ervan een stuk makkelijker.

• 0

Ik zal iets meer uitleg geven over de achterliggende info.

Ik heb een klantenbestand. Klanten kunnen ook facturen krijgen.

Wanneer er een factuur wordt gestuurd wordt dit in een historie opgeslagen.

De historie is per klant dmv een portaal zichtbaar.

Nu wil ik op een bepaalde factuur een brief sturen (bijv. een herinnering). Ook hier wil ik graag een historie van bijhouden. Deze historie wordt in een aparte fp5 bijgehouden. Maar... om mijn data vanaf klanten naar brief_historie te krijgen gebruik ik een script die eerst het huidige klantenrecord als enig geselecteerde record zet (in nederlands ishet geloof ik: laat weg, laat alle weggelaten zien). Hierna doe ik vanuit brieven een import van de klantenrecords (en dat is er dan maar 1).

Dit werkt naar behoren. Maar om het factuur nummer hier bij te hebben moet ik die dus copypasten (import werkt immers niet met een relatieveld). Vandaar dus mijn vraag.

Ik zal wel even gaan kijken naar de oplossing die hierboven staat met currentrownumber etc. maar ik heb het momenteel even niet bij de hand.

• 0

Je hebt een database Klant.fp5 met een record met een Klant-ID.

Op dit record staat een portaal met records uit Factuur.fp5, met facturen die elk een Factuur-ID hebben.

Wat je wilt, is dat wanneer je op een portaalrij bij een klant drukt (betreffende een factuur) dat er in het bestand Brief.fp5 een nieuw record ontstaat, wat zowel gekoppeld is aan de klant als aan de factuur uit de portaalrij waar je op geklikt hebt. Het betreft immers een nieuwe brief aan deze klant over deze factuur.

Ik kan zo'n 4 methoden bedenken dit te doen, maar laten we er met 1 beginnen.

Het is ietwat ongebruikelijk wat je doet met dat isoleren en importeren, maar alé, ik vind het wel geinig. Dus overweeg het volgende:

Wat je nu doet is het isoleren van het klantrecord en dat importeren in Brief.fp5. Maar dit klantrecord weet op dat moment niet meer om welke factuur het gaat. Overweeg om het importeren in Brief.fp5 dus niet het klantrecord te laten zijn, maar het factuur-record. Het factuurrecord heeft immers alle gegevens die je nodig hebt voor de brief: het Klant-ID en het Factuur-ID.

Je verschuift dus het isoleren en klaarzetten om te importeren in Brief.fp5 van Klant.fp5 naar Factuur.fp5.

Qua stappenplan zal dat gaan zoiets als:

- Klik op portaalrij van factuur in klantrecord

- Ga naar gerelateerd record in Factuur.fp5

- Isoleer dit record

- Ga naar Brief.fp5

- Importeer uit Factuur.fp5 IN Brief.fp5 het Klant-ID en het Factuur-ID

- Vul de gegevens in Brief.fp5 verder aan, gebaseerd op de relaties met Klant.fp5 en/of Factuur.fp5