Jump to content
  • 0

Simpelweg optellen van veldwaarden.

Stardust

Question

Ik heb vijf numerieke velden waarin punten opgenomen zijn:

Vak1

Vak2

Vak3

Vak4

Vak5

Elk vak heeft een bepaald gewicht, zodus maak ik vijf rekenvelden:

Res1 = Vak1 * 0,04

Res2 = Vak2 * 0,36

Res3 = Vak3 * 0,3

Res4 = Vak4 * 0,15

Res5 = Vak5 * 0,15

Gezien ik het totaal nodig heb van al de gewichten, maak ik het volgende rekenveld aan:

Totaal = Res1 + Res2 +Res3 + Res4 + Res5

Al de uitkomsten moeten een nummer zijn en bijgevolg is in de berekening ook het resultaat als nummer aangevinkt.

Wat is nu mijn probleem? Wel de uitkomsten kloppen totaalweg niet !!

Bij het ene record is de uitkomst perfect en bij een ander record klopt de uitkomst helemaal niet !!!

Ik had in de storage options, ‘Do not storage calculation results, calculate only when needed’ aangevinkt, dit voor alle rekenvelden.

Deze optie afvinken bracht helaas ook geen oplossing en nu weet ik het helemaal niet meer ! :?

Is er iemand hier die mijn aandacht kan vestigen op de fout die ik gemaakt heb, ik vind ze helemaal niet.

Met vriendelijke groet,

Danny

7 answers to this question

Recommended Posts

• 0

Tot mijn spijt kan ik het originele bestand niet overzenden daar het in de eerste plaats te groot is en in de tweede plaats het vertrouwelijke gegevens bevat.

Wanneer ik echter het simuleer in een nieuw bestand heb ik deze problemen niet daarenboven heb ik de bestanden op verschillende pc's geprobeerd en dit altijd met hetzelfde resultaat.

Op basis waarvan concludeer je dat?

En kun je hiervan voorbeelden geven?

Het enige dat ik me kan voorstellen, is dat er een tikfout in geslopen is. Of je systeeminvoer staat bijvoorbeeld op US, waardoor FM comma's en punten omwisseld.

Je hebt niet per ongeluk een van de velden een summary veld ipv een calculated field gemaakt?

Voor het ene record klopt de berekening, voor andere records dan weer niet. Wat betreft de punten en de komma, daar schuilt het probleem niet, ik heb reeds dat allemaal uitgezocht, helaas steeds met hetzelfde resultaat.

Ter vollediging dien ik hier bij op te merken dat het hier gaat om een heel oud bestand, oorspronkelijk aangemaakt met Filemaker 3 en via 4, 5, 5.5 uiteindelijk in versie 6 terecht gekomen. Met de tijd zijn er heel veel bijkomende berekeningen geïntegreerd om allerlei redenen. Ik heb met dit bestand ook veel problemen wanneer ik het vanuit bvb. MS Exel via ODBC wil openen dit in tegenstelling tot andere bestanden waar het wel met lukt.

Alleszins ben ik nu bezig of ik het probleem kan simuleren in een ander bestand, maar helaas lukt me dat tot op heden niet.

Ik denk dat ik waarschijnlijk een nieuw bestand zal moeten ontwerpen, vanuit v6.04 helemaal vanaf 'scratch' en uiteindelijk de gegevens importeren vanuit het oude bestand.

Kan het, of ben ik nu helemaal verkeerd aan het redeneren, dat een bestand met de tijd en in het bijzonder wanneer dit veel aangepast werd en verschillende malen opgewaardeerd naar hogere FM Pro versies, het 'aangetast' wordt ??

Alleszins al veel dank voor jullie aandacht,

Met vriendelijke groet,

Danny

• 0

Ik bedenk me nog wat:

zijn het 100% numerieke velden, of zijn het Text velden met numerieke waarden?

Kun je geen export knippen en plakken in het forum als het goed gaat en als het fout gaat? Aan de hand van de berekende waarden kunnen we misschien wat zinnigs zeggen.

Hmm, ik bedenk me nog wat: kloppen de numerieke formatteringen in je layout? :wink:

Edited by Guest
  • 0
Kan het, of ben ik nu helemaal verkeerd aan het redeneren, dat een bestand met de tijd en in het bijzonder wanneer dit veel aangepast werd en verschillende malen opgewaardeerd naar hogere FM Pro versies, het 'aangetast' wordt ??

Het is niet zozeer het opwaarderen wat een nefaste invloed zou kunnen hebben (ik denk zelfs dat dat uitgesloten is), maar wel het "recoveren" na een crash gedurende de afgelopen jaren.

• 0
Ik bedenk me nog wat:

zijn het 100% numerieke velden, of zijn het Text velden met numerieke waarden?

Kun je geen export knippen en plakken in het forum als het goed gaat en als het fout gaat? Aan de hand van de berekende waarden kunnen we misschien wat zinnigs zeggen.

Hmm, ik bedenk me nog wat: kloppen de numerieke formatteringen in je layout?

Axello, het zijn 100% numerieke velden, ondertussen heb ik nog wat aan het experimenteren geweest en ben ik meer en meer er van overtuigd dat het originele bestand naar de 'haaien' is.

Dit kan natuurlijk een mogelijkheid zijn, het bestand is nu zowat 8 jaar in gebruik en heeft buiten de upgrades en aanpassingen al heel wat recovery operaties moeten doorstaan. Ik houd het er op dat hetgeen wat Rony schreef ...

Het is niet zozeer het opwaarderen wat een nefaste invloed zou kunnen hebben (ik denk zelfs dat dat uitgesloten is), maar wel het "recoveren" na een crash gedurende de afgelopen jaren.

... de enige goede verklaring is.

Ondertussen zijn we terug bezig met de opbouw van een nieuw bestand en met de geïmporteerde gegevens hoop ik dat dit weer minstens acht jaar zal meegaan. De les die ik hier uit trek is dat men toch regelmatig de bestanden opschoont of hermaakt of ben ik nu wat paranoia ?

Alvast met veel dank voor de tips en de goede raad,

Met vriendelijke groet,

Danny

• 0
Ondertussen zijn we terug bezig met de opbouw van een nieuw bestand en met de geïmporteerde gegevens hoop ik dat dit weer minstens acht jaar zal meegaan. De les die ik hier uit trek is dat men toch regelmatig de bestanden opschoont of hermaakt of ben ik nu wat paranoia ?

Na een 'recovery' moet je het bestand nooit meer gebruiken, alleen voor het redden van de data. Zorg voor een goede backup routine en gebruik na een fatale crash altijd de backup en plaats daarin de data van het herstelde bestand.